Välja hund, test?
Hej!
Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?
Hej!
Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?
Glömde: Att du vill eller inte vill ställa ut din hund kräver inget av hundrasen i sig. Man ska inte köpa hundras utifrån utställningsperspektivet. Alla raser kan springa i en ring.
Gnista: Åh, vilket uttömmande svar! Tack!
Nja, har ju inga får så det går ju bort...
Ingen tävling heller utan som du mer beskriver en familjehund. Storlek: liten-stor (dock inte superstor). Motion: medel. Vi kommer att bo i hus när vi skaffar hund (om ca 1½ år). Vi kommer nog att vara ute i skog o mark o gå mycket. Men vi är en mycket gosig familj, så att sitta inne o mysa o gosa kommer vi göra också!
Gnista: Började skratta när jag läste vad du skrev om cockerspaniel!!
Stämmer ju så klockrent in på mina sniffande cockrar!!!
![]()
Mjölk: ok. Kolla vidare inom retrieverraserna (dock inte tollare, nova scotia duck tolling retriever, dom är krävande). Dom kan nog passa er. Återkommer om jag kommer på en annan
ras
maruttan:
luscious: Har du helt rätt i. Det är svårt att rekommendera raser som rena sällskapsraser (förutom småhundar). Jag har dock erfarenheten att labbar kan blir harmoniska och "nöjda" om de får tillräckligt med motion (alltså såklart inte promenader på nån lunch och kissrunda runt kvarteret efter middagen, utan rediga promisar) och får vara med i vardagen
Mjölk: Men jag tycker verkligen en cocker låter klockrent för er. Lagom stor hund, barnvänlig (tycker jag iaf), gillar att vara ute i skog och mark. Och klipper du ner den så är det inte så mycket pälsvård heller. ![]()
Mjölk: kom på en till ras. Cavalier King Charles Spaniel. Mjuka, sociala och glada vovvar i behändig storlek
Kräver såklart ordentligt med motion för att må bra dom också.
Så kul att så många vill hjälpa till! Sparar den här tråden!
Gnista: Gjorde testet men det blev så många raser så det var lite svårt.