• Gladabarnensmamma

SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?

Är det jag som är allmänt efterbliven & slapp eller har det blivit SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige? Enligt mig har det av någon mystisk anledning blivit väldigt mycket jobbigare & mer komplicerat att ha barn i Sverige... Jag bor utomlands (i 2 andra länder) och blir helt mörkrädd av att läsa en del trådar här på FL!

Okej, jag accepterar nya fakta från forskare osv. men ibland (speciellt på FL) undrar jag var tog det sunda förnuftet tog vägen och när tog den präktiga supermamma-ligan över tipsfloran?

Exempel på krångel & måsten:
    Hundra ggr. fler & besvärligare graviditetskrämpor
    Havandeskapspenning, sjukbidrag, föräldrapeng, barnbidrag...
    Ett glas vin / inte en droppe
    Amma / inte amma
    Blöja / potta
    Vara hemma 24/7 eller låta ngn annan ta hand om ditt barn
    och framförallt; lägga sig i hur och vad andra mammor gör!

• Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?
  • Michas

Nädå, du är varken efterbliven eller slapp. Har också förundrats över detta. Folk verkar inte ha något vettigare för sig än att kritisera andra. Det verkar vara hysteri i Sverige.

• amasonas
    Tror det mest är här på FL hystering råder.....

Hemma hos mig & mina bekanta är vi rätt coolaFlört alla gör väl som de vill liksom.....

(tror många utger sig att vara präktigare än de i verkligheten är här på FL...fått den känslan..)
    Jamie030405 Anton060524
  • Julianna

Håller med dig! För att inte tala om dessa sovmetoder/sovkurer.

Blir galen.

• bomman

Håller med dig!

När man pratar föräldrar mellan så är det såå mycket man bara måste göra eller ha. Så mycket krav som föräldrarna lägger på sig själva, allt från de nyaste kläderna till amning och sömn.

Nu är min dotter 14 månader men i början var jag inte bättre själv, drogs liksom med i denna hysterin. Nu är jag lite mer avslappnad i föräldrarollen så jag (rättare sagt vi) går min egna väg oberoende andra.

Det värsta är att när man väl går sin egen väg så får man tampas med att försvara sina val. Sjukt!

• Martina 76

Tycker inte att det är lika hysteriskt i "verkligheten" som på fl. Ibland undrar man om de som hänger här är riktigt funtade... Kommentarer som: "HUR kan du lämna bort din 7-månaders till mormor? Tänk på den UNIKA kontakten mellan mor och barn. JAG har minsann inte lämnat bort mina barn och de är 7 år gamla" är inte helt ovanligt. Alla ska vara såna helyllemorsor och överträffa varandra verkar det som...

• Gladabarnensmamma

överträffa varandra - exakt! Varför har det blivit så?
    Undra på att folk är stressade & lägger näsan i blöt...

• bomman

Jag bor i en mindre stad där alla känner alla (utom jag som är inflyttad). Här är det så viktigt att hålla fasaden och överträffa varandra som sagt.
    Känner inte att jag passar in i den mallen.

• Martina 76

Och vill man börja jobba efter 9 månader och hålla sin karriär igång samtidigt som man är mamma då är man HEMSK!!! Man SKA utplåna sig själv när man blir mamma!

• niamh

Det beror på den underliga konsensus-kultur vi har i Sverige, där ALLA måste göra likadant, annars känner sig vissa hotade och går till attack. ALLA måste amma, om man får ha barnet på dagis 15 timmar så måste ALLA utnyttja den tiden osv. Det finns helt enkelt en ganska begränsad förståelse för att människor är olika och kan göra olika val. Man vill hela tiden försöka hitta en lösning som ska passa ALLA.

Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?