Inlägg från: mexisis |Visa alla inlägg
  • mexisis

Barn födda i nov 06 !!!

nä, nu ljög jag visst. han fick första på 3-månaders dagen. när han var 4 var det bara vanligt rutinbesök

världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • mexisis

nu har vi varit på bvc och fått sprutan. det gick hur bra som helst, han märkte inte ens av att han fick den medans jag satt och kallsvettades. hatar sprutor
    han är nu 5 månader och en dag.

vikt: 8220 g
    längd: 68 cm

angående att sova i egen säng så har vi haft en himla tur för när det väl är natt så sover devin vart vi än lägger honom. tyvärr är jag så pass trög i huvet att jag envisas med att ha honom i vår säng för att jag tycker att det är så mysigt. men nästa vecka har vi bestämt att han ska börja sova i sin säng för risken är ju om vi väntar för länge att han hinner vänja sig att sova med oss och sen vägrar att sova själv. men att höra de där små andetagen bredvid sig, nån liten suck eller snarkning, små fötter mot ryggen, när han ligger och pillar en i håret eller nyper en i näsan så att man vaknar, det är ju hur mysigt som helst så det kommer att bli svårt. sängen kommer att kännas sååå tom för han har ju sovit hos oss sen han föddes.

• mexisis
    Mill06 skrev 2007-04-16 15:37:51 följande:
    mexisis- va kul, Devin o Maja är födda samma dag! Ska på bvc-koll på fredag!
    coolt då kanske vi låg och hade våra värkar och annat samtidigt hihi

glömde att skriva att jag frågade vår bvc sköterska angående klädsel när det är så här varmt ute och hon sa så här:
    byxor och långärmad tröja i vagnen. mössa behövs inte så länge man har suffletten uppfälld. jacka och mössa om man tar upp barnet utanför vagnen. hon rekomenderade solhatt. solhatten ska barnet ha hela sommaren om man inte ser till att det är ordentligt med skugga där barnet är t.ex genom ett parasoll eller annat. solkrämer skulle inte behövas för så här små barn ska inte utsättas för solljus över huvud taget.

det där var alltså vad hon sa, inte nåt jag säger eller tycker. sen är jag övertygad om att man får olika svar beroende på vilken sköterska man frågar, för så verkar det ju va med allt när man jämför vad bvc säger om olika saker runt om i landet. så som vanligt får man väl använda sitt sunda förnuft

jag fick med mig en broschyr hem som handlar om barn och sol. i den står det bl.a:

- små barns hud är nästan genomskinlig och har inte tillräckligt med pigment för att skydda sig mot solens strålning.
    - under barnets första år ska man skydda dess hud med solhatt, tunna sommarkläder och parasoll. se till att barnvagnen har mörk suflett och ställ vagnen i skuggan.
    - om man är på stranden ska barnet ha keps eller hatt med brätte, t-shirt och shorts med långa ben. det gäller både på land och i vatten. se till att barnet är i skugga, genom att använda t.ex parasoll. om barnets hud kommer att utsättas för solen vid t.ex bad ska man smörja in de delar av huden som inte skyddas av kläder. använd solskydd med fysikaliskt solfilter (zink- eller titanoxid) och hög faktor (minst 15). smörj rikligt och upprepa efter bad.

