• Tainted

varför klipper man inte klorna längre?

min tik har alldlees för långa klor framtassarna, pulpan sitter alltså långt ut. hon har haft det så sedan jag köpte henne år 2005. jag går mkt med henne på asfalt och klippte i början varje vecka, men efter att jag fått rådet i lokala djuraffären att göra dte mer sällan så blir det nu varannan eller 3e vecka. så nu har dom blivit ännu längre och jag märker att hon snart börjar få ont för att hon inte går rakt pga detta. ringde till blåstjärnan och undrade om man kunde klippa ner dom under lokalbedövning eller så men hon sa att det gör dom inte längre av "etiska skäl", vad menas med detta? hon sa i princip att när hunden redan fått problem så kan dom klippa ner eller ta bort klorna...

• Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?
  • listo

Varför fick du rådet att klippa klorna mer sällan?
    Det är väl med hundar som med människor, att naglarna/klorna växer olika snabbt, och därför tycker jag det är svårt att ge ett generellt råd.

Vår labrador hade för långa klor på slutet. Det blev svårt att klippa dem eftersom pulpan också växte ut mer, men det går att lösa genom att man klipper oftare. Ju närmare pulpan man klipper, desto mer drar den sig tillbaka.
    Det kan ta tid, men är man envis så kan man få ordning på det.

• Xarisma

Eh? Vi har då inte haft problem att få¨förra killen klippt med hjälp. Han gick ju på sina så det klappade i asfalten.

• kiron

Har aldrig hört det innan: Alltid fått höra att man bör klippa var vecka - varannan vecka. Desto längre dem är desto oftare ska man klippa dem!

• Bumbi mia

Kilppa lite och ofta, då blir pulpan kortare och kortare. Ja jag undrar vad dom som jobbar i djuraffärer får sin utbildning ifrån, ibland så tror jag att dom hittar på dom mest konstiga skaer för att se hur lättlurade djurägare är

Mamma till Ronja och Alve
  • Skarpa

Vår hund har också rätt långa pulpor på framklorna, och vi har också fått rådet att klippa dem oftare. Vi klipper dem varje-varannan vecka, men vågar inte ta så mycket, eftersom vi precis fått honom att bli en aning lugnare efter att ha klippt honom i pulpan ett par gånger.

Fila kan också funka bra, har jag hört, eftersom man då kan komma väldigt nära pulpan utan att riskera att det gör ont.

Ooook!
  • Tainted

ja man undrar ju... men varför klipper dom inte ner dom hos vetrinären med bedövning nu när dom är så långa? vaddå "etiska skäl"? kanske ska söka på någon mindre klinik... är det förresten någon som vet vad det kan vara när ena kinden på hunden svullnar upp ibland? precis bakom tandraden, är det någon körtel där? hon verkar inte ha ont iaf och de flesta dagarna ser det ut precis som påa ndra sidan men ibland så blir den stor.

• Skarpa

De kanske menar att de inte vill utföra ett sådant ingrepp, när det finns andra sätt att komma till rätta med problemet?

Ooook!
  • Woppsiedaisy

det har jag aldrig hört, varför skulle man itne klippa klorna?

• listo

Om de ska klippa ner klorna hos veterinären så innebär det ju att de måste klippa i pulpan för att få ner längden. Jag antar att det kan vara det de menar med "etiska" skäl, att det inte är försvarbart att göra det ens under bedövning, när det går att lösa problemet utan ett sådant ingrepp.

• Tainted

Glas: men det finns liksom inget annat sätt, jag kan ju inte göra det själv här hemma och har klippt dom varje vecka i drygt ett år, och nu senaste halvåret ca varannan. ska kolla upp om det finns någon mindre klinik här och rådfråga dom...

Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?