• Tainted

varför klipper man inte klorna längre?

min tik har alldlees för långa klor framtassarna, pulpan sitter alltså långt ut. hon har haft det så sedan jag köpte henne år 2005. jag går mkt med henne på asfalt och klippte i början varje vecka, men efter att jag fått rådet i lokala djuraffären att göra dte mer sällan så blir det nu varannan eller 3e vecka. så nu har dom blivit ännu längre och jag märker att hon snart börjar få ont för att hon inte går rakt pga detta. ringde till blåstjärnan och undrade om man kunde klippa ner dom under lokalbedövning eller så men hon sa att det gör dom inte längre av "etiska skäl", vad menas med detta? hon sa i princip att när hunden redan fått problem så kan dom klippa ner eller ta bort klorna...

• Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?
  • Bumbi mia
    Tainted skrev 2007-03-31 12:46:19 följande:
    ok, ja jag började fila nu idag, tog ena tassen, tog ca 30 minuter att få till det perfekt :p får ta nästa senare ikväll, hoppas att det drar sig tillbaka snart :] men oj vad filar man kommer få köpa haha, redan 2 st som är helt lena nu ska försöka åtgärda detta så man slipper ta det till vetrinären. kan man förresten få bort tandsten enbart genom tandborstning eller måste det tas bort av läkaren?tack alla som svarat!
    Tandsten går inte att borsta bort, gå till vetrinären och få det åtgärdat och sen tar du och borsta tänderna på hunden varje dag.
    Mamma till Ronja och Alve
  • Tainted

ja dum som jag var så tog jag inte reda på så mkt när jag köpte min hund, utan litade på det de tidigare ägarna sagt, dvs att borsta tänderna det gör man bara på utställningshundar :/ så nu har hon tandsten, surt att inte försäkringen täcker det.. men men det får gå!

• millan87

våran tjej e jätterädd varje gång klo tången åker fram:S e de vanligt att de e så? kanske har blivit utsatt för nåt me dom förra ägarna:S vi har iaf aldrig lyckats klippa hennes klor för hon springer iväg o man vill inte tvinga henne..
    men ska köpa en fil? finns d specciella i djuraffärer då lr köper man en vanlig?

• Häxan Jia

TS Fila är kanonbra, det gjorde jag med min gamla hund. Hade samma problem med honom. En bra grej är att fila lite varje dag tills du får ner klon bra. Jag klippte en bit och filade resten. Det tar tid att fila, men gör man det som en vana varje dag lite åt gången så går det jättebra.

Lycka till

PS. Om det finns grusvägar där du bor så gå där, då trycks klorna ner i gruset och filas lite pga av det

*Vild och vågad*
  • Tainted

ja vi traskar mycket på asfalt, har ju alltid barnvagnen med mig och då blir det svårt med skogsrundor nu för tiden hehe...

millan87: jag tror de flesta hundar är lite rädda för att man håller på och pillar på deras tassar, har fått det intrycket iaf. är det riktigt illa så kanske någon klippt i just pulpan någon gång på stackarn.

• Häxan Jia
    millan87 skrev 2007-03-31 13:55:59 följande:
    våran tjej e jätterädd varje gång klo tången åker fram:S e de vanligt att de e så? kanske har blivit utsatt för nåt me dom förra ägarna:S vi har iaf aldrig lyckats klippa hennes klor för hon springer iväg o man vill inte tvinga henne.. men ska köpa en fil? finns d specciella i djuraffärer då lr köper man en vanlig?
    Det är nog ganska vanligt... Jag har vänner vars hundar aldrig blivit klipta i pulpan men ändå är rädda. Min förra hund var livrädd... Jag filade honom i nästan alla år tills nu det senaste för jag klarade inte av att ligga så på golvet med min skadade nacke...

Jag köpte en munkorg och klippte klorna ändå, det gick faktiskt bra och hade säkert fungerat även utan korg, men det var en bra säkerhet för både mig och hunden.... Klippte lite och filade lite sedan utan korg...

