• cusuco

    Är TV-tittande skadligt för spädbarn?

    ...som frågan lyder. Känner mig väldigt osäker i frågan. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Är TV-tittande skadligt för spädbarn?
  • AstraTrillian

    Så här säger Lagerkranz: (obs lååångt)

    Varför är det skadligt för barn under två år att se på tv?
    -Därför att små barns hjärnor inte är mogna att bearbeta alla intryck och snabba klipp som flimrar förbi. Det blir en stress som stör den naturliga mognaden av hjärnan. Djupseendet är heller inte färdigutvecklat vilket gör att barnen zoomar in saker och flackar med blicken över tv-skärmen. Risken är att synapserna,
    kontakterna mellan nervbanorna, kopplas fel.
    På vilket sätt är de här felkopplingarna farliga?
    -Det är oftast inte farligt men det finns amerikanska forskningsresultat som visar att vissa barn som tittar mycket på tv riskerar att utveckla adhd. Det är ganska kontroversiella rapporter men jag anser att man bör beakta dem precis som man reagerar på alla andra larm om skadliga miljöfaktorer.

    Men i så fall riskerar vi ju att få en hel generation med adhd eftersom nästan alla småbarn tittar på tv idag?
    -Nej, Bolibompa och bra kvalitetsfilmer tror jag inte är farligt och det är en väldigt liten grupp barn som tillhör riskgruppen. Det är alltså främst de barn som har anlag för adhd som jag tror kan ta skada av att titta mycket på tv. Men att gå så långt som att förbjuda tv-tittande för små barn är kanske att gå ut lite hårt. Det jag vill är att få föräldrar att verkligen tänka till så man inte fastnar i att slentrianmässigt sätta barnen framför tv:n.

    Men ditt budskap till föräldrar är ju faktiskt att små barn riskerar att få hjärnskador av att titta på tv?
    -Mitt budskap är att hjärnans funktioner hos små barn riskerar att störas av alltför mycket tv-tittande. Många har tyvärr tagit det här väldigt bokstavligt. Istället tycker jag att man som förälder ska ta råden med en nypa salt och lite sunt förnuft. Jag tror egentligen inte att det är så många barn vars hjärnor verkligen tar skada av att titta på tv. Den största risken är istället att barn riskerar att bli passiva. Barn ska vara mycket utomhus och leka istället för att sitta stilla framför tv:n eller dataskärmen! Att stillasittandet leder till passivitet och barnfetma är katastrofalt för folkhälsan.

    Hur mycket tv per dag anser du vara lagom för barn över två år?
    -Den amerikanska barnläkarakademien rekommenderar en timme per dag för barn mellan två och fem år och det tycker jag är en bra riktlinje. Det sämsta med tv är att barnet inte får respons från föräldrarna. När små barn gör någonting vänder de sig gång på gång mot föräldern för att få feedback och det går ju inte med tv.

    Så tv kan vara okej för små barn om man som förälder tittar samtidigt?
    -Ja, och det anser jag att man ska göra ända upp till femårsåldern. Främst därför att även större barn har svårt att skilja på fiktion och verklighet.

    Men det funkar ju inte i vardagen att alltid sitta med framför tv:n!

    -Om föräldern är i närheten, som i köket och lagar mat, är det väl okej. Det viktiga är att barnet inte lämnas helt ensam framför tv:n. Att barn har egen tv på rummet är förstås helt förkastligt.

    Ångestframkallande för alla oss som låter barnen titta själva då och då?

    -Ja, jag vill inte verka moraliserande men tv som barnvakt är jag av princip emot. Idag handlar det så mycket om att föräldrar ska förverkliga sina egna önskningar, gå på babybio, sitta på kaféer eller restauranter med barnen, ta med dem till konferenser, åka till Thailand? Men det där är ju inget som ligger i barnens intresse. Därför tycker jag inte heller att det är okej att föräldrar köper sig tid genom att sätta barnen framför tv:n.

