• Alvi

Min katts juvertumör! Hjälp!

Min 13-åriga katt har juvertumörer, pga p-piller, och en av dem har växt väldigt mycket.
    Vi har för ca ett år sedan tagit beslutet att inte operera.

Nu är det så att den största tumören, som har växt precis under en bröstvårta har växt och växt och blivit hårdare och större - helt plötsligt har "pyst sönder"...
    Jag märkte det idag när jag kliade henne på magen: Från att ha känts som en stenhård avlång kula, känns den nu som en degig halvpyst ballong eller nåt....

Hon mår bra, vad JAG tycker... Hon äter bra, är ute, tvättar sej osv.
    Det enda jag märker är att hon är lite mer klängig...

Vad ska jag göra?
    Idag är det lördag, ska ringa sjukhus imorgon, men bör jag oroa mej...?
    Kan tumören spricka inuti henne och vad händer då?

• Svar på tråden Min katts juvertumör! Hjälp!
  • Anonym

Anonym 20.03 svarar Popflickan:
    I vårt fall följde vi veterinärens råd så kan man inte alltid veta om risker man inte blir informerad om innan.
    Men personligen skulle jag inte ge p-piller till varken hund eller katt.

• Alvi

PopFlickan: Hade JAG vetat om riskern hade jag sett till att aldrig ge henne p-piller, men eftersom jag bara var tio år då hon kom till oss, var det mina föräldrar som skötte det... Tyvärr...

• amathea

Många får tyvärr inte veta att det är bättre att kastrera (som det vackert heter på båda kön när man plockar bort allt, inte bara knipsar) än att ge dom p-piller eller låta dom springa löp efter löp.

Framförallt katter mår bäst av att kastreras.

Jag är lycklig ägare till tre kastrerade djur....
    Alla drabbas absolut inte av övervikt heller....
    våran ena katthona måste äta högenergi för hon har sån ämnesomsättning.... ändå är hon innekatt!!

Det börjar faktiskt bli vanligare att veterinären råder att kastrera istället än att ge dom ppiller.....
    Ett stort steg i rätt riktning mot alla herrelösa katter!

• cia75

Hur gick det med din katt Sisu?

• Alvi

Cia75: Hon lever fortfarande och är glad... tror jag...
    De veterinärer jag har pratat med har sagt att så länge hon äter, dricker och inte bryr sej om tumören så kan man avvakta...

Och hon är ju fortfarande precis som vanligt... Bara lite mer svansig...

Så jag hoppas att hon verkligen MÅR bra, och inte bara är duktig på att dölja det....

Vad gulligt att du frågade...!!

• cia75

Sisu! Skönt att höra!Hoppas ni hinner gosa länge till!!! Kram!!

• Anonym

Jag håller med, så länge katten äter, dricker och är glad så är det inte fel att låta henne vara kvar.
    Katter har väldigt vass tunga, som sandpapper, har du kanske märkt. Därför är det bra om man skyddar området ifall att hon tvättar mycket där annars kan såret snabbt förstoras.
    Hos din veterinär kan du nog köpa något som heter Polsterplast och används bla på kors spenar vid sår. Det är gjort av ett självhäftande material som ändå tillåter såret att andas.
    Det känns lite mer "värdigt" än en krage på huvudet vilket katter har rätt svårt att stå ut med.
    Jag skulle tipsa om alsolsprit (kolla först med veterinären för katter är toxiskt känsliga) att torka ut själva såret med. Det lyckades bra på mig själv när en liten fettknöl i hårbotten gick sönder.

Lycka till med kisse!

