• tete

Har någon målat om en furutrappa??

Hej!

Vi blir snart med invändig furutrappa. Fult tycker jag, okej tycker min man. Visst kan man måla om den, men frågan är om man ror i land det själv.

"Du vet att det är väldigt jobbigt att skrapa bort all färg om du ångrar dig" varnar min man. Jag vet att jag aldrig kommer att ångra MINDRE furu hemma.

Någon som gjort resan från gul furu till målad trappa? Svårigheter?

• Svar på tråden Har någon målat om en furutrappa??
  • aanniikkaa

Nä, har inte gjort det men är påväg att göra det... har en spalje brevis trappan också, puh... funderar också om man fixar det själv eller om man ska anställa en målare och var får man tag på en bra sådan???

• Vaniljmamman

samma bekymmer här. Vi har dessutom brun nålfilt på trappstegen...
    Men jag har gjort det en gång förr i ett annat hus och det blev himla bra, fast det tar tid!
    En målare är nog ingen dum ide, frågan är priset ;o)
    Mitt råd är att INTE måla trappstegen. Leta bilder på nätet på trappor, finns massor av olika ideer!
    Lycka till!

• tete

Tack alla! Vi har grön linoleum på stegen, så målar nog stegen med men ersätter grönt med trappfilt. Spaljé okså. Har målare på G, så trappan får nog läggas till på hans arbetsorder...

• Mrs Sara

Vi har en furutrappa som har varit lackad... har kommit så långt på vägen att jag har slipat bort allt lack och tänkte lasera stegen i nån mörkare träfärg, typ ek... men då hörde jag en tjej som hade gjort det och det blev inte alls bra, hon tyckte att hon hade slipat och gjort den så fin innan men då lasyren kom på plats så blev det ojämnt och fult. Så nu funderar jag lite på ett sånt där startkit som man renoverar trappor med. Det är ett slags laminat (typ golv) som man skär ut i rött stl till trappstegen, men jag har ingen koll tyvärr p åvad det kostar eller om det är svårt, men det kanske är någon annan som vet?

• aanniikkaa

Blir tokig på den här trappan.. vet inte om jag vågar ge mig på den... eller om jag ska ringa någon  som kan och vet hur man gör..

Va kostar en målare egentligen???

* * * Älskar min lilla tjej * * *
  • Lyra05

ja, jag har målat en furutrappa & det blev jättefint! vi byggde en ny trappa & målade den i vit linoljefärg...det tar lång tid att torka men oj! vad snyggt. köp bra kvalitet det lönar sig, till exempel från Gysinge Byggnadsvård, dom skickar. vi lät bli att måla själv "trampytan" den oljade vi med golvolja..inga färgpigment alls. var bara noga med att maskeringstejpa (det är det jobbigaste & svåraste) & glöm inte att ta bort tejpen snabbt annars fastnar den. men det går fint att måla även trampytan. inte alls svårt, du ska inte betala dyr målare för detta...är du någorluna händig fixar du det lätt. lycka till!

• aanniikkaa
    Lyra05 skrev 2007-02-23 20:14:31 följande:
    ja, jag har målat en furutrappa & det blev jättefint! vi byggde en ny trappa & målade den i vit linoljefärg...det tar lång tid att torka men oj! vad snyggt. köp bra kvalitet det lönar sig, till exempel från Gysinge Byggnadsvård, dom skickar. vi lät bli att måla själv "trampytan" den oljade vi med golvolja..inga färgpigment alls. var bara noga med att maskeringstejpa (det är det jobbigaste & svåraste) & glöm inte att ta bort tejpen snabbt annars fastnar den. men det går fint att måla även trampytan. inte alls svårt, du ska inte betala dyr målare för detta...är du någorluna händig fixar du det lätt. lycka till!
    trappan är jag inte så orolig för men spaljen.. hjälp.. från golv till tak på övervångingen och hela trappan upp...puh...
    * * * Älskar min lilla tjej * * *
  • Saaan

Vi vill oxå måla om vår furutrappa + furuspalje (Som går från gillestugan å upp hit). På varje steg har vi matta. Vill att de ska bort.. Vet inte hur det ser ut under eller hur vi ska ha det istället!

Svar på tråden Har någon målat om en furutrappa??