• Vivs

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

GRATTIS sole!! Vilken jättesöt Viktor!
    Jennifer sov ingenting första natten vi var hemma, då skulle hon äta hela tiden! Nu sover hon ungefär mellan tio och ett, vaknar sen och vill ha mat, somnar igen till fem ungefär, äter igen och somnar sen på mitt bröst, vaknar vid nio ungefär och vill ha mat igen... ungefär samma tider varje dag, så jag har börjat fatta att jag måste gå och lägga mig vid tio när hon somnar!
    Hon sover mellan mig och Mattias, vi har köpt en sån där Snuggle-nest så jag slipper känna mig orolig att vi ska rulla över henne på natten Fungerar jättebra!

• Vivs

Sole - när jag ammar på natten lyfter jag ur Jennifer ur Snuggeln... den är ju öppen nertill så det går lätt. Den har hårda kanter som inte går att vika eller fälla ner. Jag brukar sätta mig i sängen och lägga henne på en kudde när jag ammar, liggamma känns inte som min grej riktigt! Har en sån där grobag på henne så jag tror inte hon blir så varm mellan oss... min BVC-syrra sa att de flesta har sina barn i sängen den första tiden.

Zul - kan tyvärr inte svara på hur lång min latensfas var eftersom jag aldrig märkte skillnaden på den och nästa fas och plötsligt bara skulle föda Mottagningssköterskan på förlossningen trodde först att jag var inne i latensfasen när jag kom och hade haft en lång sådan men insåg efter ett tag att den var förbi för längesen!

Såriga bröstvårtor fick jag också de första dagarna, köpte PureLan-kräm på Babyland och det vart direkt sårskorpor och nu är vårtorna helt normala!

Soffy - spännande!! Lycka till och hoppas du allt går bra just nu!

• Vivs

Pippil8 - jag har köpt en babybjörn men när jag skulle prova den såg jag att bebisen måste väga 3,5kg och vara 53cm... så, vi får vänta ett tag! Men, det går nog fort..hon har vuxit en cm (nu 50 lång) och gått upp lite över sin födselvikt

Frill - det där med napp har jag också testat men bara en gång lyckats ha kvar den i Jennifers mun. Sist nu när jag försökte knep hon ihop munnen, he he... bara mammas bröstvårta duger

Bassekatt - känner du dig inte orolig på nätterna när bebis kräks hela tiden? Det känns som jag är vaken hela tiden för att titta på Jennifer så hon inte ligger helt nerkräkt. Tycker det är så obehagligt när allt bara väller ut genom näsan och munnen och så ligger stackarn på rygg också! Klädåtgången är enorm här också, tyckte jag hade mycket kläder i strl 50 men de räcker inte alls!

Annars har det inte varit en speciellt rolig dag här.. min ena katt har lyckats ramla eller fastna i något när vi inte varit hemma och krossat hela ena höften Känslig som man är just nu så storgråter jag när jag ser honom halta runt här hemma...ska in och operera bort hela höften på fredag, sen är det lång rehab-tid framöver... som att man inte har nog med nyfödd bebis! Tur man är hemma i alla fall!

Kramar till i morgon, Bassekatt! Hoppas ni får en vacker begravning!

• Vivs

Tack alla, för kattsupport... Man lider ju verkligen med de små oskyldiga varelserna.. Det blir nog jag som får ta hand om honom efter operationen. Inte vad jag ville ägna mig åt just nu, men saker blir ju sällan som man tänkt sig..

Det här med amningen är ju verkligen en hel vetenskap! Ibland är Jennifer helt hopplös, som att hon glömmer bort hur man ska suga..hon kniper i bröstvårtorna med händerna och suger på dem! sen börjar hon skrika för det kommer ju ingen mjölk när man suger på fingrarna...suck! Hller med Swe att det är helt hjärtskärande när de skriker...man vill ju bara att alla ska vara nöjda och glada!

