• Gladabarnensmamma

SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?

Är det jag som är allmänt efterbliven & slapp eller har det blivit SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige? Enligt mig har det av någon mystisk anledning blivit väldigt mycket jobbigare & mer komplicerat att ha barn i Sverige... Jag bor utomlands (i 2 andra länder) och blir helt mörkrädd av att läsa en del trådar här på FL!

Okej, jag accepterar nya fakta från forskare osv. men ibland (speciellt på FL) undrar jag var tog det sunda förnuftet tog vägen och när tog den präktiga supermamma-ligan över tipsfloran?

Exempel på krångel & måsten:
    Hundra ggr. fler & besvärligare graviditetskrämpor
    Havandeskapspenning, sjukbidrag, föräldrapeng, barnbidrag...
    Ett glas vin / inte en droppe
    Amma / inte amma
    Blöja / potta
    Vara hemma 24/7 eller låta ngn annan ta hand om ditt barn
    och framförallt; lägga sig i hur och vad andra mammor gör!

• Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?
  • etanol

Konstigt att de hittar tid (baaarnens tiiid) att sitta här och näpsa folk...

• Anna1111

I mitt tjejgäng, arbesompisar och människor runt om kring mig tycker jag har en skön och avslappnad attetyd. Jag tror att när man är så "hysterisk" och frame med pekpinnar överallt som en del på FL är och i verkliga livet också för den delen, så är man väldigt osäker på sig själv och måste hitta fel hos alla andra för må bra själv. Men kasta första stenen bara, ingen är perfekt.

• liskari

av just denna anledning, att ALLA måste göra likadant så valde jag att INTE gå till öppna förskolan (vilket min man gör nu när han är hemma). Jag ville inte göra axakt samma som alla andra. Jag ville göra som jag själv kände och jag känner att tjejen kommer att vara i såå många verksamheter under sin uppväxt/hela liv så att det räcker och blir över. Jag tänkte helt enkelt att jag skiter i de andra och tar det lugnt istället. Jag hatar denna hets..Man ska ha rätt vagn. Man ska börja med smakisar i exakt samma/rätt tid. (vad är rätt tid?) m.m. m.m.

• pemi

Tja, kanske är det så att vi är hysteriska i sverige. Men mycket "måsten" och viss konkurrens tror jag beror på ett större nätverk via bla forum som detta. Man får reda på hur andra gör och ställer högre krav på sig själv att göra likadant för att inte riskera att vara sämre.

Tack och lov så kommer man långt med sunt förnuft, för själv orkar jag inte lägga mej i hur alla andra gör och bryr mej inte så mycket om de som tycker det jag gör är fel.

Visst är forum som detta bra, men man får gallra ganska hårt bland inläggen.

Själv hoppas jag att alla gör det de anser bäst för sitt barn.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Gladabarnensmamma

Hihi... kul att höra att man "i verkligheten" (i stora världen, utanför FL) är lite mer avspänd. Vi ska snart tillbringa 1 månad i Svedala och jag börjar undra hur det ska gå... Vi kommer nog få en hel del konstiga blickar och bli dömda hit & dit. Känner att jag inte riktigt platsar i perfekta ligan liksom.
    Vi tänkte på skoj passa på att döpa lillfisen och fick direkt en massa frågor om inbjudningskort, "om svar anhålles senast", dopklänning, sånger & tal

Jag hade föreställt mig lite vatten på skallen, amen, skål & lite bubbel / kaffe Allt över på ett par timmar, mest en kul grej liksom. Sen kommer jag (tyvärr kan man tycka ibland) från Stockholm och har således lyckas BOKA in en träff med väninnorna, över EN MåNAD i förväg - herregud, vad hände med spontanfikat? Kommer säkert bli utskälld om vi kommer 30 minuter sent (à-la utomlands-stil) Oj, oj, oj... Vi blir nog utvisade

• Xgirl83

Det blir så på stora forum, tror jag. Jag har varit mycket på t ex hundforum förut, och det var precis samma sak där. Alla kom med pekpinnar, alla var lättretliga, det fanns många saker man måste göra eller absolut inte fick göra för att vara en bra hundägare. Likaså på forum för andra intressen jag varit på.

Man ska ju inte dra ett helt land över samma kam för det. ;)

• Xgirl83

Men sen det där med dop: Vi har ju faktiskt en ganska stark tradition av det här i Sverige, det är ju inte så konstigt om folk tror att ni vill göra så som är vanligast här.

• snoozen

Känns skönt för en förstagångsmamma att höra av er ovan att det inte är lika i "verkligheten" som det ibland är här inne.. ibland funderar man ju vad man givit sig in på

Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?