• BebisTess

Blå overall inte för tjejer?

Cornelia bytte storlek på ytterkläder nyss och vi ville inte köpa en helt ny overall till henne nu när våren ändå är på gång. Så en bekant till sambons familj gav oss en låda med tjejkläder som vi fick kolla igenom.
    Och där låg en overall. I strl 74. Precis vad vi behövde.
    En mörkblå overall. Men Cornelia fick ha den. Spelar roll med färgen liksom.

Så idag var vi ute på stan. Jag var där med barnen, mamma & min mormor. En bekant till mormor kommer och hälsar och tittar ner i vagnen och säger utan att tveka: Där ligger han och sover.

Bara för att barnet har en blå overall behöver det väl inte betyda att det är en pojke? Hon hade en röd tjej mössa på sig.
    Personen tog verkligen för givet att det var en pojke.

Hade jag satt en rosa tröja på Sebbe hade väl folk trott att det är en tjej..

• Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?
  • Väntande

Vad spelar det för roll om folk frågar om ert barn är en tjej eller kille? Har könet någon betydelse? Ni har väl ett underbart barn som ni älskar, inte en underbar pojke/flicka?

• Mamman med två pojkar

Mina pojkar har en del röda kläder, Ted har en röd mössa.
    Tycker inte om att man delar in färger i flick och pojkfärger,alla färger är fina på sitt sätt och passar alla oavsett kön.

• kyokushin

Jag förstår inte riktigt, om nu allt skall vara könsneutralt så är det väl meningen att folk skall fråga vad det är?

Det måste ju vara "värre" med de som tar för givet i såna fall även om de gissar rätt?

Med andra ord är det bra med frågor om vad det är för kön! eller?

• Vallivetu

Japp så är det. Tuva har en svart och orange po.p jacka. Svarta kängor och rödvit mössa och vantar. Sen har hon nästan jämt jeans till. Hon är HAN alltid på stan. Jag bryr mig knappt om att rätt dem förutom om någon undrar något, typ vad heter hAn... Eller hur gammal är hAn...

• Sasson

Min dotter har aldrig kunnat ha kläder från killavdelningen, då de är mkt större, bredare, pösigare Hon har alldeles för mkt rosa och rött i sin garderob eftersom killkläderna trillar av henne

• kyokushin

Förstår dig Sasson, eftersom jag med all säkerhet hade köpt killkläder till min tjej (om jag hade haft någon) för att jag generllt tycker att de är snyggare så skulle jag köpa lite tjejkläder till min kille.
    Men tji fick jag, de ligger oanvända här hemma, han kunde nämligen inte ha 68:an när han var 63 lång för att han var för tjock, fast han följer sina kurvor och inte har problem med killkläder.

Sen dess har jag struntat i det. Fast en rolig sak är ju att mina gamla barnkläder från 75 passar.

• JennieL

Men snälla nån... Självklart avgör man könet efter klädfärgen på så små!
    Om jag ser en bebis i rosa klänning så tar jag för givet att det är e tjej och är det itne det så får väl mamman/pappan rätta mig! Och?

Min son åker i en röd vagn och har ibland en röd/vit-randig mössa... Men han är en pojke... Å tror någon nå annat så rättar jag dem bara om jag har tid/lust/ork...

• chicago1

Angående rött är n kill färg eller tjej färg så om man tittar på affärerna så finns det rött på både kill och tjej sidan men inte samma rödfärg. Precis som det finns blått åt tjejer men det är ofta lite ljusare.
    I dag är det skillnad på pojk och tjejfärger en otrolig skillnad faktiskt, för gå in i vilken leksaksaffär som helst och vilken färg är det på tjejleksaker jo rosa och mer blått och grönt på pojksidan.
    Det är konstigt att det är så för en bekants dotter älskar blått och önska sig därför en docka med blåkläder, kartong mm. Kläder gick ju att fixa men alla dockor låg i rosa kartonger och tjejen hatar rosa och ville ej ha dockan först den var ur kartongen.
    Så redan som små blir man inprentad att rosa och lila är tjej färger blå och grönt är pojkfärger.
    Ni skulle ha sett på dagis då min son kom i rosa stövlar folk tittade men då min dotter hade gröna var det okey så det är nog hårdare åt pojksidan.

• Lishon

Ja faktum är att hade du satt rosa på din pojke hade de flesta trott att det var en tjej. Folk går efter färgen och det är så löjligt. Det finns inga kön på färgerna anser jag.

Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?