• Beckah82

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Med anledning av denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m17396018.html

Blir jag lite orolig för min son i detta samhället med tanke på hur vissa människor tänker.

Frågan handlar om att:

Du kommer till en olycksplats där det ligger en 8-årig pojke och en hund och dör. Hunden är DIN hund men pojken är helt okänd. En helt vanlig unge bara, 8 år skulle man gissa på utseendet. Vem räddar du och vem låter du ligga och dö?

Det kunde alltså vara MIN son men det vet ju inte du om...för dig är det vem som helst.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)
  • Kurre räkmacka

Man kan presentera en ÅSIKT men ALDRIG en sanning

• Anna Paulita
    Daidi skrev 2007-04-27 13:18:27 följande:
    Jag har ingen hund och hade försökt rädda pojken i första hand.En annan sak också, jag tycker inte att man kan gå omkring och se sig själv ansvarslös för att det inte är mitt hem/min katt/mitt barn etc. etc.När man hamnar i en situation där det krävs en insats från en själv blir man ansvarig vare sig man vill eller inte. Jag tycker att man som medmänniska har en slags plikt att hjälpa andra.
    PRECIS så tycker jag också!
  • ludenben

kurre så sant håller med lite om älskade katter.

• Anna Paulita
    Kurre räkmacka skrev 2007-04-27 13:20:03 följande:
    Man kan presentera en ÅSIKT men ALDRIG en sanning
    Fast det är MIN sanning hävdar jag ändå...
  • lluvia
    Anna Paulita skrev 2007-04-27 13:18:17 följande:
    Den här diskussionen blir så dum, vi har så enormt olika åsikt i djur och människors värde så det går liksom inte att diskutera det. Du blir skit irriterad pga mina åsikter och jag helt klart pga dina. Men i vilket fall, jag tycker du har fel...;)
    Det finns inga ÅSIKTER ang detta "värde" det finns bara känslor.

Du känner starkare för människor av det enkla skälet att du själv är människa. Om du vore en katt tror du att du skulle slå fast att människan är mer värd då?

Andra känner att "värdet" är detsamma för människor och djur.

Du kan inte tala om åsikter, det finns inga argument som skulle kunna ändra någon annans subjektiva känsla.

Inse att detta "värde" inte existerar. Försök se på världen objektivt så kanske det går upp ett ljus.
  • lluvia
    Anna Paulita skrev 2007-04-27 13:19:29 följande:
    Fast det är MIN sanning och därför presenterar jag det som sanning i denna diskussion.
    Presentera det som din sanning men inte som allas sanning.

Du kan inte skriva "människan är mer värd", däremot kan du skriva "jag känner/upplever att människan är mer värd".

Got it?
  • Anna Paulita
    lluvia skrev 2007-04-27 13:22:29 följande:
    Det finns inga ÅSIKTER ang detta "värde" det finns bara känslor.Du känner starkare för människor av det enkla skälet att du själv är människa. Om du vore en katt tror du att du skulle slå fast att människan är mer värd då?Andra känner att "värdet" är detsamma för människor och djur.Du kan inte tala om åsikter, det finns inga argument som skulle kunna ändra någon annans subjektiva känsla.Inse att detta "värde" inte existerar. Försök se på världen objektivt så kanske det går upp ett ljus.
    Nu vet jag inte hur en katt tänker, men med tanke på att det är vi människor som tar hand katterna, sköter om dem och ger dem mat skulle jag nog påstå att det mest logiska är att katterna tycker att människorna är viktigare. Nu är förvisso katter rovdjur, men hundar då, de tycker nog vi människor är viktigare. Inga människor=ingen mat

Jag förstår inte var du menar när du skriver ;"Inse att detta "värde" inte existerar".
  • ludenben

anna sol om jag nu skulle sitta utan att ha upplevt en sitation och säga vem jag skulle rädda eller rättare sagt vem i detta ögnblicket jag skulle vilja rädda av tex min katt å ditt barn så tar jag utan tvekan min katt. Det är min älskling och har mer värde för just min existens än ditt barn. Därför kan man inte säga vem som är mest värd för allt har olika värde beroende på hur man tycker och vilken relation man har till allt.

• lluvia
    Anna Paulita skrev 2007-04-27 13:25:37 följande:
    Nu vet jag inte hur en katt tänker, men med tanke på att det är vi människor som tar hand katterna, sköter om dem och ger dem mat skulle jag nog påstå att det mest logiska är att katterna tycker att människorna är viktigare. Nu är förvisso katter rovdjur, men hundar då, de tycker nog vi människor är viktigare. Inga människor=ingen matJag förstår inte var du menar när du skriver ;"Inse att detta "värde" inte existerar".
    Så om inte människan existerade så skulle hundarna och katterna inte få npgon mat?

Tillåt mig gapskratta.

Jag märker att du inte förstår.

Jag försökte illustrera detta när jag frågade dig hur man mäter värdet och vem som har mätt värdet? Vem har bestämt vad som avgör en arts värde?

Vi använder ordet värde när vi talar om det vi känner för vår egen art.
    Det är ganska naturligt att se till sin egen art först.

En människa och en katt är i nöd, jag ser mig själv i människan "det kunde ha varit jag" alltså hjälper jag människan.

Det betyder inte att de som inte känner såhär känner fel, de känner bara inte som du.

Det handlar om självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt, inte om ett faktiskt "värde".

En gång till.

Det handlar om självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt, inte om ett faktiskt "värde".

Nu då?
  • Lady summer

SJÄLVKLART skulle jag räddat pojken,ÄVEN om det vore min hund som låg där! Nåt annat vore absurd!!!!
    Ett människa är ett människa,en hund är en HUND! det är en STOR skillnad! Jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan komma på tanken att rädda hunden istället för ett BARN???? Oavsätt om det var en mycket älskad hund.....

Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)