• IzabellaHampuz

Fler från Sydkorea

Är det fler som är adopterade från sydkorea?!
    Hör gärna av er, vore skoj att "prata" med fler som är adopterade från samma land =)

• Svar på tråden Fler från Sydkorea
  • Underbarson
    Tojje skrev 2007-04-12 14:51:22 följande:
    TTS mamma ja det vore skojj att se. Är det många av "oss/er" adopterade från korea som varit på ett återbesök?Någon som är med i akf?Var det under några år för säkert 10år sedan men har inte blivit något av det då jag bott för tokigt till från deras säte i sthlm.(akf-adopterade koreaners förening).
    Jag är med i AKF Gbg och är även numera med i dess styrelse...
    Nu i sommar så är det ca 50 svenska koreaner på Gatheringen i Soul (ca 12 dagar under juli/aug) och jag tror det är 9 pers från Gbg som ska med...tyvärr har jag inte dom pengarna..suck suck..jättesynd för det är sista gången dom har det.
  • Fijalotta

elin3: Hur kändes det att träffa din biologiska familj? Var det svårt att få kontakt med dom? Ville dom har kontakt med dig? Jag har lite uppgifter om min biologiska familj så jag funderar på att söka upp dom någon gång i mitt liv i alla fall. Det jag är rädd för är att dom inte vill ha någon kontakt med mig. Dom har ju säkert gått vidare och kanske inte vill bli påminda om adoptionen.

• Audiopro

Hej hej..
    Hittade denna trevliga sida. Jag är också adopterad från Sydkorea, Seoul. Jag och min sambo åkte och träffade min biologiska familj jul/nyår -06. De var en otrolig upplevelse, eftersom jag även fick träffa min tvilingbror vilket kändes magiskt. Vi bodde hemma hos familjen och fick därigenom en närmare kontakt. Men de kändes som vi kände varann. Stämningen var så lättsam och de bjöd verkligen på sig själv. De var jobbigare att åka än jag trodde. Men att vara borta från vår son var jobbigast.

Idag mailar vi och ibland chattar via msn, och egentligen känner jag mig väldigt lyckligt lottad! ;)

Kram Caroline, Eun Young

• Audiopro

Finns lite bilder på vår hemsida om ni är lite nyfikna! Klicka er vidare på pictures så är de bara att välja. Vi har hemsidan på engelska numer, just för att de ska kunna följa vår son Isac´s utveckling. :)

hem.bredband.net/b154714/index.htm

• elin3

fijaotta: just i mitt fall var det inte så krångligt att få kontakt med min biologiska familj (jag hade ganska mycket uppgifter). att träffa dem väckte givetvis starka känslor, men jag ångrar inte en dag att jag tog det initiativet. hela familljen fanns i livet (då, 2002) och jag fick helt plötsligt en tvillingsyster, lillebror och lillasyster. familjen hade det också bra ekonomiskt nu.
    jag hade dock "tur". innan ställde jag mig frågor om hur jag förmodligen skulle reagera i andra scenarion; om familjen var död, om de levde men inte ville ha kontakt, om de skulle leva under hemsla ekonomiska omständigheter etc. det är nog bra att göra det och vara beredd öven på det värsta. lycka till!

• Tojje

Audiopro, har varit inne och kikat på din sida kanonskojj att se bilderna från seuol är med därifrån.

• Audiopro

Tojje, kul att du tyckte de var kul att se bildernafrån vår första resa till Seoul. I mitt fall så hade jag lika tur som elin3 (se ovan). Visst känner jag starka känslor än idag. Kanske mer och mer, helst för min tvillingbror som jag alltid vetat om. Men samtidigt så måste man vara beredd på både de ena och andra i sitt sökande. Men för min del kände jag att de var värt ett försök i.a.f Man vet ju inte förrän dess. :)

• Myrna

Audiopro: Jättefina bilder! Min syrra har kommit hem från sin andra resa till Korea nu i dagarna. Hon har också träffat bio-släkten samt volontärarbetat lite på SWS.

• Dartmamma

Myrna - åh vad härligt .. o Tack ännu en gång för mailadressen .. har fått kontakt med dom där borta o polisstationen finns kvar där dom fann mig samt att barnhemmet jag var på finns kvar men nu som sjukhus men ska få hälsa på där iaf ... längtar som sjutton nu ...

(¯`°?.¸ ღ Älskar min man & mina 3 söner ღ ¸.?°´¯)
  • Audiopro

Myrna, de låter intressant! Hade hon också tur att alla i hennes biologiska familj var vid livet?

• Dartmamma

Tänkte höra .. vad kan man ta med sig till barnen på barnhemmet då man hälsar på .. nåt från Sverige som behövs .. nåt som dom blir glada över .. snälla ge förslag för jag vill ta med mig nåt

• Myrna

TTS mamma: Förstår om du är sugen på att åka nu! Vet inte vad man kan tänkas ta med till barnhemmet? Att ge gåver verkar dock vara en stark tradition i Korea. Kanske SWS kan tipsa om vad du kan ta med?

Audiopro: Det verkar så!

• Audiopro

Jag blev lite förvånad faktiskt över när jag läste att de var vanligt att ta med presenter. När jag och min sambo åkte hade vi med oss lite små presenter och en del presenter som symboliserar Sverige (köpte på arlanda). Men de såg mest förvånad ut, men självklart glada. Men de försökte direkt klura ut något att ge tillbaka.

Men just till barn vet jag faktiskt inte. Barn brukar ju vara tacksamma över de mesta :)

• Dartmamma

JO men jag tänkte om man skulle ta med sig pennor block ( ritpapper ) tror du sånt skulle bli bra

• Audiopro

De tror jag blir toppenbra, absolut! Och man vill ju kanske inte ta med sig alltför stora och tunga saker heller, de blir en hel del ändå vill jag lova :)

• Dartmamma

blir ju det .. måste ju ha blöjor burkmat m.m. samt lite kläder men mycket ska vi köpa där

• lillannaz

Hej! Kul med initiativet om en tråd för adopterade från Syd Korea! Jag är snart 35 år och är adopterad från Seoul. Drömmen är att kunna åka dit och se landet i framtiden. Jag har en dotter som är 8 månader. Kika gärna in och hälsa på. / Anna

Svar på tråden Fler från Sydkorea