-
jag ska träna på det. När jag födde Adam andades jag nog helt galet, men jag blev så överraskad av smärtan, trodde jag skulle kunna ta det, men jag bara låg och kved. ville inte ha ryggbedövning, men tog det tillslut. det funkade ju jättebra men jag vill helst inte ta det om jag inte behöver. Nu vet jag ju hur smärtan känns och ska föröka träna på andningen lite mer.Norrbagge skrev 2007-04-29 13:47:08 följande:prinsessan: nej tyvärr ingen sida men jag anv. mig av andningen i stort sett hela tiden under förlossningen. Det kom igång av sig själv.Hela idén är att andas in genom näsan och ut genom munnen, försöka att absolut inte hyperventilera. Så försök att fokusera på andningen och att slappna av i hela kroppen. Det funkade skitbra för mig och kommer inte tillåta att ngn tjatar om diverse smärtlindringar denna gång, utan jag vill klara mig på endast andningen. Det vet jag att jag hade klarat sist också. Förlossningen tog 3,5 tim. -
tack för att du hjälper tillNorrbagge skrev 2007-04-29 14:26:09 följande:prinsessan: du kan lära din man hur man andas eller om du vill ha med dig en "doula". Jag var det åt en kompis på båda hennes förlossningar. Jag hjälpte henne komma ihåg andningen då hon var på väg att "tappa kontrollen". Jag andades "med" henner så att säga.Det är så tryggt på något sätt, man är helt med hela tiden och man kan hantera smärtan på ett helt annat sätt. Hyperventilerar man så riskerar man att svimma pluss att man får så jääävla mkt ondare. Hehe, jag vet det då jag testade lustgasen och tappade all min "kontroll". -slängde den ifrån mig vill jag lova. Det kommer gå superbra för dig! -men som sagt, visa din man hur han ska göra om du kommer av dig.
jag ska träna gubben min
Ja, lustgasen slängde jag också iväg, tycker bara den var obehaglig. -
mina värkar kom så tätt så jag kunde aldrig få till det med lustgasen och sen så blev jag bara yr av den.
-
måste säga att ryggbedövningen jag tog var super. den gick bra att sätta och fungerade utmärkt. hade inget ont men kände ändå krystvärkarna. men jag vill helst undvika den igen då man ju kan få en del obehag också. fick bara kli av tejpen som satt på ryggen.
-
min förlossningsberättelse med Adam om nån tycker det är kul info
9:e April
Vaknar tidig morgon av värkar. De håller i sig i 1-2 minuter med ca 5 minuters mellanrum. Går upp och duschar, väcker Martin. Ringer förlossningen strax innan 7:00. Barnmorskan säger att det gått så kort tid med värkar, att jag ska ta det lugnt och avvakta tills det blir ca 2-3 minuter emellan eller tills jag inte står ut längre. Dagen går. Har några värkar med 2-3 minuters mellanrum. Men efter ett tag ökar mellanrummet till 5-10 minuters mellanrum. Bara att vänta och se…
Åker till Huddinge 19:30. Öppen 3 cm. Går i 2 timmar men inget händer. Åker hem och försöker sova. Får två Citodon med hem.
10:e April
Hela dan går med värkar 5-10 minuters mellanrum. Men gör ondare fram mot kvällen.
11:e April
Åker in 01:45 till Huddinge. 02:20 är jag öppen 4, 5 cm. Får välja på att få morfin och sova ett tag eller att de tar hål på fosterhinnan på en gång. Väljer det andra. En stund efter att fosterhinnan punkterats går vattnet (02:40). Ytterligare en stund efter det kommer ordentliga värkar igång (03:30). Provar lustgas men det hjälper inte, hinner inte känna när värkarna börjar och det är obehagligt med gasen – blir så snurrig. Står ut ett tag men vid 04:00 ber jag om ryggbedövning (EDA). Gör så jävla ont. Får EDA 04:45 – jätteskönt, det onda försvinner. Försöker kissa och sitter ett tag. Krystvärkarna kommer igång 06:30. Har inte mycket ork kvar, är trött. Adams huvud sitter länge fast i öppningen. Läkare tar blodprov från hjässan för att kolla om han orkar. Allt ok. Fortsätter krysta på. Adam kommer ut 07:34. Moderkakan kommer ut 07:55 – ser bra ut. Apgar 9-10-10
Känner mig rejält mörbultad i underlivet men jag sprack ingenting. Kommer in till BB vid ca 13:00, fick vänta på förlossningen ett tag men det gjorde inget, hade ju ett stort förlossningsrum för oss själva. Passade på att ringa runt till familj och vänner. När jag kom hem från BB 2 dagar senare hade jag gått ner de 7 kilo jag gick upp under graviditeten plus ett kilo till.
-
Jag har mycket mera flytningar nu under grav. Det hade jag förra gången också. Fast jag är säker på att det är flytningar. Ofta får jag gå in på toa och torka precis efter jag har varit och kissat. Men jag känner att det börjar komma och hinner oftast torka innan det kommer i trosorna. Det är rätt jobbigt men förra gången försvann det direkt efter förlossningen i alla fall.
Jag har tydligen bra knipmuskler. Är en sån som kniper ofta utan att tänka på det. När jag var på återkontroll efter Adams förlossning gjorde min bm en gynundersökning och då skulle jag knipa om hennes finger för att visa att jag kunde. Jag kunde nästan hålla fast det

-
Ang blommor på balkongen. Vi har såna där små violer/panseer (haha, kan inte s eskillnad riktigt) ute i kruka och murgröna också. Har tagit kort på våran altan och tomt som jag ska lägga in under dagen.
Ang förvärkar. De enda förvärkar jag kände var dagen innan värkarna satte igång. Det var en konstant molande mensvärk hela dagen, antar att det var förvärkar?
Ang att göra iordning för bebis. Vi har ju skötbordet uppe för Adam, annars står allt nerplockat. Men vi har allt hemma (från Adam) förutom blöjor.
-
jag vägrar använda strumpor nu - hatar strumpor.
-
jag har köpt babyskydd, eller vi har det som vi köpte till Adam. Acta graco med bas.
-
Jag bara proppar i mig vattenmelon, det e så gott. och det känns bättre än mycket annat också.