• MHoof

Igångsättning?

Kan man bli beviljad igångsättning efter att ha varit hos aurora BM? Jag ska dit imorrn på samtal och är så nervös och rädd inför förlossningen. Men jag har börjat känna att om jag vet när och hur och var min förlossning börjar så kanske det skulle kännas lättare?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Igångsättning?
  • LokeBus

Gotjejen: **Verkligen Lycka Till**
     Gud va spännande! På vilket sätt ska du bli igångsatt? Finns jue lite olika att välja på.
     Själv som jag skrev innan har jag varit livrädd att föda igen.. men som Sandra skrev har rädslan lagt sig och nu ser jag faktiskt fram emot det ( Okej lite rädsla finns allt kvar, men inte ens hälften så mycket )

• MHoof

Loke: Vilka sätt finns det att bli igångsatt av då? Vilket fickdu som du inte tyckte om?

• Sin

Ja  men läkaren sa även att bara för att de sätter igång imorgon så kan det ta nån dag iallafall....... Nån som har erfarenhet av det?

******** En bra bok är guld värd ********
  • Sin

Jag vet faktiskt inte hur de tänker sätta igång mig. Har bara hört om att de med hjälp av gel av nåt slag får livmodertappen att mogna å sedan dropp. Jag förmodar att detta kommer att klarna bara jag kommer in imorgon.

• Sanda

gotjejen: Jag har! Jag var inte mogen något eller öppnat mig något när jag skulle bli igångsatt så jag fick gel ena dagen, inget hände så nästa dag tog dom dubbel dos och då började jag mjukna upp. Kan vara det som dom menar!

• Sin

Sanda
    Förmodligen är det så.
    Nu ska jag städa lite för att skingra tankarna lite.

• LindaD

gotjejen: De e så olika från person till person.. ja fick gel kl 8 på morgonen.. gick m pin värkar hela dan... de gjorde inte ont men d känndes.. hände inget m tappen sen kl halv sju fick ja värkar.. men hade fortfarande inte hänt nått vid kollen kl halv nio på kvällen.. fick bricanyl för att sova lite gick en runda o på toa kl 21.10 kom krystvärkar 21.18 tog de hål på fosterhinnorna.. 21.22 e han född.. så öppnades 9 cm på ca 20 min.. de kan gå fort i slutet m gel... Men ja ska få de nu i gen vid 37 fulla pga tillväxthämmat barn.

Lycka till i morgon..

• MHoof

Linda: 9 cm på 20 min, måste vara rekord. *hehe*

Hmmm...men alltså, kan man bli nekad att välja kejsarsnitt eller igångsättning?

• LindaD

Beliver: Ja de va nästan jobbigt fort... Dom trodde inte mig när ja sa att ja måste krysta... Men å andra sidan ha de andra barnen kommit snabbt... så även om denna inte vatt tillväxthämmad så hade ja nog blivit igång satt för ja vill inet föda i bilen... hehe

Ja vet inte om man kan bli nekad kjejsarsnitt... men ja ha aldrig blivit nekad igångsättning.. men de beror väl på omständigheterna lite skulle ja tro o vilken läkare man pratar med... Men få du välja ks el igångsättning... välj igångsättning bara ett råd... tro man bli lite snuvad på förlossningen.. e de ditt första?

• MHoof

Linda: Jo mitt första och ska ju till aurora bm första ggn imorrn pga rädsla...
    Så tänkte bara höra om man kan bli nekad nåt av de om man är rädd. Får se vad hon säger imorrn då.

• LokeBus

TS: Jag fick en tablett som heter Cytotec.
     Den är visst ganska känd för att ge pinvärkar vilket jag hade konstant i nästan 20 timmar!
    Denna gången har vi diskuterat ballongen och någon slags tampong man sätter in, ifall det skulle bli aktuellt med igångsättning igen.

• MHoof

Loke: Cytotec, får man inte det när man ska göra abort oxå?
    Ballong, du jag har noll koll på vilka metoder. Kanske kan leta upp nåt på nätet om det där det står om alla metoder.

• hampus04

Jag böev igångsatt pga tillväxthämmad barn. Jag fick en foleykateter som skulle göra att förlossningen kom igång. Sedan fick jag dropp med nåt värkstimulerande. Jag började få värkar runt ett på natten och lillen föddes 0240.

Lyck till,.

• London SW19

Jag vart igångsatt med min dotter och de för upp någon typ av supp i slidan och inom 6 timmar får man värkar, dock så kommer de kraftiga värkarna direkt, så du hinner inte bygga någon förberedelse som man gör om värkarna kommer eftersom... Men oftast  ( i alla fall i mitt fall) så fick jag en ryggmärgsbedövning ganska fort så värkarna försvann.

Lycka till!

• LindaD

Beliver: Rädslan ha vi alla mer el mindre... O Ja kan ju bara säga hur ja känner..:) Men förstå dig tro inte de e rädsla för själva förlossningen du ha.. utan för nått du inte känner till... du vet inget du ha aldrig gjort de innan... Men ja rekommendera vaginal förlossning..:) Men respektera om du vill göra KS..:) Bara mitt råd..:)
    Hoppas d gå bra imån..

• LokeBus

Believer: Jag vet faktiskt inte men det är nog inte helt omöjligt.
     07:30 fick jag in tabletterna i slidan och 09:00 kom verkarna igång med buller och bång!
    Och 04:44 kom bus ut med kjejsarsnitt!

• MHoof

Som sagt, får se vad vi kommer fram till under våra samtal nu då. Känns himla skönt att få prata om det med nån som kan det och som lyssnar (som jag hoppas hon gör)
    Tack för alla svar iaf

Svar på tråden Igångsättning?