• Beckah82

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Med anledning av denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m17396018.html

Blir jag lite orolig för min son i detta samhället med tanke på hur vissa människor tänker.

Frågan handlar om att:

Du kommer till en olycksplats där det ligger en 8-årig pojke och en hund och dör. Hunden är DIN hund men pojken är helt okänd. En helt vanlig unge bara, 8 år skulle man gissa på utseendet. Vem räddar du och vem låter du ligga och dö?

Det kunde alltså vara MIN son men det vet ju inte du om...för dig är det vem som helst.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)
  • Jan 39

Ni som låtsas att en okänd människa skulle vara mer värd än en älskad hund...

Ni hycklar!

Varje dag dör ungefär trettio tusen barn av svält världen över.
    Det struntar ni i - för dom är okända för er.
    Ni offrar inte ens en tjuga för att dom ska slippa dö.

På samma sätt är pojken i etik-exemplet här ovanför okänd.

Jag hycklar inte i alla fall. Jag skiter totalt i okända människors lidanden.
    I era barn också.

Men djur kan jag INTE se lida så alla mina överskottsslantar går till hundstall och spinnhus.

• Lady summer

Jag undrar om du förstår hur mycket dessa dina ord säger om dej själv? Och jag måste säga,det är facinerande hur mycket tokigheter du tolkar in i mina inlägg..
    Vil samtidig införmera dej om att detta inlägg är anmäld,då jag inte accepterar sådana påhopp från dej.Jag rekomenderar dej att tänka över vad du skriver till andra.
    Kurre räkmacka skrev 2007-04-28 01:29:59 följande:

Sorglig figur den där Lady summer som måste ha så mkt stöd från andra. Med den hjälpen kränker hon handra och finner sig ha rätten till det. Riktigt obehagligt faktiskt
  • Den Siste

Om det nu är så självklart att man räddar ett okänt barn istället för sin hund eller katt, varför har man då ett djur som man köper mat åt?

Varför struntar man inte i sitt djur och skickar pengarna till ihäjhungrande ungar i Afrika istället för att köpa hund/kattmat?

Och dom som inte har hund eller katt. Varför skickar ni inte alla pengar ni har över till hungande ungar i afrika? TV, dator, bil, etc etc. Allt detta premierar ni före döende barn i afrika.

Sanningen är att det folk inte ser eller kommer i kontakt med berör dom inte lika mycket.

• CheezDooodles

I mitt fall så har jag ingen hund jag älskar, ingen katt jag köper mat till.

Och jag skänker inte pengar till barn i Afrika eftersom jag anser att för stor del av pengarna försvinner innan dom kommer fram och resten hamnar i en ny AK47:a istället för mat.

• caroline28

Jan 39 Vad vet du om att jag inte skänker pengar till fattiga barn... Kanske har 10 fadderbarn, vad vet du?
    Även om detta är en hypotetisk fråga och att man kanske inte vet hur man reagerar, så vet jag så pass mycket om mig själv att jag inte skulle rusa iväg och rädda hunden i panik...
    Men kanske inte alla har den självinsikten...

• porslinsd0cka

Jag skulle rädda min hund, så är det bara.

• Frosk

Här hycklas inte..

Jag förstår att hunden är mer älskad än det okända barnet, men skulle ändå rädda barnet.

Och det handlade ju inte om barnen i kina eller afrika, utan ett döende barn som ligger vid dina fötter. Läskigt att det finns folk som inte skulle bry sig då.

• Nathalia

Jag har katt inte hund.
    Jag älskar mina katter lika mycket som mina barn, fast på olika vis.

Skulle jag stå inför det valet, skulle jag rädda den lilla pojken även om jag inte kände han.
    Tänk om det var mitt barn och någon valde hunden istället.

Nja jag räddar nog mina katter så mycket jag kan, men mot ett barns liv måste jag säga förlåt till djuret för det går inte att välja djuret före, det går inte.

Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)