• Beckah82

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Med anledning av denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m17396018.html

Blir jag lite orolig för min son i detta samhället med tanke på hur vissa människor tänker.

Frågan handlar om att:

Du kommer till en olycksplats där det ligger en 8-årig pojke och en hund och dör. Hunden är DIN hund men pojken är helt okänd. En helt vanlig unge bara, 8 år skulle man gissa på utseendet. Vem räddar du och vem låter du ligga och dö?

Det kunde alltså vara MIN son men det vet ju inte du om...för dig är det vem som helst.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)
  • Severus
    lluvia skrev 2007-04-27 22:16:39 följande:
    Lady summer skrev 2007-04-27 17:45:37 följande: Jag förstår att det blev för abstrakt för dig.
    Mmm, det är en jävligt abstrakt tanke att välja bort et barn.
    Fattar inte heller vad man tänker med.
    Måste bara vara det bruna ögat...
  • JeckaH

Ärligt talat, blir jättetrött. Skulle faktiskt rädda min hund, som jag har en relation till. Stryp mig gärna, men han är min familj.

Om mitt barn skulle ligga jämte ditt barn och dö? Vem skulle du rädda? Du skulle förmodligen rädda ditt eget barn först, och det tycker inte jag är särskilt konstigt, och jag skulle inte döma dig för det.

Vem bestämmer att min kärlek till min hund är mindre än din kärlek till ditt barn? Bestämmer du det och hur vet du det i sådana fall?

• lluvia
    Severus skrev 2007-04-27 22:23:30 följande:
    Fast det inlägg som blev för abstrakt för Lady summer nämner ingenting om att välja bort några barn.
  • Severus

Själv känner jag av en rejäl fatigue av att se inlägg från: jag-har-inga-barn-men-vet-att-jag-skulle-välja-min-hund-personer

Släng dig i väggen Imovane och Propavan.
    Här talar vi äkta sömnpiller.

• caroline28

håller med lollisen. Även om ägaren ser det dom sitt barn, så kvarstår faktum att en hund fortfarande är en hund. Då måste det ju rent logiskt bli så att man värderar djur och männinska lika högt. och då är det konstigt att man inte är vegetarian/vegan.

• JeckaH

Har jag missat något eller måste man ha barn för att få tycka och rösta på något i denna tråden?

Jag blir så förbannad över att läsa alla pretantiösa inlägg om hur ni skulle ha räddat någon annans barn framför er egen familjemedlem. Som om ni skulle.... Skulle kunna vända på det och säga att det bara är för att ni själva har barn som ni tar denna hypotetiska fråga på sådant löjligt stort allvar, för att försöka försäkra er om att varje människa i världen skulle rädda just era barn. Detta är också egoism, vi är ju egoister hela bunten.

Efterlyser verligen empati i denna tråd, dvs en begåvning som gör det möjligt att leva sig in i andra människors situationer. Det finns lika många situationer som det finns människor och kanske väldigt goda anledningar till varför många människor väljer att rädda sin hund.

• JeckaH

Ni som röstar på att rädda barnet: Köper ni lågpriskläder som är tillverkade i länder där barnarbete används (tex H&M)? Konstigt i såna fall, ni värderar ju barn så högt....

• JeckaH

Appropå att behöva vara veg för att vilja rädda sin hund....

• Challe N

Frågan är hypotetisk och som jag skrev innan känns den inte ens särskilt relevant. Visst förstår jag att de allra flesta räddar barnet om de verkligen är EXAKT lika illa skadade och det ABSOLUT inte går att rädda båda. Men hur ofta händer något sådant i verkligheten?

• caroline28

Ja jag köper lågpriskläder till mina barn, men det är för att jag ska ha råd att köpa mat till barnen så att dom inte DÖR...Som jag skrev i ett tidigare inlägg...jag är egoist och jag räddar mina barn framför andras, men det var ju inte det frågan gällde utan djur/barn

Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)