• Beckah82

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Med anledning av denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m17396018.html

Blir jag lite orolig för min son i detta samhället med tanke på hur vissa människor tänker.

Frågan handlar om att:

Du kommer till en olycksplats där det ligger en 8-årig pojke och en hund och dör. Hunden är DIN hund men pojken är helt okänd. En helt vanlig unge bara, 8 år skulle man gissa på utseendet. Vem räddar du och vem låter du ligga och dö?

Det kunde alltså vara MIN son men det vet ju inte du om...för dig är det vem som helst.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)
  • Kurre räkmacka
    Nathalia skrev 2007-04-28 10:40:22 följande:
    Nu har jag aldrig stått inför detta läge men ett annat liknande.Jag stod på bryggan, det var vinter och en liten flicka som jag inte kände gick igenom isen.Mamman stod bara hysteriskt och skrek, hon rörde sig inte ur fläcken. Tror hon blev paralyserad.Jag sprang ut och hoppa i efter flickan och vattnet nådde mig till halsen, jag var bara 14 år men detta för mig blev naturligt.
    Ja visst får då hade du inte 2 val. Jag hade lugnt hjälpt den flickan. Vilket barn som helst eller vuxen om inte valet stod mellan dom och MIN familjemedlem
  • Den Siste

lollisen//

"Om man nu värderar sina
    djur likamycket som människor, som små barn bla bla bla
    Hur fasen kan man då frivilligt vilja låsa in dem i sina hem istället för att försöka ge dem en ärlig chans att få tillbringa sina liv mer naturligt?? En katt tillbringar mer än gärna sitt liv ute i friheten om den lär sig jaga på rätt sätt. Att människan strider för djurens rättigheter och allt, men sedan låser in manipulerade stackars djur. Snacka om dubbelmoral... "

Allt handlar om ditt emotionella band till djuret. Dubbelmoral är standard för männskligt beteende och inte ett undantag. Annars borde alla människor som beklagar sig över att folk har det dåligt i andra läner leva på existensminimum och ge resten av pengarna till folk som har det sämre och jobba konstant för att dessa ska få det bättre.

"Nej, jag tycker inte illa om alla som har husdjur. Jag har själv haft både hund och katt, men för mig så är det, hund och katt. Inte människa..."

Altruismen sitter troligtvis i våra gener. Många djurägare ger nästan sina djur mänskliga egenskaper, vi ger dom namn, klär på dom kläder och så vidare, detta stärker vårt band till vårt djur. Till syvende och sist handlar det om evolutionära fenomen. Djuret blir som en familjemedlem, som en medlem av flocken.

• Nathalie009

skulle räddat pojken SJÄÖVKLART även om d var min hund eller inte.
    däremot e d lite hemskt om man tänker om man fick rädda sitt eget barn lr ngn annans, då skule man ju såklart välja sitt eget barn, men va hemskt om man tänker på det =S

• Kurre räkmacka
    lollisen skrev 2007-04-28 11:37:25 följande:
    Jag menar att ni som djurägare gör valen åt era djur...Att de inte får möjligheten att välja själva hur de vill leva sina liv..Man bara köper hem ett djur å tingar den att gilla läget alltså..Skulle ni kunna göra likadant med ett barn?De är ju lika värde då kan de ju inte vara skillnad...Jag syftar inte på adoption nu, utan att köpa ett barn som inte har det svårt, utan bara för att det är till salu..
     många gör lika åt sina barn. Bestämmer vad cdom ska ha på sig, vilka dom får träffa, uppfostrar dom till en ev religion osv.
  • Grenadjären

Ja, man blir fullkomligt skräckslagen.
    Om ett litet barn ligger i ån och skriker.. en bit bort flyter en hund skällandes, så finns det de som skulle rädda hunden istället för det lilla barnet.
    Hur sjuka är ni?
    Den som gör så borde straffas!

• Miss Q

kan man inte få fylla i nåt kort angående sånt här och lägga i plånboken typ, "Jag skulle rädda mitt husdjur framför en människa".
    Skulle så gärna vilja veta vilka jag ska skita i att rädda i ett pressat läge!

♥Man Är Som Man Är När Man Inte Blev Som Man Skulle♥
  • lollisen

Jo, jag vet,,, det är oxå detta som gör att många djur inte mår bra, för de får inte vara djur längre...

De ska sitta vid matbordet på stol, sitta i knät på husse/matte, göra olika konster för att få belöning, m.m....

Den Siste skrev 2007-04-28 11:42:33 följande:

lollisen//"Om man nu värderar sina djur likamycket som människor, som små barn bla bla blaHur fasen kan man då frivilligt vilja låsa in dem i sina hem istället för att försöka ge dem en ärlig chans att få tillbringa sina liv mer naturligt?? En katt tillbringar mer än gärna sitt liv ute i friheten om den lär sig jaga på rätt sätt. Att människan strider för djurens rättigheter och allt, men sedan låser in manipulerade stackars djur. Snacka om dubbelmoral... "Allt handlar om ditt emotionella band till djuret. Dubbelmoral är standard för männskligt beteende och inte ett undantag. Annars borde alla människor som beklagar sig över att folk har det dåligt i andra läner leva på existensminimum och ge resten av pengarna till folk som har det sämre och jobba konstant för att dessa ska få det bättre."Nej, jag tycker inte illa om alla som har husdjur. Jag har själv haft både hund och katt, men för mig så är det, hund och katt. Inte människa..." Altruismen sitter troligtvis i våra gener. Många djurägare ger nästan sina djur mänskliga egenskaper, vi ger dom namn, klär på dom kläder och så vidare, detta stärker vårt band till vårt djur. Till syvende och sist handlar det om evolutionära fenomen. Djuret blir som en familjemedlem, som en medlem av flocken.
  • lollisen

Men skillnaden ligger i att man uppfostrar sina barn till det man tror är det bästa... Människa alltså..

Djur bör man uppfostra till djur, inte försöka omvandla till människor...

Vad tror du det är så mycket olyckor med hundar? Jo, för att människor ofta tror att de kan göra vad de vill med hundar och att de fungerar som människor..

Kurre räkmacka skrev 2007-04-28 11:43:48 följande:

många gör lika åt sina barn. Bestämmer vad cdom ska ha på sig, vilka dom får träffa, uppfostrar dom till en ev religion osv.
  • Den Siste

lollisen//

Det håller jag med om helt. Jag har "i princip" en hund. Men det är en hund i min närhet, som jag inte har skaffat. Jag älskar verkligen den hunden, men om det vore upp till mig så skulle jag aldrig skaffa en av just dom skäl du nämner. Det finns inget vackrare än djur i sin naturliga miljö.

• Kurre räkmacka
    Grenadjären skrev 2007-04-28 11:44:23 följande:
    Ja, man blir fullkomligt skräckslagen.Om ett litet barn ligger i ån och skriker.. en bit bort flyter en hund skällandes, så finns det de som skulle rädda hunden istället för det lilla barnet.Hur sjuka är ni?Den som gör så borde straffas!
    Hunden kan förmodligen simma det kan inte barnet. Jag hade räddat barnet först
Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)