• Naia

Hej på er alla!
    Jag känner en viss skyldighet att göra ett inlägg är eftersom jag själv är veterinär och inte sällan konfronteras med denna patientgrupp. Juvertumörer är en mycket vanlig biverkning av p-piller hos katt och vi veterinärer är skyldiga att upplysa djurägarna om vanliga biverkningar oavsett vilka medel vi skriver ut. Personligen anser jag det vara rent oansvarigt att inte var gång djurägaren ber om ett p-pillerrecept påpeka riskerna ännu en gång och förklara att kastrering är bättre för katten. P-piller kan vara ett bra alternativ under en kortare period i väntan på kastrering eller möjligen under något år om man nu hemst gärna vill ha kattungar men inte har tid eller möjlighet just nu. Tyvärr är många djurägare inte beredda att betala för operationen (ca 850-900kr) och vill därför låta katten gå på p-piller för jämnan. Vägrar jag skriva ut ringer de bara till någon annan. Därför skriver jag ofta inte ut mer än minsta förpackningen, utan ber djurägaren att tänka över det hela och återkomma för op eller nytt recept. Ofta återkommer de då och bokar op-tid. Vissa djurägare blir istället rent förbannde och tycker man är en skitstövel som inte går med på att skriva ut flera års förbrukning på en gång, det är så man blir mörkrädd!!
    Har man en katt som går på p-piller bör man själv undrsöka juverraderna med jämna mellanrum, en gång i månaden är jättebra. Hittar man knölar så låt veterinären ta en titt om de skall tas bort eller ej. Beslutar man sig för att låta dem vara kvar (för att de verkar vara godartade) skall man hålla dem under noggrann uppsikt, växer de skall de tas bort för att inte orsaka onödigt lidande. Är det en mycket gammal katt eller en katt med hjärtfel/allvarlig njursvikt eller likn kanske man väljer att inte operera utan iställat avliva katten då komplikationer tillstår såsom böldomvandling med fistulering (som verkar vara fallet i trådstarten), eller tumörspridning med påföljande komplikationer.
    Alla våra husdjur måste tyvärr, liksom vi själva, gå vidare till nästa värld en dag. Den dag vi beslöt oss för att ta hand om katten eller hunden eller fågeln eller hästen eller vad det än må vara, tog vi inte bara ansvaret att ge djuret ett bra liv utan också ett värdigt slut. Att "leka Gud" är hemskt och vansinnigt svårt, hur ska man veta när den dagen är inne när det är dags att hjälpa vännen vidare? Hur ska man veta när lidandet inte är försvarligt längre? Hur ska man veta hur mycket faktiskt djuret lider???
    Det här är frågor som ingen av oss någonsin kommer kunna ge ett säkert svar på. Som veterinär försöker man bedöma vad chanserna till tillfrisknande är och hur djuret kan tänkas må med tanke på pågående procsser inne i kroppen. Trådstartaren och många andra i samma situation säger just "jag kan inte titta på det, det ser så hemskt ut, och fy vad det luktar! Jag mår illa!" Vad tycker katten, tro?? Katter lägger en stor del av sin tid att hålla pälsen ren och fin, den kan rimligen inte ignorera detta. Det som händer i böldområdet är att huden runt om ruttnar sönder av varet från bölden, det här GÖR ont, tänk bara hur ett infekterat sår bultar och ömmar!! Katter är fantastiska på att dölja sin smärta, jag har sett otaliga exempel på det, de kan ätat och dricka och spinna även om de har avslitna ben eller uppsprättad buk. Det låter inte klokt men det är sant. Med det i åtanke brukar jag rekommendera djurägaren att ta sig en riktig tankeställare om de verkligen vill att katten ska behöva fortsätta ha det så här. Det är jättesvårt att skiljas från en vän på det här sättet, att själv aktivt ta beslutet att "nu får du inte leva längre", det är fruktansvärt, jag vet verkligen det. Men försök se till kattens bästa, förr eller senare orkar inte immunförsvaret hålla ställningarna längre och katten blir RIKTIGT dålig. Det är inte försvarbart att vänta tills dess. Det ska hon inte behöva uppleva. Mitt råd till alla djurägare i samma situation är sålunda - be veterinären undersöka knölarna och ställa diagnos och prognos. Böldbildning är ett långt gånget stadium där dottertumörer ofta är vältaliga och chansen till självläkning är noll. Operera eller låt katten somna in. Det är vårt ansvar.

Usch vad depressivt det här är. Jag blir alldeles ledsen. Lycka till allihop med era älskade fyrbenta vänner, akta er för långtidsbehandlingar med p-piller....

Kram på er!!

• Alvi

Naia: Jag har just läst igenom Ditt långa inlägg och tycker att Du har rätt i det Du säger, och upprepar än en gång - om JAG hade vetat riskerna hade jag ALDRIG gett henne p-piller så länge!
    900 kronor för en kastrering är ingenting jämfört med att djuret löper risk att bli sjuk!
    Dessutom vill jag ge Dig en eloge för att Du är så tuff med att skriva ut p-piller-recept!

Dock vill jag citera Dig genom att skriva: "Trådstartaren och många andra i samma situation säger just "jag kan inte titta på det, det ser så hemskt ut, och fy vad det luktar! Jag mår illa!"

Jag har väl ALDRIG skrivit något som kan tolkas med att jag tycker att det stör mig att min katt ha tumörer?!
    Jag tar det som ett personligt angrepp att Du skriver att jag "inte vill kännas vid" det sjuka...!
    Jag tittar och känner på min katts tumör varje dag, och har inget alls emot det!
    Troligtvis har du inte läst igenom inläggen ordentligt...

