• Gladabarnensmamma

SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?

Är det jag som är allmänt efterbliven & slapp eller har det blivit SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige? Enligt mig har det av någon mystisk anledning blivit väldigt mycket jobbigare & mer komplicerat att ha barn i Sverige... Jag bor utomlands (i 2 andra länder) och blir helt mörkrädd av att läsa en del trådar här på FL!

Okej, jag accepterar nya fakta från forskare osv. men ibland (speciellt på FL) undrar jag var tog det sunda förnuftet tog vägen och när tog den präktiga supermamma-ligan över tipsfloran?

Exempel på krångel & måsten:
    Hundra ggr. fler & besvärligare graviditetskrämpor
    Havandeskapspenning, sjukbidrag, föräldrapeng, barnbidrag...
    Ett glas vin / inte en droppe
    Amma / inte amma
    Blöja / potta
    Vara hemma 24/7 eller låta ngn annan ta hand om ditt barn
    och framförallt; lägga sig i hur och vad andra mammor gör!

• Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?
  • Gladabarnensmamma

Kul att få lite medhåll, mothugg & nya perspektiv.

Någon tyckte typ "jamen vad bra för dig att du är nöjd i utlandet"-typ och jag kanske ska klargöra att jag faktiskt tycker det är synd att vi Svenskar verkar ganska missunsamma när vi hetsar med skräckhistorier, bästa-förälder tävlingar & alla måsten.

Att få barn är ju något av det roligaste och underbaraste man kan uppleva och man behöver STöD, inte hets!

• niamh

Håller med TS! Att få barn är roligt och underbart, MEN också jäkligt arbetsamt. Varför då beskylla andra föräldrar för att vara slappa och lata hela tiden? Det är mycket jobb med att vara förälder, även om man tar alla genvägar som finns, så försök att peppa varandra istället. 99,9% av alla föräldrar älskar sina barn över allt annat och gör faktiskt sitt allra bästa, även om de inte gör samma val i alla lägen. Man kan faktiskt göra olika, men ändå få samma goda resultat i slutändan

• Laurentia

Här i Frankrike har jag upplevt att det råder samma nolltolerans kring alkohol under graviditeten som i Sverige. De gynekologer och barnmorskor jag träffade under min graviditet insisterade nog mer än vad man gör i Sverige på mvc, troligen eftersom denna inställning är nyare här.

France: Visst är det lustigt att det är så absolut jätteförbjudet att åka utan bilstol ens i nödfall, när buss funkar bra! I och med att det ena är ett lagbrott blir det så mycket farligare. Det är allt bra praktiskt att staten har tänkt åt oss, så att vi slipper göra det själva.

Har ni andra också fått kommentarer om att tre-fyra-åringar sitter framåtvända i bilen hos er?

• fjutt

Men finns det inga forum motsvarande FL i t ex Frankrike där det är samma "hysteri" kring saker?

• ior74

Laurentia: Min son är bara drygt 1,5 år än så länge, men jag har pratat med flera om det här med att barnen ska sitta bakåtvända tills de är fyra och det är nästan ingen som lyckas med det. Dels får de inte riktigt plats med benen när de sitter bakåtvända och dels vill de åka framåt och hänger då ut huvudet utanför stolen istället och det är ju inte särskilt bra. Så det verkar som om de flesta jag känner iallafall har vänt barnen fram tidigare än rekommenderat.

• Laurentia

fjutt: Jag deltar inte i några franska forum, så det vet jag inte. (I och med att jag inte gillar den allmänna stämningen i diskussionerna här på FL undviker jag diskussionstrådar och nöjer mig med att skriva i trådar av informationskaraktär. Här kunde jag dock inte låta bli...) Min erfarenhet av Sverige grundar sig dock inte på FL, utan på mina besök i Sverige.

ior74: Det är möjligt att det inte efterföljs ens i Sverige, men det har då inte hindrat att ett antal personer jag pratat med ifrågasatt trafiksäkerheten i Frankrike där man inte hittar bakåtvända stolar till barn över 12 kg (osäker på gränsen).

Överlag känns det som om det i Sverige är helt okej att kommentera och lägga sig i, långt bortom artighetens gränser, så fort det pratas barn.

siamusen, angående semlor: Jag löste semleabstinensen genom att baka egna och trycka i mig två på raken. Nu lär det ju ta ett år tills jag blir sugen igen... Mycket effektivt.

• siamusen

laurentia- jag har löst problemet genom att min mamma har skickat semle-bullar och mandelmassa med UPS

Ska komma idag...sa nu behöver jag bara lägga till grädde!

Har inte heller kollat forum här sa noga men det lilla jag sett har varit mest fraga-info typen.

• YokohamaNr2

Jattekul trad, haller ocksa med TS. Min bror forstar inte hur jag ska lyckas har i England nar det inte finns valling, vad sjutton ska jag ge min son nar han ska sova ???

• ior74

Yokohama: Ja, välling är ju ingen livsnödvändighet direkt, bara väldigt praktiskt tycker jag. Alla barn gillar ju dessutom inte välling, inte ens i Sverige.

• MamaMari

Jag håller absolut med. När jag kom till Sverige med min son då 9 månader i en framåtvänd bilbarnstol så fick jag många påhopp om att det var förbjudet i Sverige att ha framåtvända bilbarnstolar till barn under 4 år och sedan fick jag många blicka när vi var på stan m.m.
    Jag kan tillägga att i Tyskland finns det inga bakåtvända bilbarnstolar efter babyskyddet och det är inte förbjudet att ha en framåtvänd bilbarnstol. Det är bara förbjudet att ha en bilbarnstol som inte är märkt med Europeiska normstämplar EC tror jag att det är.

Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?