Inlägg från: solstraalen |Visa alla inlägg
  • solstraalen

BF Juli-07 Nr3

Blåttfjäril skrev 2007-04-19 12:04:07 följande:
    solstraalen:Kul med en positiv reaktion för en gång skull. Alla andra säger bara att dom tycker det är för tätt Men vi är väldigt glada över att det blev så tätt för det var så vi ville ha det.
    Vad baserar dom "för tätt" på? Det skulle jag vilja veta.
    Jag tycker det ska bli hur kul som helst med tätt, inte minst för barnens skull. Nu får vi 18-19månader mellan våra, men de verkar räknas som tätt det oxå.

Hade blivit 17-18 månader mellan om vi hade lyckats på första försöket.  Vi vill oxå ha tätt

Jag längtar SÅÅÅÅÅ efter att få den här lilleman och få vara hemma med både Saga och honom
    Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och lillen i magen.
  • solstraalen
    Mjukis82 skrev 2007-04-19 12:06:11 följande:
    Är det någon mer än jag som sätter i halsen hela tiden nu som gravid? Skitjobbigt är det! Sätter aldrig i halsen annars, men nu gör jag det hela tiden!
    Är du rädd att maten ska ta slut?
    Får ta de lite lugnare då du äter.  *skojar med dig* 

Nä så har jag aldrig haft det.
  • solstraalen

Låt säga att jag börjar plocka ut FP 60 dgr innan förlossning.

Då blir det från 1a maj och den "pengaperioden" sträcker sig fram till 20e eller om det är 21a och då får ja min första utbetalning redan 25/26e maj.

Inte får man de efter förlossningen heller. DÅ är de ju ingen vits att börja plocka dagar redan innan

• solstraalen
    Mjukis82 skrev 2007-04-19 12:09:20 följande:
    Saken är den att jag inte ens behöver äta för att sätta i halsen! Måste ha överdrivet mycket saliv eller ngt!
    Hehe, ja de kanske är så
    Blåttfjäril skrev 2007-04-19 12:09:22 följande:
    solstraalen:Ja du. Vad dom baserar det på det vet jag inte.Tycker att det verkar enklare att ta småbarnstiden på en gång istället för att börja om när sonen är några år.Om vi hade lyckas på första försöket så hade det bara blivit ca 11mån imellan.
    Ja jag har ju en grabb som precis fyllde 6år innan Saga föddes och det var verkligen som att börja på nytt igen

Ska bli kul att få den här erfarenheten oxå

Ska ni ha grabben hemma sen då nästa är född oxå?
  • solstraalen

Jag har precis börjat ta FP med Saga igen och så här ÄR det.

Jag började plocka FP i mitten av mars. Första utbetalningen kom  slutet av mars och det var då för dagarna i mars fram till 20 eller 21. Har ingen koll på vilken av dagarna som är brytdag.

Så man får dagarna i efterskott.

så tex för 20e april - 21a maj får man utbetalt i slutet av maj.

• solstraalen
    Nathalie009 skrev 2007-04-19 12:11:42 följande:
    Solstraalen:Men hjälp mej lite när kan jag få mina pengar då?Jag Har bf 21 Juli
    Om du ska börja plocka dagar 2 månader innan bf så börjar du plocka 60 dgr innan, låt säga att det blir den 23e maj.  Då kommer du få första utbetalningen i slutet av Juni eftersom deras "penga-perioder" sträcker sig från 20e till 21a månaden efter. Så i slutet av juni får du då nästan en hel full föräldrapennings-månad utbetald.

Hoppas du hänger med på vad ja menar

Jag började ta 15e mars för Saga och jag fick då första utbetalning i slutet av mars med henne och då för 6dgr.  Hänger du med?  Sen får ja min första HELA månad nu i slutet av April.
  • solstraalen
    Vickyb skrev 2007-04-19 12:24:09 följande:
    Jag ringde till försäkringskassan nu.. och min sgi har inte höjts.. Utan jag kommer att få lägstanivå denna gången oxå. Hur mycket jag än jobbat och sletit så har den ta mej fan inte höjts någonting. Faaan för att jobba häcken av sig och så får man bara lägstanivå.. nää.. nu är jag förbannad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Usch vad trist. Jag har oxå lägsta nivån, har ju bara pluggat..

KAn gotta dig med att då jag gick hemma med Anton så var lägsta beloppet på 60kr/dag före skatt.
    Blev tyo 1500 i utb varje månad.. DET var värdelöst.
  • solstraalen

Någon här som snittats "nyligen"?

Tänkte på vad som gäller efter ett snitt, vad gäller bära och så?
    Bebisen får man iaf bära på hoppas jag?
    Men efter nån vecka, får/klarar man lyfta i Saga i vagnen tex? 10kg väger hon. Eller man kanske inte får?

• solstraalen
    Beckah82 skrev 2007-04-19 12:29:20 följande:
    Nepp det får du inte.de brukar väl säga att man inte får bära på något tyngre eller otympligare än själva bebisen man fött...ett storasyskon är alltså uteslutet.
    Hur länge gäller de då?
  • solstraalen

OM det nu skulle sluta med att de blir snitt för mig så vore de bra å veta
    Sambon kommer iofs vara hemma iaf 1½månad, förmodligen 2.

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3