• Beckah82

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Med anledning av denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m17396018.html

Blir jag lite orolig för min son i detta samhället med tanke på hur vissa människor tänker.

Frågan handlar om att:

Du kommer till en olycksplats där det ligger en 8-årig pojke och en hund och dör. Hunden är DIN hund men pojken är helt okänd. En helt vanlig unge bara, 8 år skulle man gissa på utseendet. Vem räddar du och vem låter du ligga och dö?

Det kunde alltså vara MIN son men det vet ju inte du om...för dig är det vem som helst.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)
  • HellviHumle
    lollisen skrev 2007-04-27 21:13:23 följande:
    Nä... Men hund/byracka.. Saksamma.. Fattar ändå inte hur man skulle ens tänka tanken på att låta ett barn dö för en hund..?
    Håller gärna med dig.
  • Frosk

Jag ljög inte. När jag ställde den frågan till dig så svarade du ju att du inte visste. Det är det enda jag har påstått. Och om du vill bli tilltalad med namn så gör detsamma tillbaka då.

• Kurre räkmacka
    lollisen skrev 2007-04-27 21:18:46 följande:
    Kurre räkmacka skrev 2007-04-27 21:17:16 följande: Herrejösses!? Vem "fan" är du att ens kommentera mitt inlägg...?? ha ha haJag får väl kalla hundar för byrackor eller vad jag än känner för? Vad har du med den saken att göra? Har du tråkigt ikväll eller?
    Vart står det att jag inte får svara? show me bejbii
    Får jag kalla ditt barn ungjävel? utan att du bryr dig menar jag
  • Mogika

skrämmande att så många väljer att rädda en hund istället för en människa..

Vi ska bli mamma och pappa!
  • lollisen

eeeh? Sen när blev byracka och ungjävel jämförbart?? En byracka behöver inte vara av en så laddad negativ mening som du vill få det att verka till...
    Hade jag sagt hundäckeljävel, eller skithundsomändåpissarochbajsarnersamhället, då hade jag kanske förstått att jag fått reaktioner, eller nej förresten, trodde folk hade mer distans än så.. Och att jag inte utpekar någons hund..

Kurre räkmacka skrev 2007-04-27 21:20:06 följande:

Vart står det att jag inte får svara? show me bejbii Får jag kalla ditt barn ungjävel? utan att du bryr dig menar jag
  • Knytets

Det går inte att se detta på ett annat sätt än hur du ser på denna frågeställning?

Du kan inte tänka dig att ägaren till hunden inte ser den som en hund utan som sitt egna barn?

Oavsett hur mycket du nu ser ner på någon som hellre räddar sin hund än ett okänt barn, så ser faktiskt inte alla i världen på saken på ditt sätt.

Så jo, jag kan mycke väl förstå varför man räddar livet på sitt egna barn än ett okänt.

Skulle du låta ditt egna barn ligga på gatan och dö och hellre springa och rädda ett okänt barn?
    I många fall är faktiskt frågorna precis likadana. Man kan inte nedvärdera kärleken vissa människor har till sitt djur mot hur man som förälder känner för sitt barn.
    Jag skulle önska att det var fler som kände så mycket för sina djur.

lollisen skrev 2007-04-27 21:13:23 följande:
    Nä... Men hund/byracka.. Saksamma.. Fattar ändå inte hur man skulle ens tänka tanken på att låta ett barn dö för en hund..?
  • lollisen

Jag har själv haft djur, som jag älskat. Men jag skulle inte välja att rädda ett djur för att låta ett barn dö iallafall..

Jag har inte nedvärderat någon här, jag förstår bara inte hur man skulle kunna leva med sig själv av vetskapen att man låtit ett barn dö...

Sen fattar jag inte hur man kan som hundägare vara sån att man ser hunden som sitt egna barn, för det är fortfarande en hund, hur mycket man älskar den..

Jag pekar inte ut enstaka hundägare, syftar inte på någon speciell utan generellt och jag nedvärderar inte någon.

Knytets skrev 2007-04-27 21:38:23 följande:
    Det går inte att se detta på ett annat sätt än hur du ser på denna frågeställning?Du kan inte tänka dig att ägaren till hunden inte ser den som en hund utan som sitt egna barn?Oavsett hur mycket du nu ser ner på någon som hellre räddar sin hund än ett okänt barn, så ser faktiskt inte alla i världen på saken på ditt sätt.Så jo, jag kan mycke väl förstå varför man räddar livet på sitt egna barn än ett okänt.Skulle du låta ditt egna barn ligga på gatan och dö och hellre springa och rädda ett okänt barn? I många fall är faktiskt frågorna precis likadana. Man kan inte nedvärdera kärleken vissa människor har till sitt djur mot hur man som förälder känner för sitt barn.Jag skulle önska att det var fler som kände så mycket för sina djur.
  • lluvia

Lady summer skrev 2007-04-27 17:45:37 följande:

Nä,jag tycker fortfarande att det ÄR fel,om man anser att ett djur har samma värde som ett människa! Jag anser att vist handlar om ett okränkbart värde,människovärde....
    Jag förstår att det blev för abstrakt för dig.
Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)