• BebisTess

Blå overall inte för tjejer?

Cornelia bytte storlek på ytterkläder nyss och vi ville inte köpa en helt ny overall till henne nu när våren ändå är på gång. Så en bekant till sambons familj gav oss en låda med tjejkläder som vi fick kolla igenom.
    Och där låg en overall. I strl 74. Precis vad vi behövde.
    En mörkblå overall. Men Cornelia fick ha den. Spelar roll med färgen liksom.

Så idag var vi ute på stan. Jag var där med barnen, mamma & min mormor. En bekant till mormor kommer och hälsar och tittar ner i vagnen och säger utan att tveka: Där ligger han och sover.

Bara för att barnet har en blå overall behöver det väl inte betyda att det är en pojke? Hon hade en röd tjej mössa på sig.
    Personen tog verkligen för givet att det var en pojke.

Hade jag satt en rosa tröja på Sebbe hade väl folk trott att det är en tjej..

• Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?
  • mumintrollet73

hihi..min ynggsta tjej brukar få höra han ibland..just pga av svart jacka å röd mössa ,vantar...

Brukar mest bara lee åt dom som ska kommentera...

Emélie,Thérése & Isadora...fyran..snälla kom NU.....
  • Sotardotter

Hmm, det kanske kan vara en affärsidé: röd mössa som det står "Kille" på och blå med texten "Tjej". För obstinata föräldrar

• MB3

innan min dotter föddes köpte jag en jättesött blå overall till henne,jag ville verkligen ha just den overallen och jag va extremt säker på att bebben i magen va en kille, men tji fick jag när det kom ut en tjej, så hon fick ha den overallen iaf,va lika söt ändå. min dotter är väldigt lik sin pappa o har inte så mkt *tjej*kläder ex rosa, så ser man henne på långt håll kan man faktiskt tro att hon är en han.

• MARIA99

Vi har blå overall till våran 8 1/2 mån tjej. Ingen som sagt nått o m det faktiskt. Tycker inte det är fel med blått på tjejer.

• zazla

Kapp Ahl har faktiskt lite kläder på pojkavdelningen som är rosa Typ med tigrar och grejer.

• mammamia77

.....och rosa tröjor med döskallar till pojkar är coolt

Grejen är väl att man inte ska styra in barnen till att tycka att det ena är bara för killar eller för tjejer. Att de måste få ha grejer på sig som de tycker om, och att vi som föräldrar (under den korta tid då vi får bestämma) också får köpa fina kläder helt enkelt. Är de rosa så är de. So what? Jag köpte rosa matningsskedar till min lillkille, bara för att jag tyckte de var finare. Ingen har ifrågasatt det.

Däremot så skulle jag väl inte trycka på honom en glittrig paljett-rosa princessblus. Herregud. Man ska väl kunna vara tjejig och killig och framhäva vem man är, men det är trist när det ska stranda redan vid färgval tycker jag!

Min lilla mamma däremot tycker INTE att pojkar ska ha rosa. Cerise tyckte hon var rätt ok, men INTE rosa *skratt*... så självklart ska jag köpa ett häftigt rosa plagg till honom bara därför *fniss*

• mammamia77

Sotardotter:

*skratt* Lysande!!! Som ett sidospår till de vuxnas "LEDIG"-tröjor...
    (Vi trycker kläder på vårt företag, kanske skulle köpa en rosa t-shirt och prova

• Mrs Lycklig

Jamen, det ar val inget att bli upprord over! Rent traditionellt (pa gott och ont) sa har ju ofta tjejer rosa och killar blatt. Det ar ju jattesvart att se skillnad pa konet av barn, sa om en tjej hade haft bla overall sa hade nog jag ocksa gissat pa en kille.

• lingonblad

En fråga, blir man lika upprörd om någon frågar om det är en flicka eller pojke om tex en pojke har en blå tröja. Förstår ni? Blir man bara irriterad om barnet har "fel" färg på sig när någon frågar? Det kan ju faktiskt vara ganska svårt att se på småbarn om det är en flicka eller pojke...

