• Gladabarnensmamma

SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?

Är det jag som är allmänt efterbliven & slapp eller har det blivit SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige? Enligt mig har det av någon mystisk anledning blivit väldigt mycket jobbigare & mer komplicerat att ha barn i Sverige... Jag bor utomlands (i 2 andra länder) och blir helt mörkrädd av att läsa en del trådar här på FL!

Okej, jag accepterar nya fakta från forskare osv. men ibland (speciellt på FL) undrar jag var tog det sunda förnuftet tog vägen och när tog den präktiga supermamma-ligan över tipsfloran?

Exempel på krångel & måsten:
    Hundra ggr. fler & besvärligare graviditetskrämpor
    Havandeskapspenning, sjukbidrag, föräldrapeng, barnbidrag...
    Ett glas vin / inte en droppe
    Amma / inte amma
    Blöja / potta
    Vara hemma 24/7 eller låta ngn annan ta hand om ditt barn
    och framförallt; lägga sig i hur och vad andra mammor gör!

• Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?
  • ior74

TS: Men då är jag nog typiskt svensk för jag tycker att det är skillnad på lag och rekommendationer. Jag bryter inte gärna mot lagen, men rekommendationer är något jag tar med en nypa salt.

• France

Ior
    nej Bvc rekomenderar inte att du ska ha kombi och blöjhink, men som mamma känner man säkert pressen att ha som alla andra i Sverige.
    Ett annat exempel; Jag körde länge omkring mina tvâ barn (+barnvagn) i en Renault Twingo, ingen här höjer pâ ögonen....när jag berättade vad jag körde för bil i Sverige var standard kommentaren - Men hur bra är det ur krocksynpunkt ?

• Karinski

France...du ska ha den STORSTA bilen sa du kan meja ner alla andra medan dina egna barn sitter sakert

• ior74

France: Men jag har inte valt kombi för att andra har det. Det är en förutsättning för att jag ska få plats med barnvagn, matkassar, m.m. Jag har svårt att tro att någon av mina vänner som har barn har kännt en press att skaffa kombi. De har snarare gjort det av praktiska skäl. Det är ju inte precis den snyggaste bilen man kan ha, men väldigt praktiskt.

Jag känner av någon konstig anledning att jag måste försvara sverige, det brukar jag aldrig känna. Men jag tycker att flera av er verkar ha en så fel bild av hur det är här. Visst finns det dom som lägger sig i vad andra gör och hur de gör det, men det är långt ifrån alla. Självklart har jag ibland åsikter om både det ena och andra, men det håller jag för det mesta för mig själv. Fram för allt skulle jag aldrig lägga mig i hur någon annan tar hand om sitt barn sålänge de inte misshandlar barnet.

• Chaia

ior74: Jag bor ju i Sverige, så jag har en ganska klar bild över hur det är här.

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • Gladabarnensmamma

ior: Visst ska man hålla sig till lagen. Jag menade mer att om nÅgon annan bryter mot lagen så bryr man sig inte speciellt mycket i utlandet (t.ex om grannen röker hash, kör full eller säljer stulna saker). Jag vet många av mina bekanta som tycker att man är typ seriemördare om man inte använder bilbälte... lite civilpolis-stil liksom.

• Erita

Min BVC har faktiskt aldrig skrämt upp mig,det enda som fick mig att må lite illa var när hon visade på det där "skelettet" (som skulle föreställa min mage och mitt underliv) hur barnet kommer ut :)
    Men annars var dem toppen, hjälpte med alla mina funderingar och t.o.m. grattade mig när jag lyckades skära ner på rökandet från nästan 2 pack om dan till max 5 cigg om dan

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Pollyman

man kan glatt konstatera att det är olika var vi bor och hur vi uppfattar saker. det viktigasteär väl ändå att det som bor i sverige trivs här. Gratulera till att bo utomlands och att ni trivs där.och att allt fungerar där. Jag trivs bra här tycker visst att det kan finnas tävlan och uppstressning när det gäller barn och familj men jag väljer när jag vill lyssa och ta råd av andra.

• Lequisha

Jag är ju en så länge bara gravid men märker en stor skillnad mellan mina svenska vänner och portugisiska redan nu.
    Portugiserna har ända sen de fick veta att vi väntar barn varit positivt stödjande. De har rekommenderat allt från doktor till bästa stället att köpa barnsäng. Kläder har vi fått av kompisens frus kusin som fick barn för ett år sedan. Massor och fina kläder från nån vi alltså inte känner. Och framförallt har de gratulerat!

Pratar jag med svenska vänner, främst småbarnsföräldrarna, så får jag bara höra skräckhistorier. Hela tiden!
    Får du inte sova nu? ja vänta du bara, det här är ingenting. När du väl fått bebisen får du inte sova på 30 år typ.
    Förlossning snart? Min tog 3 dygn och jag sprack upp till käken och fick äta smärtstillande i 1 månad.
    Kläder? ja, de bajsar och kräks HELA tiden så det kommer bli jättedyrt!
    Var man kan köpa barnvagn? Ja, enda stället jag vet är ju där jag köpte min och den kostade 8000kr och har ni verkligen råd med det?
    Foglossning? REDAN? ojoj det låter inte bra. En bekant fick sitta i rullstol sista 3 månaderna pga det. Osv osv....

Detta samt allt jag läser på FL har fått mig att uppskatta landet jag är i ännu mer, och jag ser fram emot att få vara mamma här. Ifred från alla skräckhistorier och tävlande

Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?