    Några positiva effekter måste väl ändå bra barn-tv ha?
    -Ja, barns intelligens har ökat helt enkelt därför att barn får mer stimulans idag. Där har tv:n förmodligen en viss betydelse. Svenska barn är ju till exempel väldigt duktiga på engelska vilket säkert delvis beror på att engelskspråkiga tv-serier inte dubbas i Sverige. Men även om barn lär sig saker genom att titta på tv lär de sig allra bäst genom att kommunicera direkt med sina föräldrar. Alltså är det bättre läsa högt för barnen när de är små och sedan förmå dem att läsa själva så mycket som möjligt, i stället för att vänja dem vid att titta på tv.

    från www.foraldrarochbarn.se/ovrigt/30/ska-barn-inte-fa-aeta-glass

    Vi har inte låtit Alva se på tv före 3 år och nu ser hon kanske 30 min i veckan med oss.

  • Mary Bell

    tackar knorpan, bra info. Susann: om du bär dottern i famnen så är hon med dig (nära & trygg) och är med där det händer saker i riktiga livet. I verkligheten skiftar oftast inte intryck som de gör på TV där det klipps in bilder snabbare. Om du bär henne kan du ju annars bära henne i t ex sjal vänd mot dig så har hon möjlighet att avläsa ditt uttryck i det som händer och blir lugnare...

  • AstraTrillian

    Ska kanske förtydliga att Hugo Lagerkrantz är barnläkare och professor. Som om det spelar roll

    Det är inte samma sak att gå ute som att se på tv. Barntv är gjort för att locka barn och det är flimmrande bilder + ljud utan pauser (som med böcker) och svårt för barnen att värja sig mot. Dessutom rekomenderar man väl att barn under 2 inte ska sitta framåtvända i vagn just för att slippa alla intryck och se sina föräldrar. Fast sjal är ju ännu bättre tycker jag

  • ThisIsMe

    På Västerås lasarett har man (som första sjukhus i Sverige tror jag) förbjudit TV-tittande för barn under två år efter att forskning visat att det kan ha en negativ inverkan på utvecklingen av de små barnens hjärnor. Som jag förstod det så är det främst bildbytena som blir för mycket för hjärnan. Det är ju inte det minsta naturligt att det man tittar på helt plötsligt blinkar till och blir något annat, så som det gör på TV-skärmen. Enligt forsknignen skulle dessa onaturliga intryck kunna störa hjärnans utveckling och ge upphov till damp/adhd.

  • Hyttbo

    Nu har jag inte läst alla inlägg, men vi låter inte våran son titta på TV. Vi har påverkats av rapporterna om att det kan vara skadligt för små barn att titta på TV. Kommer nog inte låta honom titta på TV förrän han är 2-3 år. Vi föräldrar tittar inte heller på TV- hinner inte för sonen tar all tid. Men ibland när han somnat tidigt någon kväll så lyxar vi till det med en TV-stund. Annars blir det mest radiolyssnande här. Och det borde inte vara skadligt tycker jag.

  • lilla hand

    Sen kan jag ju inte låta bli att undra varför man pekar ut just TV:n som skadlig. Det borde ju i så fall gälla "för mycket intryck" för spädbarn över lag.

    Det är ju ingen som propagerar för att inte ta ut spädbarnet i stora folksamlingar som tex marknader. Eller att storasyskonen tar hem kompisar som stimmar mycket runt bebisen.

    Nej, lite tror jag att det beror på att Tv inte anses som så himla "fint".

  • babyblomma

    Jag hoppas inte det är skadligt då min son har tittat på Tv sedan dag ett, hans hjärna är det inget fel på då han är väldigt tidig i utvecklingen..
    Om nu det skulle vara så farligt så borde man stoppa tv försäljningen..

    Min son har redan fått förfrågninar om MENSA medlemsskap...
    Detta är nog pågrund av alla dokusåpor han sett/mode nyheter, TACKAR därför TV3 ocg FDemman för all hjälp och utveckling..


    JUST NU GÄR JAG UNDER NAMNET SKÅNE-ANGELICA
  • det barn ser det lär dem sig

    Sätt inte på tv mitt i natten när lilla beben inte sover för att underhålla det bara:) dét piggar upp dem ännu mer och du kan räkna med att sitta natten lång! på dagarna är det väl okej då dem kan gilla det för att dem ser människor som rör på sig och pratar vilket dem kan uppskatta:) men håll avstånd mellan tv och bebisen,akta ögonen:)

Svar på tråden Är TV-tittande skadligt för spädbarn?