• Gladabarnensmamma

SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?

Är det jag som är allmänt efterbliven & slapp eller har det blivit SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige? Enligt mig har det av någon mystisk anledning blivit väldigt mycket jobbigare & mer komplicerat att ha barn i Sverige... Jag bor utomlands (i 2 andra länder) och blir helt mörkrädd av att läsa en del trådar här på FL!

Okej, jag accepterar nya fakta från forskare osv. men ibland (speciellt på FL) undrar jag var tog det sunda förnuftet tog vägen och när tog den präktiga supermamma-ligan över tipsfloran?

Exempel på krångel & måsten:
    Hundra ggr. fler & besvärligare graviditetskrämpor
    Havandeskapspenning, sjukbidrag, föräldrapeng, barnbidrag...
    Ett glas vin / inte en droppe
    Amma / inte amma
    Blöja / potta
    Vara hemma 24/7 eller låta ngn annan ta hand om ditt barn
    och framförallt; lägga sig i hur och vad andra mammor gör!

• Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?
  • Gladabarnensmamma

Xgirl83; ja, dopet kommer med all sannolikhet bli ett enda fiasko (i alla fall för dom som förväntar sig en stram tillställning)

• siamusen

hahahaha- har ocksa undrad om en del snubblat pa en dalahâst och slagit i skallen ibland

och insag râtt snabbt när vi var med sonen i sverige att det finns kulturskillnader som vi kanske inte ens tânkt pa

• siamusen

Förresten...bubbel sa du? Visste du inte att barn och alkohol inte hör ihop och att dopet är barnets stora dag och huuuur kan ni ens tänka pa lättöl en sadan dag

• Karinski

HALLER MED!!!! Jag vagar knappt dricka ett glas vin nar jag ar hemma i Sverige 'ammar inte du' (JO!) eller lata min son slicka i sig lite gradde fran mitt finger 'bebisar far inte ata socker' (jag vet). BVC's rekommendationer verkar vara LAG!

Bor i London och nar en kvinna beklagade sig har over att hennes bebis inte ALLS sov under dagarna foreslog barnmorskan att hon skulle dricka ett glas rodvin till lunch Worlds apart!!

• siamusen

Och var son var med pa restaurant ofta, gick hem vid 22-tiden..."ska inte barn sova vid 7-tiden" bla bla bla...

eeeh..beror väl pa barn

• Neyla

Håller med om att det verkar råda hysteri o press när det gäller graviditet och framför allt amning i Sverige. Där jag bor så är det inte konstigt om man väljer att inte amma och inte konstigt om man väljer att amma. Folk vet att bröstmjölk är bäst, men ofta pga av kort mammaledighet så kanske man väljer att inte börja amma (det tar ju ett tag att komma underfund med hur man gör).
    Och det här med alkohol...här ses det inte alls som någon fara med att dricka ett glas vin till lunch eller till kvällen, jag blev däremot tillsagd av min barnmorska att inte dricka så mycket som svenskarna vanligtvis gör!

Varför sen spilla tid på att ha ångest? Men det är väl det som vi svenskar har lite för mycket av, ångest?!

• ior74

Jag hoppas verkligen att ni inte tror att resten av Sverige fungerar som FL. Mycket av det som skrivs här får man ta med en nypa salt.

Karinski: Har aldrig hört någon BVC som är emot grädde. Det är ju inte mycket socker i det.

• Julias mamma

Kan man inte döpa barnen i öl...?

• HelenaMaria

Jag är inte utlandsförälder, men blir förälder i augusti. Jag håller med om att man genom FL får intrycket att många svenska föräldrar, främst mammor och blivande mammor, är oerhört osäkra och inte kan fatta eller stå för beslut själva.
    Kolla in nya tråden på Inhandla/preparera på Vänta barn där någon rådfrågar om en barnvagn. Det säger väl allt, jag vet inte om jag ska gråta eller skratta.

• Sanna Marie

Tack för ett vettigt inlägg.

Jag känner själv att det blir alldeles för mycket information ibland och att präktigheten ligger tät. Mammor har ofta stor prestationsångest över att vara duktiga - och att deras barn ska vara det också. Ibland gör nog detta att vi "förlorar" vår egen modersinstinkt, för den finns där och vi vet oftast bäst vad som är bra för våra barn.

Jag är också mycket irriterad över när andra ska lägga sig i min familjs situation och hur vi gör våra val, med bland annat föräldraledighet osv.
    Kram!

Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?