• BebisTess

Blå overall inte för tjejer?

Cornelia bytte storlek på ytterkläder nyss och vi ville inte köpa en helt ny overall till henne nu när våren ändå är på gång. Så en bekant till sambons familj gav oss en låda med tjejkläder som vi fick kolla igenom.
    Och där låg en overall. I strl 74. Precis vad vi behövde.
    En mörkblå overall. Men Cornelia fick ha den. Spelar roll med färgen liksom.

Så idag var vi ute på stan. Jag var där med barnen, mamma & min mormor. En bekant till mormor kommer och hälsar och tittar ner i vagnen och säger utan att tveka: Där ligger han och sover.

Bara för att barnet har en blå overall behöver det väl inte betyda att det är en pojke? Hon hade en röd tjej mössa på sig.
    Personen tog verkligen för givet att det var en pojke.

Hade jag satt en rosa tröja på Sebbe hade väl folk trott att det är en tjej..

• Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?
  • BossOrange

Vår dotter har marinblå overall, marinblå mössa, marinblå vantar.... visst tror vissa att det är en pojke, men jag bryr mig inte om det.

• AnLeNo

Min son har i vinter haft en naturvit overall och då trodde alla det var en tjej. Man kan ju tycka att vitt är så neutralt det kan bli... Men 9 av 10 sa HON.

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
  • AnLeNo

Fastän han hade blårandig eller svart mössa till ska tilläggas.

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
  • Lila

MIn dotter hade blå overall förra vintern.....alla trodde att hon var kille. I år har hon blå och gul overall med röd mössa och rosa vantar (snyggt va! )

Bara en person har kallat henne för kille denna vinter, jag orkade inte ens invända.

De får tro vad de vill men man kan ju faktiskt fråga innan man säger något.

• jenni82

är en massa, särskilt gamla tanter som brukar fråga om min lilla tjej är en pojke lr flicka.
    är ingenting varken jag lr pappan tar illa upp av.
    har fått frågan både när hon har sin rosa overall, lr sin svarta hoodietröja.

• Prins Lucas

När min son var liten hade han rätt långt hår (vela inte klippa av de för de var så låckigt å fint ) å så var hans älsklings färg röd så han hade massa röda kläder å de var jätte ofta man fick höra vilken söt liten tjej

♥Lucas 031021♥
  • Sissi82

Jackie hade en brunfleece tröja och en blå tröja med mörkblå hjärtan på sig och folk antog direkt att hon var en pojke....

~stolt-ung-mor~
  • Nummer2

känner igen det där .yngste sonen blir ofta tagen för tjej p.g.a. sina rosa nappar. blå jacka ,byxor och mössa hjälper tydligen inte om man har rosa napp. som tur är har storebror ofta mål i mun och brukar högljutt påpeka att han har en lillebror inte en lillasyster. fånigt att alla tror att han är en tjej bara för att han rosa napp. säger man nej det är en kille (eller storebror säger det) så får man lite udda blickar tillbaka ibland. i bland har jag lust att svara :ja ,han har rosa napp, han lär varken bli homsexuell eller tappa snoppen p.g.a. det. ha ha

• Sotardotter

Förra vintern hade min lillkille en overall med nallebjörnar i pastellblått, mintgrönt, gult och rosa. Gissa om tanterna blev konfunderade Hur kul som helst!

Och nu tror alla att han är en tjej bara för att han börjar få långt hår och har rosa napp

Jag brukar säga att han är tillräckligt säker i sin manlighet om någon ifrågasätter olika färgval...

• Rusty

Det är ju alldeles omöjligt att se om ett litet barn är en pojke eller flicka, så jag tycker inte att det finns nån anledning att bli förolämpad när nån gissar fel. Visst är det tråkigt att det finns inskränkta människor som antar att små blå barn är pojkar och små rosa är flickor men det är ju ingen förolämpning att bli kallad för "han" istället för hon, det är ju inget fel på att vara kille liksom.

Vad som är värre tycker jag är att folk _behandlar_ dem de tror är flickor annorlunda än dem de tror är pojkar. Men det är kanske en annan diskussion.

Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?