Inlägg från: solstraalen |Visa alla inlägg
  • solstraalen

BF Juli-07 Nr3

hugoboss skrev 2007-04-23 22:53:30 följande:
    Gokväll !Gisses vad ni skriver... har inte orkat läsa allt.Själv har jag jobbat massor och inte hunnit vara inne på ett tag.Men nu är jag ledig i 2 dagar, skönt !!Min chef tyckte det var bra att jag sökt hav.peng så nu är det bara att vänta på FK beslut...Ang. smärtlindring så har jag inte tagit nån dom 2 sista gångerna och vill inte ha någon denna ggn heller. Det känns bra för mej.Har haft rätt snabba förlossningar, nr 1: 1 t, nr 2: 3 t, nr 3: 4 t. då menar jag sen det dragit igång på riktigt. Får hoppas på en snabb denna ggn med.
    Har dina förlossningar tagit längre å längre tid?
    Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och lillen i magen.
  • solstraalen

Mina förlossningar har vart:

Anton som är första barnet kom av sig själv bf+5, allt som allt tog det 25 timmar.

Saga blev jag igångsatt med i 38+3, allt som allt 5 timmar.

Så flera bm har sagt åt mig att ringa hem sambon så fort ja märker att jag får en hel drös med värkar ( vet ju hur riktiga värkar känns ), så sambon hinner hem. Han jobbar på söder i sthlm och vi bor i Uppsala.
    Bm säger att det kan ju gå ännu snabbare den här gången, men som sagt man ska inte ta det för givet.

• solstraalen
    Theresa1 skrev 2007-04-24 07:11:22 följande:
    sol: Du har säkert berättat 1000 ggr redan men jag har missat det Varför ska du bli igångsatt? Förra gången var det pga vikten va?
    De e lugnt

Förra gången var de pga alla komplikationer som min höga viktuppgång gav mig. ( Hemsk foglossning, fruktansvärd smärta i knäna som gjorde de jättesvårt att sova och röra mig sista veckorna, så de tog på psyket oxå. )

Den här gången blir det pga min förlossningsrädsla förmodligen, eller om ja mår lika dåligt fysiskt i kroppen den här gången så blir det pga det.

Undrar du mer så är det bara att fråga  

En del kan typ "fnysa" åt att jag sattes igång förra gången och mena att "alla e ju trötta i kroppen i slutet", men jag hade så ont i knäna och bäckenet ( mest knäna ) att jag hade väldiga problem. Kompisar och min pappa fick sista 2-3 veckorna hämta å lämna Anton i skolan ( han gick då i förskoleklass/lekis ), för det klarade jag inte att gå. ( tog 15min enkel väg ). De ville även lägga in mig på sjukhuset så jag kunde få smärtstillande å sovhjälp sista tiden av graviditeten. Men det slutade iaf med att jag fick sovhjälpspiller och starka smärtstillande + bricanyl med mig hem sista nätterna innan jag sattes igång.
    Hade ju så mkt sammandragningar och så oxå, inte som gjorde ont, men som störde min extremt dåliga sömna så mkt redan.

Så när jag sattes igång var jag så utvilad som jag inte vart på över 10år. Hade inte sovit en hel natt sen jag var barn. Är sån som vaknar flera ggr om nätterna verkligen. Och den där helgen med sovhjälpspillrena så sov jag första natten i 8 timmar utan å vakna!
    Så läkarna sa på måndagen då jag sattes igång att jag såg ut som en helt ny människa. Fredagen innan hade dom bara sett en död jag sa dom
  • solstraalen

Beckah: Har du inte photoshop på svenska? 
    Jag skulle vilja ha en enkel beskrivning på hur ja lägger två bilder brevid varandra så de blir en bild :)

typ de räcker med om du skriver om man ska ha båda bilderna öppna och sen bara som ett exempel " Arkiv - öppna - välj rätt bild - öppna "  Fast då beskrivning på hur ja får dom brevid varann Har letat å letat nu i en halvtimma, men måste va dum

• solstraalen

Beckah: Tack! Tror ja lyckades!!  
    Superbra förklarat ju!!

• solstraalen

Theresa1: Jag var rädd inför första barnet redan, men då för smärtan.
    Efter honom blev jag mera rädd eftersom han blev så stressad i slutet å bajsade innan han kom ut + svalde sitt eget bajs så det var bråttom å få ut honom.
    Sen sprang dom iväg å magpumpa honom direkt då han kom ut..
    Så det satte sina spår.

Nu är rädslan mera att jag har stark ångest inför förlossning, får panik under förlossningsarbetet, har jättesvårt för å lita på okända människor i en sån "krävande"/utsatt situation som det innebär å föda barn.

Bla så är det detta iaf. Så svårt å förklara, vet knappt själv vad "felet" är.

Men jag kan säga så mycket att jag INTE kan förstå hur man kan längta efter en förlossning.

• solstraalen
    johannaw skrev 2007-04-24 18:18:41 följande:
    Det är otroligt intressant att läsa allt ni skriver och jag känner samma ångest och panik över just det där med främmande människor och känslan av att vara utelämnad som du skriver om solstrålen!Jag har inga bern sedan tidigare så jag har inga erfarenheter jag kan stödja mig mot heller... jag har någon slags "sjukhusrädsla" vad jag förstår nu! tog mitt första blodprov nu i december på inskrivningen... har aldrig varit på sjukhus för något. Når jag tänker på förlossningen så är det inte smärtan som jag blir ängslig över utan just själva situationen... svårt att förklara!Tack för all intressant information!!
    Javisst är det svårt att förklara. Vi är nog lite i samma sits vad gäller just den biten, bara de att jag har två förlossningar i bagaget oxå.

Jag hoppas iaf att våra förlossningar blir bättre än vad vi går å tror att dom kommer bli
  • solstraalen

Alltså min lilleman i magen vet ja inte vad han håller på mig.

Varken Saga eller Anton gjorde något som liknade detta.

Oftare och oftare sista dagarna bara så sparkar han till 4-5ggr på bara MAX 1-2 sekunder.
    Alltså superfont dunkar de till under 1-2 sekunder.

Värsta mupprycken.

• solstraalen
    Ankiz skrev 2007-04-24 20:18:05 följande:
    solstraalen: Så gör min lille också! Känns som han får något slags anfall då och då. Förövrigt är han väldigt livlig! Inte lugn mer än 30 minuter åt gången. Börjar bäva för hur det ska bli när han tittar ut!Någon här som har problem med att det ilar i blygdbenet när ni går? Jag tänkte först foglossning, men sen kom jag på att han bökade runt en massa häromkvällen, och då sjönk magen. Kanske han borrade ner sig i rätt position? Känns lite tidigt dock... Oliver fixerade sig i v 35, och vad jag har förstått brukar andra barnet fixera sig senare om den alls gör det.
    På mig kan de ila, men de beror nog på foglossningen =) Hade så med Saga oxå å hon fixerade sig aldrig.
    Så misstänker att denne buse inte gör de heller.
    JAg har förmodligen stort bäcken säger läkarna.. för mina två har haft stora huvuden då de fötts + att de roterat väldigt fort där i slutskedet då de roterar i bäckenet innan de kommer ut.

Men de kan nog va som du säger oxå, att din bebis har sjunkit ner, speciellt om din mage sjunkit oxå
  • solstraalen

Saga låg ju på tvären, men alltså, hur känns de då dom gör det?

Min aurora-bm skulle lära mig hur ja kan känna de själv sa hon.

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3