Välja hund, test?
Hej!
Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?
Hej!
Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?
Har du gjort testet jag länkade till förresten? *nyfiken*
Gnista: Tack för råden!!! Det allra viktigaste är att hunden går riktigt bra ihop med barn.
Jag håller helt och hållet med Gnista. Utgå ifrån vad du vill att hunden skall ha för egenskaper och skaffa en hund som är avlad att ha just de egenskaperna. Många verkar bara välja hund efter utseende och coolhet, men känner inte till hundrasens egenskaper desto mera. Och som någon skrev innan i tråden. Besök gärna hundutställningar och prata med uppfödare och andra hundägare. (kom bara ihåg att de flesta hundägare är lite partiska och tycker att just deras hundras är den bästa och rekommenderar varmt den (inklusive jag själv))
Mjölk: Det finns ingen ras som går bättre ihop med barn än andra rent genetiskt. Det som det hänger på är hur du vänjer hunden vid barn. Se till att barnet aldrig blir en börda för hunden. Ett barn får inte störa hunden om den vilar. En hund som sover ska inte behöva blir klappad och gosad med av ett barn. Hunden ska själv välja om den vill kelas med. Hunden ska ha en skyddad liggplats, som är helig! Om hunden ligger i korgen ska ett barn aldrig gå fram.
Beroende på hur gammalt barnet är kan det delta i hundens vardag, tex genom att träna lite cirkuskonster. Då blir barnet roligt i hundens ögon.
Vad vill du ha hunden till? Enbart sällskap? Välj då en ras som är avlad till sällskap, tex olika tempelhundar (papillon mfl).
Gnista: Ja, i stort sett bara sällskap. Hur menar du? Vi ska inte ha nån utställningshund eller så. Jo, jag har förstått att de flesta hundar ju blir som man uppfostrar dem. Men vissa predispositioner har de ju.
Jag röstar på engelsk cockerspaniel!
En supercool hund som både är gosig och ändå en hel del fart i. En "stor" liten hund! ![]()
Maruttan: Jag "är" ju en Cocker Spaniel enligt ett test...
Utifrån det du beskriver tycker jag du ska kika på de här hundarna: http://vovve.net/Raser/raser.asp?p=9 renodlade sällskapshundar.
De flesta är ganska små och kräver inte enormt mycket motion även om det säkert inte säger nej till det ![]()
Mjölk: Det jag menar med frågan vad du ska ha hunden till, är att om du vill att hunden ska kunna valla dina får är en border collie ett bra val. Vill du tävla i någon bruskgren tex spår, är det en god idé att välja en hund som tycker om att spåra och jobba under långa perioder.
Om man "bara" vill ha hunden som en familjehund är det ingen bra idé att välja en utpräglat arbetande hundras. Du ska då välja en ras som trivs med skogspromenader, nån kurs ibland och bara få vara med. Alla raser är ju ursprungligen avlade för ett specifikt ändamål, men man kan ju kolla vilket sorts arbete hunden hade/har. En retriever (labbe, golden, flat mm) är hundar som VILL jobba med oss människor. Dom är avlade för att samarbeta och komma tillbaka till oss förare. Dessa raser känns spontant som ett bra val om du vill ha en större ras. En vallhund (border, aussie mm) är för krävande för er. Dom kräver mer aktivering än att vara familjehund.
Som jag sa tidigare är terrriergruppen generellt krävande raser (schnauzers, jack russel, soft coated weathen terrier mm). Välj inte heller rottweiler, dobbermann mm, som är krävande raser.
Googla på kooiker (osäker på stavningen!)! Det är en fågelhund från Holland, väger ca 20 kg som verkar vara en trevlig ras. Alternativt mindre raser. Cocker Spaniel som nämdes ovan är en trevlig ras. Dock kräver de mycket promenader, och har en förmåga att ha nosen i backen och leta efter spår mest hela tiden.
Fråga mer! Vad vill du ha ut av hunden? Storlek? Andra egenskaper (tex har ni båt och vill att hunden ska digga båtliv och vatten, eller bor ni i lägenhet och vill inte att hunden ska vakta så fort nån kommer in i porten)?