• grisenlisen

Emmaljunga duo edge - klumpig??

Var på föräldragrupp i förrgår och blev lite orolig. Vi har beställt en Emmaljunga duo edge som skall levereras i april. Valde den vagnen för att vi tänkte att det var det lyxigaste åket för bebisen, stor och rymlig med bra ventilation till sommaren. Tog ett classic chassi ist för ett sportchassi eftersom det var lättare och mkt enklare att svänga med. Vi får plats med en stor vagn i bilen. Valde bort t.ex. city crossen för att den hade mindre liggdel, tänkte att man inte kan använda den lika länge och att det blir mer trångt åt bebisen. Men på föräldraträffen så var det tre mammor som hade haft duo edge och de hade bytt vagn efter ca 6 mån. Sålt duon och köpt en lättare sitttvagn för att de tyckte att duo edgen var så klumpig! Känns ju inte så kul nu när man har beställt en....

Ni som haft/har duo edge vad tycker ni??

• Svar på tråden Emmaljunga duo edge - klumpig??
  • trasslig

Jag börjar också bli lite nojig, jag är bara 153 cm "lång" och Emmaljunga-vagnen jag beställt (Smart Duo Combi) känns så stor.. men jag tyckte att den var lätt och skön att köra. Ifall jag verkligen inte är nöjd så vet man ju alltid att Blocket finns =)

- BF 23 Maj -
  • grisenlisen

Usch...känner mig lite nojjig ändå. Vagnen är ju dyr så man vill ju att det ska bli bra! Har varit sååå nöjd med vårt val tills jag fick höra att så många som köpt duo edgen har bytt så snabbt Kul att höra att det är några som är väldigt nöjda iaf! Jag tror att vi står fast vid vårt val iaf. Vi får ju plats med den i bilen, har utryme i förrådet för att stuva undan liggdelen sen och en stor sittvagn kanske ändå är bra under vintern (som ju är så lång här uppe)??? Ja, kan inte helt släppa det där med att man kanske skulle valt en smidigare vagn, lite lättare, för de dagar man vill glida i affärer och ta sig fram på trånga ställen...

Fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• johanna02
    Grisenlisen- var och kollade och prov körde en en emmaljunga duo edge och tyckte den var toppen inte alls tung körd jätte bra va den..min förra som var en sport variant var mycket mer klumpig. ska beställa en sån direkt jag varit på ul!!! bara längtar, den är ju så stil ren oxå snygg fin och söt på samma gång, tycker inte du ska ångra dig
  • grisenlisen

Tack Johanna! Nej jag ska nog sluta nojja nu. Vi tyckte ju jättemycket om den när vi provkörde i affären

• johanna02
    ingen orsak man ska följa sitt hjärta..eller inre röstGlad
  • Thisla

ja vi hade en Edge. Sålde den innan vi ens använt sittdelen. Klumpig o ful (enligt mig).

Tycker sittvagnar med mjuk/hårdlift i är mkt smidiagre o finare.

• Thisla

vad spelar det förresten för roll om liggdelen i en sittvagn är liten?!! Den använder man ju oftast max ett halvår så inte behöver den vara så stor!

Dessutom är det bökigt att förvara en stor liggkorg när den korta tiden man använt den är slut.

Sittvagn ska man satsa på för den använder man ju 2-3 år. Hur liggdelen är konstruerad tycker jag spelar mindre roll.

Denna gång ska jag bara ha en vanlig Emmaljunga sittvagn med en åkpåse i. Väntar barn i mars.
    Har köpt en liten billig mjuklift från Babytravel som jag sedan kan använda de varmare månaderna.

• Thisla

..bor också i Norrland.. ovan polcirkeln

• grisenlisen

Håller inte med om at det inte skulle spela någon större roll hur liggdelen är utformad. Jag själv och mina syskon använde liggvagn tills vi var nästan ett år gamla och sov jättemycket i den. Såg att någon tidiagre i tråden också använt sin liggdel i ca ett år med sina barn. Det kan man ju inte om liggdelen är liten... Och även om det skulle bli så att vi inte skulle använda liggdelen så länge, kanske bara ett halvår, så tycker jag att det är väldigt viktigt att vår lilla skatt ligger riktigt bra under det halvåret. Förvaringen av liggdelen blir inget problem för oss... Det enda som jag funderar över är om den blir väldigt klumpig som sittvagn. Men emmaljunga säljer ju en classic sport sitvagn som har precis samma chassi och mått som edge duon kommer att få som sittvagn, så det borde ju inte avra så farligt....

• grisenlisen

Thisla: Vilken emmaljunga sittvagn har du köpt??

• iconic

Vad många det är som tycker att duo edgen är klumpig som sittvagn! Vi som oxå beställt en sån... Men när vi provkörde den i affären så tyckte jag inte alls att den var tung och klumpig eller svårstyrd på något sätt.  Inte med classic chassit iaf. Med sport chassit hade jag svårt att svänga, den blev mkt tyngre. Som grisenlisen skriver så finns det ju en emmaljung sittvagn som heter classic sport som är precis lika stor och tung som duo edgen blir som sittvagn....

Finns det fler som har åsikter om duo edgen?? Nyfiken på att höra även om vi med all säkerhet kommer att behålla den superfina vagn vi beställt!

• grisenlisen

iconic: Fast det verkar ju vara ganska många som är nöjda oxå....Som tur är, för vi kommer nog oxå att köra på en edge iaf.

