• Beckah82

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Med anledning av denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m17396018.html

Blir jag lite orolig för min son i detta samhället med tanke på hur vissa människor tänker.

Frågan handlar om att:

Du kommer till en olycksplats där det ligger en 8-årig pojke och en hund och dör. Hunden är DIN hund men pojken är helt okänd. En helt vanlig unge bara, 8 år skulle man gissa på utseendet. Vem räddar du och vem låter du ligga och dö?

Det kunde alltså vara MIN son men det vet ju inte du om...för dig är det vem som helst.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)
  • Lady summer

Nej,man vet inte hur man skulle reagera.det är sant! Men att du säger att "bara" för att man är människa är man av högra rang,det får det att vända sej i mej....Vist sjutton är man "högra rang" (vad nu det skall betyda...) än ett djur....Om ett av mina barn pluss min älskade katt höll på att bränna inne,VEM tror du jag skulle redda först,om jag bara kunde redda en??? Vem skulle DU redda först i en liknade situation? Svaret är givet;Barnet!!

ludenben skrev 2007-04-27 13:45:21 följande:
    lady summer: det är det jag menar när man säger att man inte kan veta innan. Spontant känner jag att jag aldrig skulle kunna va utan min katt men när jag kommer till stället kanske jag inte räddar nån, bara skriker eller nåt eller räddar barnet. Vem tusan vet???? men jag tycker inte att bara för att man är människa så är man av en högre rang. Människan är ett djur och man lever med samma rätt.
  • Man80

Systrami; det är en lika omöjlig diskussion med dig som det är med en rasist som hävdar olika människors värde. Dock, vem har gett dig rätten att låta en någons barn dö för att du ska hävda någon filosofisk rätt i att alla varelser är lika?

som sagt, vid en olycka och någon räddar en hund istället för människa, beställ en ambulans eller likbil samtidigt.

• Lady summer

Såg du att jag ställde en fråga till dej?? kan du svara på den?

SystraMi skrev 2007-04-27 13:48:14 följande:
    Lady summer skrev 2007-04-27 13:46:42 följande:
    Så människor bestämmer värdet för alla andra arter på jorden? Vem gav oss den beslutaderätten?
  • SystraMi
    Man80 skrev 2007-04-27 13:47:31 följande:
    Systrami skriver; "Bestämmer vem?" Filosofi på hög nivå att hävda allas lika värde...Vad som bestämmer detta är samma som kan lägga 10 miljoner, om inte mer, kronor i intensivvård för en sjuk människa och max 10 000 kr på en hund/katt. Men du vill väl bygga välfärdsstaten till att även gälla djur?
    Haha, kul att du tog upp det då jag hört folk klaga på att djur får mkt bättre vård än människor i dagens samhälle.

Men då menar du att människor bestämmer vilet värde alla arter på jorden har?

Tänk om en katastrof inträffar och alla människor dör, men vissa organismer överlever, vem ska då bestämma deras värde?

Är så trött på folk som tror att vi människor äger jorden och allt som lever på den...
  • NinaMariaC

Kurre

Ja, men det var ju det som jag skrev, min åsikt.

• Lady summer

Istämmer til FULLO!!!!!!

NinaMariaC skrev 2007-04-27 13:46:08 följande:
    Har ingen hund, men jag skulle välja pojken såklart! Inget djur är lika mycket värt som en människa och en liten pojke dessutom som inte ens har hunnit börja leva sitt liv.
  • Kurre räkmacka
    Ursäkta, vem har bestämt att människan är mer värd? Tänk lite längre än nästa växer... Vad gör människan som gör henne s¨å "smart"? förorenar vår planet, krigar, dödar oskyldiga? Oj kan hålla på i evighet. Ja visst är hon smart människan?
  • kengru

Du måste skoja, det måste vara ett skämt att anse att ett djur är mer värt än en människa.

• Lady summer

Om en människa hamnar i den situationen,att hon ser ett fremmande barn och ens egen hund/katt vara skadat....Och väljer att rädde djuret och INTE barnet...Då skulle jag påstå att den människan har en vidrig människosyn,mycket skrämmande....

ludenben skrev 2007-04-27 13:48:46 följande:
    lady summer ens eget barn är ju mer värt för en själv en nåt annat för det som står en närmast är naturligtvis mest värd. så klart att alla vill att nån annan räddar deras barn först eftersom det är mest värt för dom.
  • SystraMi

Lady summer skrev 2007-04-27 13:50:42 följande:

Såg du att jag ställde en fråga till dej?? kan du svara på den?
    Om jag hade velat att man räddade mitt barn framför en hund? SJÄLVKLART, om det är mitt barn. För barnet är en del av min familj, precis som mina katter.
    Men om det var någon som kan rädda hunden men inte har en susning om vad man ska göra med ett döende barn? Rädda hunden! Vad är meningen med att båda dör?
Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)