• Mjölk

Välja hund, test?

Hej!
    Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?

• Svar på tråden Välja hund, test?
  • Mjölk

Buttelina: Hoppas jag kan åka dit då. Är det på helgen eller?

• Buttelina

mässhallarna. nästa helg... perfekt tillfälle att prata med uppfödare o höra om hundraser... lycka till

• JeyLa

För oss var valet enkelt - både sambon o jag har alltid velat haft en rottweiler - så vi skaffade vår första rottis efter bara fem månader tillsammans - året efter skaffade vi en till. De är helt underbara hundar - visst kräver de en fast hand, men vilken hund gör inte det, för oavsett ras så vill man ju ha pli på sin hund. Vi har två döttrar oxå, en som är 1,7 år och en som är sju månader - äldsta dottern älskar att leka med den yngsta hunden, han är även den mest sällskapssjuka

Det här är en vanlig syn hemma hos oss - där barnen är, är även Kaiser ("lillkillen" på 65 kg)

• Mjölk

Love Family: Har gjort det testet, blev Cocker Spaniel. Ska jag ha en sån då? Hm, kanske det, kanske det...

• Love family

jaaaa...det e nog det som gäller då. Dome väldigt fina å mysiga hundar kan jag lova :)

• Lolagumman

Mjölk: Jag gjorde också testet som love family rekommenderade och det blev cocker spaniel för mig med! Det verkar som vi har lite liknande syn på livet!

Annars så tycker jag cockrar verkar vara trevliga hundar. Själv har jag en engelsk springer spaniel och det är ju självfallet min favoritras, och jag rekommenderar dem varmt. De trivs i familjer, är sociala, relativt lättlärda och villiga att vara till lags. De kan dock ha en egen vilja och hittar ibland på lite bus. Men det får man ta. De behöver ganska mycket motion. vilket ju är ju positivt även för ägaren. En timmes promenad om dagen är helt tillräckligt för vår lilla gumma. (det bästa hon vet är att ta skogspromenader, då yr hon runt över stock och sten. när man själv går 3km springer hunden säkert 15km)Pälsvården kräver inte så himla mycket. Vi borstar henne ca 3 gånger på en månad och hon blir trimmad några gånger i året. Det klarar hon sig bra med. Hon har väldigt bra pälskvalitet och har aldrig haft tovor i pälsen. En springer är en rejäl hund i lagom förpackning!

Det man får räkna med, oavsett vilken hund man skaffar är att det kostar ganska mycket. Man måste även lägga ner mycket tid på en hund. (speciellt det första året, men det har man sen igen iform av en lydig hund) Sen får man räkna med att man är ganska bunden av en hund. Den måste ju alltid ha tillsyn och det är inte så lätt att ta spontana resor osv.

Men hur man än vrider och vänder så tycker jag alltid att det är värt att ha en hund. De ger en så mycket tillbaka! Hunden är verkligen människans bästa vän!

• Mjölk

Tack för alla test! Har funderat lite på Jack Russel Terrier, vad tror ni om den rasen?

Svar på tråden Välja hund, test?