• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

förresten - ni som fått barn:

hur har er ev foglossning varit efteråt?
    Ont i ryggen?
    Sova på mage?

Jga har på något sätt inbillat mig att man får tillbaka rösligheten (läs kunna gå obehindrat) rätt snabbt efter förlossningen, men ska man räkna med andra kroppsliga krämpor (har förstått att man är öm, träningsvärk etc) ett tag efteråt eller släpper de efter par dagar?

Jga längtar sjukt mkt efter att bli rörlig igen och gå en promenad längre än 5 minuter + sova på mage!!

• Sole

hej tjejer!

för ca 20 min sen så knäppte det till i magen och nu har jag bytt tre trosor + trosskydd som varit totalt dygnsura, så nu ska jag ringa tillbaka till SÖS vid 14-tiden för att se när jag kan komma in på kontroll.

Maken ska nu iväg o köpa det sista som vi behöver ifall det är så att vi inte åker hem igen..

Återkommer med rapport!

• Sole

ja det känns ju inte som det kan vara något annat direkt!

Synd bara att ajg som sovit bra i flera nätter sov uruselt inatt.

håller på att packa väskan och tänkte ta en dusch nu.

Undra ifall de skickar hem en om man inte är tillräckligt öppen efter kontroll?

• Sole

hej, nu har jag ringt till SÖS och där är proppfullt så de skulle ringa tillbaka när vi kunde komma in på kontroll - lät som senast ivkäll iallafall

• Sole

hej, ville bara kika in och ge livstecken.

nu har värkarna börjat - det måste ju vara de riktiga värkarna efter som de började med ca 20 min emellan och nu är ca 10 min emellan. Dessutom gör det riktigt jäkla ont så man vill krypa ur skinnet - typ.

De började vid två och jag ringde sös halv två och ännu har de inte ringt tillbaka.

Sofffy - hur går det?

• Sole

hej tjejer!

nu är vi hemma med en ny familjemedlem, den sötaste lilla kille vi sett

Har inte hunnit läsa tråden men tackar för gratulationerna i gästboken!

Lite kort så gick vattnet i lördags morse, vi fick efter tjat komma in på SÖS 19.30 och vid första undersökningen 21 var jag öppen 7 cm. Fick lustgas (som ibland inte fungerade), PCB och till sist EDA. Efter jag hade öppnat mig 10 cm tog det 3 timmar innan han var ute vilket gjorde att läkarna blev lite oroade när hjärtljuden gick upp väldigt mkt så det blev diskussion om snitt eller sugklocka. Det blev sugklocka och trots att jag inte ens var i krystfasen kom han ut på 5 värkar. De rusade iväg med han för han hade vatten kvar i lungorna och sen beslutades det att han skulle läggas in på NEO (avdelning 71) för övervakning. Efter jättemkt tester och permission til oss på BB igår är han helt friskförklarad och vi fick åka hem idag, så nu sitter man här och vet inte vad man ska göra

Ska läsa igenom tråden och skriva lite mer utförligt om förlossningen senare.

Vill också säga att swenglish lillkille är supersöt, stackars swenglish bara som fick en kram på sina ömma bröst

• Sole

jepp, då alla läkare undrade vad han hette så har nu beslutat att han ska heta Viktor.

När det beslutades för sugklocka för det var bråttom att få ut honom var jag mest koncentrerad på att på bästa sätt hjälpa till att krysta när värkarna kom, men Lasse blev oroad då BM, läkare, överläkare och undersköterska tittade oroat på hjärtljuden som steg från 150 till över 200. Ett team stod redo i ett annat rum med barnläkare så jag ahde Viktor nån sekund på magen innan de sprang iväg med Lasse hack i häl.

Vill också lägga till som andra här att ni inte skall vara rädda för att spricka, jag sprang nästan inget trots att det var sugklocka och de är jätteduktiga på att stötta mellangärdet för att minska risken för bristningar.

• Sole

alltså jag sprang ingenting alls på förlossningen men jag SPRACK nästan inget

• Sole

Vi har lite delade känslor om SÖS men det beror mer på enskilda personer och inte SÖS i sig.

Förlossningen, BB och NEO är jättebra, tar sig tid och svarar på frågor och är verkligen noggranna med tex undersökningar för att säkerställa att bebisen mår bra.

Viktor var tex med på en studie där de med ultraljud kollar hjärnan på normalgångna barn jämfört med för tidigt födda så nu vet vi att den ser bra ut också.

PÅ neo tar de verkligen jättemkt tester på bebisarn så man känner sig jättetrygg.

Tror det var Swenglish som sa att BB inte är så jättefräscht och det kan jag hålla med om, tex så får ens partner sova i riktigt osköna sängar och kuddarna är inte heller så sköna.

Ett tips efter förlossnigen är att ha halstabletter med sig. Jag hade ruskigt ont i halsen efteråt och då var det skönt att lindra.

• Sole

ang storlek på bebis var jag ju rädd för en jättebebis - Viktor vägde 3290 gram och var 49 cm - trodde först vi hade fått fel bebis

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4