• Mi na

Sotardotter: Jag hittade röda tröjor som det stor tjej på och blå tröjor som det stod kille på i en affär. Den blå färgen var rätt snygg så jag frågade kassörskan om det inte fanns blå tröjor med texten "tjej" på. Hon var helt förnekande och såg på mig som att jag var dum när hon förklarade att tjejtröjorna ju skulle vara röda. Jag gjorde ett fruktlöst försök att förklara varför jag ville ha en blå men sen gav jag upp och gick.

Min dotter har mer kläder från killavdelningen än från tjejavdelningen av den enkla anledningen att jag och hennes pappa föredrar traditionella killfärger än traditionella tjejfärger. Det händer lite då och då att folk kallar henne för kille men jag är ändå positivt överraskad över hur många som faktist frågar istället för att självklart ta en blåklädd bäbis för en pojke. När folk kallar henne för "han" svarar jag med "hon" så att de eventuellt ska komma ihåg det nästa gång de träffar en småbarnsförälder och inte vet könet. Jag ser samtidigt till att inte göra större sak av det hela så att de inte ska tro att de förolämpat oss.

Om overall: Hittills har hon haft en vit(arvegods), en brun(present), två blå(som vi köpt själva) och en gul(arvegods). Kanske blir en röd nästa gång.

• Sunniva A

Jag köpte en hel del "killkläder" till vårat första barn, en flicka, eftersom jag gillade färgerna (jeansblått t.ex.) Det hände då och då att hon blev kalad för pojke.. Sedan fick hon en lillebror som då fick ärva dessa kläder samt alla hennes "tjejkläder" som inte var rosa, blommiga eller lila.. Jag köper de kläder jag tycker om oavsett vilket kön de är tänkta till...

• Pyre på väg

Vår Meja har en blå overall och en brun mössa! Man får betona...ja, visst e HON söt...o, ja HON växer så det knakar. Hi hi hi.

• kissmekate

Halloj! Var på IKEA idag. Dottern (9 mån) iklädd hängslejeans, rosa body och rosa munkjacka. Äldre gubbe kommenterar pekar på en liten fåtölj och säger: den här skulle ju passa till HONOM!

Tror ej bara det sitter i färgerna, tror att många spontant säger "han" om dom inte vet.

• Maalan

Folk ser inte vad det är för kön vilken färg de än har på sig. Det är ju svårt att se! Och jag tycker att barnen kan ha vilka färger som helst. Oavsett kön.

Folk frågar alltid mig om det är en pojke eller flicka. Och jag är kär i rosa färger så det är oftast det min dotter har på sig. Även fast hon har rosa jacka, byxa och mössa frågar folk om det är en pojke eller en flicka. Så jag tycker att folk inte har tagit för givet att det är en tjej när jag är ute med nellie även fast hon är helt klädd i rosa.

Mamma till Nellie och har liten i magen!
  • Apanage

När jag var på 6 månaders kollen med sonen idag hade han sin nya fina blå overall i stl. 74 på sig. och då pratade jag lite med ett iranskt par med en 7 1/2 månaders och Mannen frågade artigt om det var en pojke, men han föresatte det absolut inte! Vilket jag tyckte var trevligt. Klart att tjejer också ska få ha röda overaller! (När sonen var nyfödd hade han en röd body och då frågade "alla" vad tjejen hette! Suck!)

• Fröken NollÅtta

Och jag får ofta kommentaren vad heter HAN trots att dottern både hade rosa overall och rosa mössa ett tag Jag tycker att barn klär i dem flesta färger, men jag skulle nog inte klä min son i rosa ytterkläder direkt så jag fattar inte vad dessa människor fick det till att min lilla är en pojke.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • kajsa27

Jag tycker som en del andra, att det är synd att färger ska vara så könsindelat. Det känns som att när det gäller barnkläder så är det så mycket färger som liksom glöms bort! "tjej"-färgerna är rosa, rött och lila, och "kill"-färgerna blått, svart osv. Vad hände med grönt, gult, orange, brunt osv??

Men det är kul att det kommit mycket nytt nu på den marknaden. Mycket unisexkläder i andra färger. Synd bara att det ska vara så himla dyrt!! (Katvig, polarn å pyret mm)

När det gäller kommentarer på stan - det är bara att ignorera! Gamla tanter menar inget illa, herregud, när de växte upp var det ju en helt annan värld.

• Gelis14

Jag har precis inhandlat en turkåsblå body och byxor åt min lilla tös. Jag är lite trött på allt rosa...!

Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?