• Tainted

varför klipper man inte klorna längre?

min tik har alldlees för långa klor framtassarna, pulpan sitter alltså långt ut. hon har haft det så sedan jag köpte henne år 2005. jag går mkt med henne på asfalt och klippte i början varje vecka, men efter att jag fått rådet i lokala djuraffären att göra dte mer sällan så blir det nu varannan eller 3e vecka. så nu har dom blivit ännu längre och jag märker att hon snart börjar få ont för att hon inte går rakt pga detta. ringde till blåstjärnan och undrade om man kunde klippa ner dom under lokalbedövning eller så men hon sa att det gör dom inte längre av "etiska skäl", vad menas med detta? hon sa i princip att när hunden redan fått problem så kan dom klippa ner eller ta bort klorna...

• Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?
  • Skarpa

Jag försökte bara tolka vad de menade med sina "etiska skäl". Låter väl som en bra idé att kontakta någon annan veterinär för att höra vad de säger!

Ooook!
  • Gnista

Jag tror att "etiska skäl" betyder att det gör fruktansvärt ont för hunden när lokalbedövningen släppt. Det är helt enklet för smärtsamt att göra på det sättet.

Det borde gå att få ner dom i längd på annat sätt. När du klipper, hur nära pulpan stannar du då? Pulpan är känslig för tryck, så om du inte klipper nära nog kommer den inte dra sig tillbaka och då kan du följdaktligen inte få ner längden på klon. Om du klipper "nära nog" en gång i veckan under en tid som måste det kunna lösa sig!

Hoppas det löser sig för dig och din vovve

• Lianas mamma

Det etiska problemet kan även vara att det blir väldigt mycket blod och av själ till ägarna inte göra det.
    Söver dom inte ner dom helt då och klipper ner en gång för alla ordentligt?? Ju längre tid det går mellan klippningarna ju längre blir pulpan!

• principisessan

men vad konstigt, har jag aldrig hört förut.. vi klipper klorna på vår tik, och om vi inte hunnit med så brukar personalen på hennes dagis göra det åt oss..

• Tainted

pratade nyss med en annan klinik och frågade lite... dom sa väl också att dom klipper endast ner klorna ordentligt om hunden sövs för något annat. dom gör alltså inget åt enbart klorna mer än rådgivning i och med att det inte skulle vara någon medicinsk åkomma. vad dyrt allting är :( undrade hur mkt dom skulle ta för att titta på knölen hon har på kinden och då går det på ca 1000 kr :/

• listo

Men testa att klippa en gång i veckan ett tag framöver. Och klipp så nära pulpan som du bara kan.

• flixflax

Köp en fotfil och fila varje dag tills du ser pulpan som en liten mjuk sak. tills nästa dag har den dragit sig in lite till. Fortsätt tills du har ok klor.

• Familjen B

Klipp först så nära du kan ta sedan en nagelfil och fila sista biten tills du ser pulpan, det kommer att ta lite tid med tillslut drars pulpan tillbaks.

• Familjen B

flixflax: du han visst före

Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?