det var vad som stod. har ingen aning om vad fysikaliskt solfilter är
  • mexisis
    Bibob skrev 2007-04-17 09:29:36 följande:
    Hej alla! I natt gick det bättre med sebastians läggning, han var inte lika arg som första kvällen.. men klart att han protesterade=) Men det var inte det där hjärtskärande gråtet, uten mer gnäll gråt, sen somnade han  och sov gott till kl 04.00 fick en flaska och sov till kl 07.30...OBS detta har aldrig hänt sedan han föddes..Förstog nästan inte vad jag skulle göra av tiden efter han somnade igår Vadå en stund för oss själva?? haha..Är det ngn som kämpar fortfarande med att gå ner i vikt efter förlossningen??
    yes, mina kilon vägrar försvinna
    mina jeans ligger fortfarande oanvända i garderoben, det suger. är ute och går minst 2-3 timmar per dag och äter rätt ok, bortsett från att jag ofta inte får i mig nån frukost. men ingenting händer....
  • mexisis
    islandgirl skrev 2007-04-17 09:36:17 följande:
    usch, i dag är jag nervös. Karl skall få sin 5 mån spruta. 3mån sprutan var katastrof, han blev så oerhört ledsen och var otröstlig i över 30 min trots att jag ammade. Till saken hör att han hade en jobbig period då. Men det verkar han ha nu också, han är kinkig och ledsen mest hela tiden. Måtte det gå bra.
    håller tummarna för att det går bra vår sköterska satt och pratade med devin medans hon tog sprutan och han märkte inte ens av att hon gjorde det (var där igår), så försök distrahera honom så gott ni kan
  • mexisis
    islandgirl skrev 2007-04-17 09:51:49 följande:
    mexisis: tack! skall försöka distrahera honom så gott det går. frågan är om det inte är jag som behöver distraherasfattar inte vad som hänt den senaste veckan. känns som jag blivit så dålig på att läsa av honom. Nu försöker jag lägga honom för en tupplur. Han gäspade ett par gånger, men annars pigg. Han har legat o gråtit i 20 min nu. Så var det aldrig förut, då la jag ner honom ohc han somnade. Vi har älsklingsmusiken på som vanligt. Vet inte om jag hängt upp mig på att han brukade bli trött efter ca 2 timmar och lägger honom efter 2h oavsett hur trött han verkar.Gud, jag blir tokig. Likadant i vagnen i går...
    men det är ju precis så det var för oss i nästan två veckor men det gick ju över förra veckan tack och lov . det verkar va nån fas som vissa iaf går igenom. jag höll på att bli knäckt av devins gnäll så fort det var dags att sova och han var smågnällig då och då under dagarna med. men sen en vecka tillbaka är han hur go och glad som helst och somnar utan minsta problem, så håll ut för det går förmodligen över om ett tag

det var nog jag som också behövde distraheras hos bvc eftersom jag hatar sprutor, men jag försökte verkligen slappna av. jag har fått för mig att om jag är nervös och uppstressad så känner devin av det och blir det också, så försök att va så lugn du bara kan, hur vidriga sprutor än är
  • mexisis
    islandgirl skrev 2007-04-17 10:36:08 följande:
    o så vaknade han då efter 30 min. Han brukar sova 1-1,5 timme. nåja. ha det så gott
    ååh vad glad jag är att det är över för vår del, iaf för ett tag, det var ju huuur jobbigt som helst, men som sagt, det går över hur tufft det än känns just nu
  • mexisis

ni har det bra ni som bara har några kilon kvar jag gick upp 18 och har bara gått ner åtta av dem så jag har 10 kg kvar med de sitter som klister. plus att jag gärna hade vägt 10 kg mindre när jag blev gravid, så ser man det så har jag väl typ 20 kg att gå ner

• mexisis
    Criffegirl skrev 2007-04-18 09:18:31 följande:
    Du e INTE ensam Jag gick upp 16-17 kilo under graviditeten (från inskrivningen till BF) och har gått ner 10 av dem. Det gjorde jag direkt efter förlossningen, sen har jag inte tappat ette enda kilo till. För att jag ska vara nöjd och komma i större delen av mina kläder så har jag mínst 15 kg att kämpa bort.......och det står TOKSTILLA!!! *suck*
    skönt att höra att man inte är helt ensam. mina 8 jag gick ner var i samband med förlossningen och under första veckan, sen har det inte hänt nånting, och jag äter mycket mindre och bättre nu än innan jag blev gravid. vet inte vad jag ska göra, klarar inte av såna där pulver och grejer och jag hinner inte va ute och gå mer än de 2-3 timmar gör nu
  • mexisis
    Thinner skrev 2007-04-18 11:39:04 följande:
    Kör en intensivkur med NATURDIET eller NUTRILLETTE, det ska jag göra! Bara äta de där pulvret i 2 veckor, så säger det KABOM Ska vi göra samtidigt å se vad som händer?Jag ska börja 1 Maj
    jag tror jag hakar på. även om jag hatar pulverdieter och grejer så känns det som att jag inte har nåt val. om 2-3 timmars promenad varje dag inte hjälper vet jag inte vad som gör det hihi vi får väl göra en liten sidotråd för de två veckorna där vi kan peppa varann och gnälla av oss haha
Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!