• Tainted

varför klipper man inte klorna längre?

min tik har alldlees för långa klor framtassarna, pulpan sitter alltså långt ut. hon har haft det så sedan jag köpte henne år 2005. jag går mkt med henne på asfalt och klippte i början varje vecka, men efter att jag fått rådet i lokala djuraffären att göra dte mer sällan så blir det nu varannan eller 3e vecka. så nu har dom blivit ännu längre och jag märker att hon snart börjar få ont för att hon inte går rakt pga detta. ringde till blåstjärnan och undrade om man kunde klippa ner dom under lokalbedövning eller så men hon sa att det gör dom inte längre av "etiska skäl", vad menas med detta? hon sa i princip att när hunden redan fått problem så kan dom klippa ner eller ta bort klorna...

• Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?
  • Gose

Ett tips nu när de redan är för långa att klipp ner så mycket du kan sedan filar du fram pulpan även runt om och ut och cykla lite asfalt eller åk till en sjö/havet och låt hunden leka runt bland klippor lite sliter ner klorna så att de blöder utan att hunden märker utav det. Ett smidigt sätt som leder till att man inte behöver söva/droga ner hunden och mkt billigare!

Jag klipper själv varje eller varannan vecka!

• majzzan

men fila inte sida till sida.... utan uppifrån å ner.... om du fattar vad jag menar....
    har du kollat på privat klinik om det där med sövning/kloklippning??? svärmor lämnade in sin vovve å der gick kanoon... kostade iförsig 825kr... men det tyckte hon var värt...
    hon hade aldrig klippt klona på sin hund... nu filar hon... det tar henne 2 timmar ( en papillon )... men men... bättre att det blir gjort....

Hej hopp!!!!!!
  • PS84

Tips är att ha en lampa under klon, då ser man pulpan, även på mörka klor! Och sen kan man "skiva" av klon, dvs klippa väääldigt tunna "skivor"

Lycka till!

• Rottis77

Det är inte så att din hund har lite längre "fingrar"?? Alla hundar har ju inte likadana klor! Din hunds tår är kanske lite rakare än vanligt och det kanske göra att dom inte slits på samma sätt, pulpan kan ju ligga väldigt långt ut på många hundar, så det går kanske inte att få dom jätte korta. Pulpan drar inte tillbaka sig om man klipper ofta, men man kan ju hålla klorna så korta som mmöjligt genom att klippa lite och ofta.
    Förstår inte dom djursjukhus som inte klipper enbart klor under sedering! Varför inte?? Där jag jobbar klipper jag ett par hundar i vecka med lite sedering och detta tar vi 540:- för.

• Tainted

ska ner till centrum senare idag och köpa en fil och se hur det går...
    Rottis77: vart bor du då? inte omkring gbg?

• teja

Du kan också fila klorna! då krymper pulpan.  Det gjorde jag på min hund som jag hade förut.  

• Tainted

ok, ja jag började fila nu idag, tog ena tassen, tog ca 30 minuter att få till det perfekt :p får ta nästa senare ikväll, hoppas att det drar sig tillbaka snart :] men oj vad filar man kommer få köpa haha, redan 2 st som är helt lena nu ska försöka åtgärda detta så man slipper ta det till vetrinären. kan man förresten få bort tandsten enbart genom tandborstning eller måste det tas bort av läkaren?
    tack alla som svarat!

• teja

"Tainted"

Vad bra att det funkar att fila!
    Min hund hade så kraftiga klor så jag köpte en fil på järnia...då gick det undan!

Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?