• Vivs

björklöv - hoppas det händer något nu!! spännande!

angelicious - grattis!!!!!

• Vivs

Lillen - oj, vad hon gått upp i vikt! Härligt att det fungerar så otroligt bra!! Och, bra idé med listan!

Sole - du är visst en bra mamma, det är jag övertygad om! Man är bara väldigt känslig och har lätt att gråta... själv kände jag mig värdelös när min bebis bara kräktes och kräktes! Man skyller ju allt på sig själv... Hoppas det löser sig med amningen, kämpa på och ge inte upp!

• Vivs

GRATTIS Soffy!!! Härligt med fler bebisar!!!

Swenglish- vet inte heller hur lång tid det tar att återhämta sig med blodet... men tror det är rätt individuellt. Följ Zuls råd så går det nog rätt fort

Kram på er, nu ska vi ut en sväng!

• Vivs

Gud vilka sööööta bebisar alla har fått!! Hoppas få se fler snart!!

Swe - har också hört efter ang andningen och ja, det är så med spädbarn..de andas lite märkligt! Ibland snabbt, ibland inte alls och ibland lite ansträngt och pipigt... Inget konstigt, alltså

Soffy - vi gick en liten promenad redan när Jennifer var två dagar. Vi hörde efter med BVC-syrran först och det är inga problem alls, bara man som sagt inte klär bebisen för varmt! Man får känna efter mellan skuldrorna och i nacken ibland så hon inte är svettig...
    Himla söta katt-tossor Ebba har, min Jennifer har likadana

Amningen, ja, det är ju inte lätt... jag har ju för mycket mjölk och måste pumpa ur innan lillan ska äta. Rätt jobbigt på natten när hon måste ligga och skrika tills mamma har pumpat klart!

Igår opererades vår stackars lilla kisse...han har fruktansvärt ont och det skär i hjärtat att se honom så här. I vilket fall så låg han stilla och allt var lugnt tills min sambo gick ut i 20 minuter. Då började han försöka gå och skrek så hemskt. Jennifer började skrika samtidigt och ville ha mat...så jag hann inte pumpa ur utan lade henne vid bröstet och började jaga katten. Som tack för det fick jag typ en liter kaskadkräkning över mig... Jag satte mig på golvet och började stortjuta tills min sambo kom hem! Fy, vad värdelös man kan känna sig ibland!

Emma - fortsätt bara amma och amma så kommer nog mjölken igång ordentligt snart! Som sagt så måste barnet suga för att stimulera det hela! Jag har testat napp men den kommer ut lika fort som in! Ingen nappbebis tror jag!

• Vivs

Frill - visst ser det otäckt ut med de där kräkningarna! Men, det är bara början på vår framtida oro Jennifer har inte kaskadbajsat än i alla fall. Man hör högt och tydligt när något är på gång i rumpan. Hon tar i för kung och fosterland...i natt vaknade jag av att hon låg och klämde! Tur man inte är så pryd när man är liten

Pippil8 - mina värkar kändes i ryggen, som nålar... de gjorde lite ont men jag tyckte inte de gjorde riktigt ont förrän precis innan krystvärkarna började. Det är nog väldigt olika hur det känns och vart värkarna sitter mest...
    Har också funderat på Ginger...hoppas hon föder och det går bra!

Hur gör ni med bebisar när de ska rapa? Min tjej är otroligt svårrapad och somnar oftast efter maten! Kanske ska testa lite babymagmassage och se om något händer..någon som provat? Tror att hon ibland har lite magknip...

• Vivs

Bianca - vad roligt!! Hoppas du blir kvar på sjukhuset och föder nu!

J79 - det låter verkligen som det är på gång för dig, hoppas!!

Swe - jag är också öm i bröstvårtorna! Hemma går jag omkring mest utan kläder...annars fungerar det bra med bh om jag har amningskupor i. Kläder utan det är helt uteslutet, det gör ju ont!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4