Kassler
Är det nån som har ett gott recept på kassler???
Har en tinad bit som jag måste göra iordning IDAG...och fantasin har tagit slut
Är det nån som har ett gott recept på kassler???
Har en tinad bit som jag måste göra iordning IDAG...och fantasin har tagit slut
gör små snitt i den och fyll med ost,tomat elelr vad man vill In i ugnen i ca 1 timme den blir jätte god och saftig.
OK....TACK för tipset....vad har du till???
Mer tips TACK
Skiva kasslern och lägg i en ugnsform, skiva tomater och lägg över, salta och peppra efter smak, skiva mozzarella och lägg överst. Ställ in i ugnen tills osten fått fin färg. Lägg på färsk basilika när du tagit ut den. Servera med ris och Crème fraiche tomat och basilika.
Åt det precis och det är hur gott som helst
Jag brukar göra "Kassler Marrakech" Varva tunna skivor av kassler med paprika. Blanda ajvar relish och crème frâiche + spiskummin och koriander och smeta ut ovanpå, in i ugn 225 grader i ca. 15 minuter och servera med (saffrans-)ris/couscous till. Och sallad såklart!
Gott, enkelt och snabbt!
Potatis,grönsaker och sås.
Skiva potatis tunt, lägg i en smord form, häll på lite mjölk/grädde och en massa vitlökspulver. Blanda runt. In i ugnen nån halvtimme 225 grader.
Skiva under tiden kassler och gör eget vitlökssmöär. Ta ut potatisen, lägg kassler ovanpå, klicka på vitlökssmör och in i ugnen igen 10-15 minuter. Ät med sallad.
OBS! Gillar man inte vitlök bör man avstådetta recept
Kasslergryta.
1 kg kassler
1 tsk curry
3 tsk purjolökar
3 st paprika
10 msk tomatpure
2 klyftor vitlök
5 dl grädde
4 dl creme fraiche
Bryn curry, purjo och paprika
Tillsätt sedan tomatpure, vitlök och creme fraiche och grädde.
Strimla sist kasslern och värm upp. Servera med ris och sallad. Super god.
Vill ha lite insperation.. så jag puffar
Kassler Afrikana
ca 500 g kassler utan ben
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 tsk curry
saft av 1 apelsin
2 msk mango chutney
2 msk riven kokos
2 bananer
Paprikaris
1 gul lök
2 paprikor (gul och röd)
1 msk olja
2 dl långkornigt ris
4 dl vatten
1 tsk salt
4 port
Ugn 200°
Skiva kasslern tunt. Lägg skivorna lite omlott i en lätt smord ugnssäker form.
Rör samman grädde, curry, apelsinsaft, mango chutney och kokos till en sås.
Fördela den över köttet. Ställ in i ugn ca 20 minuter.
Skala bananerna och skär i skivor. Lägg dem ovanpå rätten och låt dem vara med de sista 5 minuterna av tillagningen.
Skala och hacka löken till paprikariset.
Skölj, kärna ur och hacka paprikorna. Fräs det gröna i oljan i en gryta några minuter.
Tillsätt ris, vatten och salt. Rör om. Koka under lock på medelvärme 18-20 minuter.
Servera kasslern paprikariset och i små skålar med bitar av apelsin, melon, ananas och mango chutney.