Puffar för fler åsikter?? Borde ju finnas massor av duo edge ägare där ute!

• Lejån

Här är en duo edge ägare som har en stor tjej nu (1½) och vi använder då fortfarande den! Den har varit guld värd för oss då vi använde liggdelen som säng när vi reste. Mycket praktiskt!! Visst, den ÄR stor men jag tycker inte det är dåligt på nåt sätt.

• buffybus

jag har inga barn men när jag får ska jag ha emmaljung edge duo kombi..skit fin tycker jag..snyggaste jag sett och bra funktioner =)

• Vix1

Vi har en edge o vi är himla nöjda med den än så länge. Sonen är bara 4 mån men ganska stor, så jag är himla nöjd att liggdelen är stor med tanke på vinteråkpåse o filtar. Bor i norrland så jag vill ju att han ska kunna ligga ute även när det är kallt (har legat ute i ca 20 minus med en tjockfilt för öppningen utan problem). O vi bor i villa så vi har plats för den.

Har inte varit sååå mkt på stan, men tycker det gått bra hittils. En kompis sa... har man barnvagn är man "ivägen" hur som helst även om man har en liten vagn. O det kan nog stämma. Kanske en aning lättare att ta sig fram ibland med en liten dock.

Har problem med ryggen ibland så jag tycker det är bra att den är högre än de flesta andra jag sett oxå, för det blir bekvämare att köra/lägga ner/stoppa i tutte mm.

Som säkert många redan har skrivit, så ska man nog tänka efter vad som passar ens egna syften, hur man ska använda den, hur man bor mm Det är ju en djungel av vagnar, men gör man det, så tror jag att man köper en vagn som man kommer att trivas hyfsat med! Självklart kommer det säker vara ngt man saknar eller så, men vad är perfekt?!

Lycka till alla!

• Thisla

TS, vi har en Emmaljunga crossway efter första barnet, de tillverkas inte längre, det är city cross som är "uppföljaren".

crosswayen är också en rejäl sittvagn men inte lika stor o klumpig som edgen. Dottern har sovit i den tills hon blev två år, men inte med mjuklift till.
    Jag har svårt att tro att min tjej hade viljat ligga ner i en liggkorg tills hon blev ett. Vi var ofta ute och gick och hon satt från ca 5 månader.

Men smaken är som baken! Jag vill helst ha en brio nova nu eftersom Emmaljunga är av sämre kvalite och brios sittvagn är lite smidigare ändå än EL´s.

Ni blir säkert nöjda och blir ni inte går det att sälja o köpa nytt. Vi hade fyra vagnar till första barnet.

• estrella81

GRISEN LISEN<<<<<
    misströsta inte. har mycket goda eerfarnheter av den vagnen du köpt och har nu köpt en likadan till min baby som kommeri juni, jag skulle aldrig nöja mig med någon annan än just den vagnen!!!
    visst kan den vara större än andra vagnar men komfort går före det mesta tycker jag!! vi har ochså en stor bil så det är inga problem att få in den tycketr inte häller att den är tung!!

barnet åker som den prins*essa den är!!!

njut av din vagn och skit i vad alla andra tycker!! jag tror du kommer bli nöjd när du väl får använda den!!!

• Emla82

Iiiiinte då! Har själv köpt en duo edge med classic chassi, och älskar den!

Ang. vikten är det faktiskt lite sant att en sittvagn, tex. Emmaljunga Citycross är lite lättare. Min syster har en sån, och man känner verkligen skillnaden mellan vår duo med sittdel och deras citycross (med sittdel). Det som bör tilläggas är att en nyare duo från Emmaljunga absolut inte är tung för det... Det är en av de lättaste duosarna som finns att få tag på...

Man köper en vagn utifrån sina egna behov, och det är väl tur att alla inte väljer samma modell... Tänk så tråkigt det skulle vara Flört Personligen tycker jag att du gjorde helt rätt i ditt val av vagn! Tycker som du att den nya liggkorgen är en aning liten, och dessutom väldigt väldigt ful...Ser ut som en budgetmodell av vårat val Flört (ok, det där sista var ett litet dåligt skämt, men jag tycker faktiskt att de ser rätt taniga ut...) Fot i munnnen

• Alliz

Oj, vilka många svar, kanske kanske orkar du läsa ända ner hit...

I vilket fall vi har just en sådan vagn du beställt, Duo Edge med Classic-chassi och allt. Vi köpte den ny tills vår dotter skulle komma i maj -05. Jag kan väl säga att vi är jättenöjda trots att hon skrek hela tiden förutom de första 2 mån, men det gjorde hon vart man än lag ned henne. Bytte till sittdelen på lägsta läge (som inte är fullt liggläge) vid 4-5 månader ca, helomvändning, nu kom hon upp lite och genast blev livet lite lättare.

I vilket fall så har vi använt samma vagn med sittdel ända tills nu, och då menar jag använt. Nu är det dags för nr2 och vi ska fortfarande ha kvar den, liggdelen åker på, med ståbräda. Vi har också skaffat en beg syskonvagn då dottern fortfarande tycker om att åka vagn.
    Vill man nu ha en smidigare vagn för shoppingturen i stan kan man faktiskt komma över en sulky/paraplyvagn lite billigare och så är det problemet löst.

Kom i håg - smaken är som baken, delad!

Svar på tråden Emmaljunga duo edge - klumpig??