• pabe

Sisu,
    Försök se det som att Naia vill hjälpa katten i första hand, inte hoppa på ägaren. Hoppas att du tar rätt beslut, för din katts skull.
    kram PaBe

• himla

min katt som nu är precis 15 år, fick juvertumörer i båda juver raderna så hon gick igenom två stora operationer men har varit frisk sedan dess... Om jag köper ny katt efter henne så kommer p-piller endast om jag överhuvudtaget ger det, vara en kort tids lösning! Hon är idag en gammal men pigg dam utan tuttar, men det var tråkigt att jag idag vet att det var mitt fel att hon fick gå igenom dessa operationer bara för att jag tyckte det var smidigt med p-piller.

• amathea

Himla:

Tyvärr får ju inte många reda ¨på hur farligt det faktiskt är....

har två kastrerade katthonor, och kan inte tänka mig något smidigare ;)

• Anonym

Hade två katthonor som åt p-piller båda dog av cancer....ingen som informerade mig om det ...så tycker att veterinärerna är (inte alla) ansvariga för det...

Min katt som jag har nu är stililiserad ...

nu frågar jag alldrig en veterinär om råd för jag litar inte på dem tyvärr..

• amathea

Till anonym 09:46 (precis ovan)

Då tycker jag att du ska kolla upp en ny veterinär.
    Har flera bra som jag går till, som jag har största tilliten till.
    Vet inte var du bor, men de måste ju finnas fler.
    Sök vidare tills du hittar en du känner trovärdig!

• Anonym

det var ju flera års sen nu... tre års sen den sista dog...

• Naia

Hej Sisu!
    Jag ber om ursäkt för min klumpiga formulering, jag menade det inte som ett personligt påhopp utan försökte sätta ord på en upplevelse hos ägaren för att försöka förmedla hur katten kan tänkas uppleva det. Du hör till den kategorin djurägare som verkligen bryr sig om sina djur, bara det att du söker hjälp så här är ju ett bevis. Varför du inte lät operera innan tumören blev så stor att den böldomvandlades och sprack har säkert att göra med vad din veterinär rådde dig till och det vill jag inte lägga mig i. Jag kan bara känna uppgivenhet för sådana råd som leder till framtida komplikationer som den här. Undrar vad veterinären hade sagt om det var hans fru som hade en knöl i juvret...Morrrr...
    Förlåt att jag glider ifrån ämnet. Jag är ledsen att jag uttrycket mig felaktigt, jag har ingen ursäkt för detta och hade uppenbarligen inte läst inläggen tillräckligt noga. Jag hoppas ändå att jag givit dig någon hjälp, det var ju så det var menat, och att din katt har det bra nu, i detta liv el nästa. Kram

• Alvi

Naia: ...och jag vill be dig om ursäkt, för att jag lät så vrong, jag var upprörd, och det tog sej uttryck med lite arga formuleringar...

Nu gäller det bara att ta steget att överhuvudtaget boka tid med en veterinär, för det kan ju vara att jag får höra att det är bäst att låta henne somna in...
    Jag förstår att man blundar för tecken... =(
    Det är så jäkla jobbigt...!!!!

• Naia

Sisu, håll modet uppe lite till, har du riktig tur kan det ju faktiskt fortfarande gå att operera bort juverdelen (om nu inte tumören orsakat allt för många dottertumörer och det därför är meningslöst att operera över huvud taget). Ibland när det rör sig om enstaka, väl avgränsade tumörer kan ju prognosen vara god om man bara tar bort knölen! Jag brukar känna igen om hela juverraden och om det verkar lovande låta röntga thorax (lungorna), ser jag inga dottertumörer där opererar jag om kattens tillstånd (och ägaren godkänner, förstås) tillåter detta.

Jag håller en tumme för er två. Ring din veterinär nu på en gång och boka en tid för kontroll, du behöver ju inte bestämma dig för sista sprutan ännu. Det kommer kännas lite bättre då. Lycka till!!

Kram/Naia

• karink

Hej, min katt har också juvertumörer. Fick reda på det igår, och det kändes som att hela världen rasade. Vi har två katter som båda bodde hos oss som akuthem till att börja med och som vi sedan bestämde oss för att behålla och den tidigare ägaren gav henne p-piller. När vi bestämde oss för att behålla dem kastrerade vi henne och det var då de upptäckte tumörerna. Vi får veta idag om det går att operera eller inte och väntan är fruktansvärd...
    Hur har det gått för dig och din katt? Har du fått något svar?

Svar på tråden Min katts juvertumör! Hjälp!