• BebisTess

Blå overall inte för tjejer?

Cornelia bytte storlek på ytterkläder nyss och vi ville inte köpa en helt ny overall till henne nu när våren ändå är på gång. Så en bekant till sambons familj gav oss en låda med tjejkläder som vi fick kolla igenom.
    Och där låg en overall. I strl 74. Precis vad vi behövde.
    En mörkblå overall. Men Cornelia fick ha den. Spelar roll med färgen liksom.

Så idag var vi ute på stan. Jag var där med barnen, mamma & min mormor. En bekant till mormor kommer och hälsar och tittar ner i vagnen och säger utan att tveka: Där ligger han och sover.

Bara för att barnet har en blå overall behöver det väl inte betyda att det är en pojke? Hon hade en röd tjej mössa på sig.
    Personen tog verkligen för givet att det var en pojke.

Hade jag satt en rosa tröja på Sebbe hade väl folk trott att det är en tjej..

• Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?
  • SiLiOs
    Illa det där...min Oskar har en gul jacka han använder om vädret tillåter och senast hann jag knappt 200 meter hemifrån innan två (!) personen frågat om det var en flicka eller pojke. Det syns rätt tydligt på honom att han är kille.
    När han har sin blå fleece overall är det minsann ingen som undrar...
    [fd. kattlise] ♥ oskar 070201 ♥
  • Tonx

Hehe, ungefär 99 % av alla jag träffar tror att Nova är en kille Jag är en såndär genusmedveten typ, och klär mitt barn i alla färger, inte könsstereotypt.
    Och allt som inte är rosa tycks vara killfärger

Nova 051008 Bebis BF 071021
  • Teus

Är rött en tjejfärg enligt dig (Röd tjejmössa)? Eller det kanske var mössans sil du menade? Jag klär ofta min son i rött, tycker att det är en väldigt könsneutral färg.

• mom of a son

Ja tänk hur enkelriktad man är! *ler*
    Min son var väl ca 3 - 3½ månad när vi började knalla på öppna förskolan. Jag hade köpt innan han föddes, en söt dress i vitt, vinrött och beige... mestadels vitt faktiskt. Automatiskt frågar då prästen vad "HON" hette! *ler* Så är det... det är ju de som skäms när de upptäcker att de har fel... så är det ju.

Jag har en pojke nu, som sagt och väntar nummer 2. Jag tänker återanvända kläder, även om det blir en tjej, så kan jag mycket väl tänka mig att sätta på henne sonens avlagda, mest faktiskt för att spara pengar, och för att det inte spelar någon roll för mig!!!!! Dessutom så köpte jag faktiskt ett rött Bamse vinterställ till sonen i vintras!

• minitrollet

mm! det där stämmer verkligen. ibland skulle jag vilja klä min tjej i blått bara för att höra kommentarerna!

• bambigirl

Min sons vårset är rött, ärvt av en tjejkusin. Ingen har sagt nåt dock, folk brukar fråga.

• Snutten

Min dotter har mycket blått och killkläder eftersom hon har en storebror och jag kan ju liksom inte köpa allt nytt när det jag har är jättefint. Men till saken så är det många som frågar om det är en flicka eller pojke. JAg är så trött på det så jag brukar ha en rosa mössa på henne för då är det ingen som frågar. Lustigt nog så har min dotter en mörkblå jacka och min son en röd just nu. Jag håller med teus om att rött är jättefint på pojkar. Synd bara att väldigt många röda kläder är väldigt flickiga med rosetter elelr blommor på.

• BebisTess

Ang mössan: det är tjej stil på den.
    Sonen har mycket rött. Röda tröjor och liknande

• Stargirl
    BebisTess skrev 2007-03-20 19:37:33 följande:
    Cornelia bytte storlek på ytterkläder nyss och vi ville inte köpa en helt ny overall till henne nu när våren ändå är på gång. Så en bekant till sambons familj gav oss en låda med tjejkläder som vi fick kolla igenom.Och där låg en overall. I strl 74. Precis vad vi behövde. En mörkblå overall. Men Cornelia fick ha den. Spelar roll med färgen liksom. Så idag var vi ute på stan. Jag var där med barnen, mamma & min mormor. En bekant till mormor kommer och hälsar och tittar ner i vagnen och säger utan att tveka: Där ligger han och sover.Bara för att barnet har en blå overall behöver det väl inte betyda att det är en pojke? Hon hade en röd tjej mössa på sig. Personen tog verkligen för givet att det var en pojke. Hade jag satt en rosa tröja på Sebbe hade väl folk trott att det är en tjej..
    OBSERVERA att min dotter åker i en rosa vagn. Ändå frågar frol om det är en tjej eller en kille. Inte säkert att folk ser färgen och tar förgivet utan bara antar eller tror. Gumman har en grön overall men de flesta frågar om det är en kille lr tjej.
    Nu är hon här. Lilla M
  • KisseKattmamman

Hihi...

jag har massaor med biltröjor till min tjej - å hennes overall är ljusblå /mörkblå å till det mörkblå mössa å vantar... Samt att hennes pulka är babyblå!!!

Men idag har hon fått vart rosa - rosa tofsar i håret - rosa tröja å bruna byxor!!! Min lilla skrutta!!!

Köper jätteblandat eftersom jag vill kunna använda mycket till nästa bäbis åxå... vet ju inte alls vad det är som ligger i magen min...

Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?