Nu klipper jag klorna på hunden jag har nu, men så väger hon max 10 kg istället för 55 oxå och det är en väldigt skillnad när det gäller hur enkelt och hanterbara dom är... Jag föredrar modell stor, man ser vad man gör osv, men lite är lättare att hålla på plats om det skulle behövas.. Nu fungerar kloklippning bra här, hon sitter ner och stannar kvar, älskar det inte men gör inget. Men så har jag ju tränat detta med henne sedan hon var liten, för min mormor var hennes förra ägare

Ett tips föresten om man klipper igenom pulpan men inte kan rusa ut och låta hunden gå i jord direkt för att minska blödningen är att köpa alunsalt, lägga det i en flask kapsyl (cola flaska) och stoppa klon däri, alun stoppar blödandet.
    *Vild och vågad*
  • Lavali

min är med livrädd men de är mitt eget fil, det gick någolunda bra ibörjan, hon tyckte mest det var pest men sen had eja inte tålamod utan tog alla på en gång och de vart endel maktkamp om att hon skulle sitta still så nu är de rena digerdöden att klippa klor, bara att börja om från början.
    Lägga fram tången och kommer hon så massa beröm och godis, sen när hon ser den och börjar koppla med godis så knippsa av en klo och amssa beröm, sen klo nr 2 nästa dag och massa. Ajja vad gör man inte när man ställer till det

• DalaPetra

Vår omplacering Bamse hade vi stora problem med i början när vi skulle klippa. Han hade säkert varit med om nåt i tidigare hem och med tanke på att han blivit misshandlad är det väl inte omöjligt heller. Iaf, vi gav en godis per klo och det funkade ett tag sen gick vi över till en godis per tass lite pö om pö. Det har funkat jättebra.

Det jag har fått lära mig är att man ska klippa hllre oftare och lite än sällan och mycket. Det för att om man gör det ofta så dras pulpan in sakta med tiden. Risken är självklart oxå mindre för att man klipper i pulpan om man klipper lite i taget.

Fila gjorde vi oxå ett tag men det uppskattades inte. HAr man en hund som är väldigt tålig för ljud så finns det folk som filar sina hundars klor med tex en Dremel med sandpapper eller vad det var på.

Ursäkta stavfelen ligger i sängen med bärbara datorn.

• Skruttis82

TS:
    Ang. tandsten. Finns en tandskrapa man kan köpa hos veterinären eller på välsorterade djuräffärer. Den är kanon att ta bort tandstenen med!

• DalaPetra

Kör oxå med tandskrapa helt toppen.

• emmies
    hej svejs! här är en kloklippar maniker *sss*
    Jag klippte min rottis klor varje söndag ( fast då bara lite) filade och gjorde "tassmanikyr" en gång i månaden ungefär.
    dem flesta tyckte att han hade ovanligt vårdade klor

nu är jag inte hundägare längre, utan kattägare..
    men jag klipper klorna på mina föräldrars två irl settrar.
    Bara jag som tillåts att göra det, numera springer dem  inte iväg längre när tången åker fram! ( mamma o pappa är så rädda att klippa dem i pulpan osv) så det har blivit så att jag klipper dem bara

Millan87:
    du skrev att du trodde att hunden vart utsatt för något hos tidigare ägare och att därför hunden ev skulle vara så rädd för att klippa klorna?
    jag tror att det inte behöver vara så, utan att få klippta klor är ett obehag och att hunden "lämnar ut sig lite" och därför inte gillar det.
    filar till klorna finns att köpa i djurbutiken

//emmie
    better late than never....
  • emmies
    bra torrfoder, många tuggben och pinnar gör även susen för att förhindra tandsten
    better late than never....
  • engeln83

min bianca e jätte rädd för tången när JAG tar fram den hon piper o gnäller, hon vet att jag blir osäker då o hellre skiter i att klippa än att höra henne gnälla.
    så jag går till en djuraffär här o klipper hennes klor går hur bra som helst där.
    innan kunde jag göra vad som helst med hennes klor klippa, fila o allt men sen tror jag att tången blev slö o jag klippte på nåt konstigt sätt o efter det är hon rädd och jag osäker så de e bättre nån annan fixar det
    kostar 50 kr per gång men det är de värt.

• mysmatte

Jag borstar alltid tänderna på min tik varje dag och hon är inte fin utställningshund.. Jag gör det för att spara pengar och för att slippa tandsten. Tycker att alla med hund ska göra det, varför ska jag borsta min tänder och inte hunden? vi kör även med denta stixs. våran vet har aldrig sett en tik med så fina tänder, hon kommer aldrig behöva åka till hundtandläkare om jag fortsätter som jag gör. Tandsten är ju så vanligt men vi kan ju göra allt för att inte få tansten. Ben är ju också bra My äter så pass mycket ben att hon ibland blir dålig i magen...

Endel påstår att jag är för noga med hunden. Jga klipper klorna varje söndag, borstar henne 4 gånger om dagen då hon fäller anars bara engång. tar bort ludd från öronen två gånger i veckan. smörjer in tassarna varje dag, smörjer in tuttarna två gånger i veckan. ger henne pulver mot höfterna. klipper hennes hår i öronen Jag gör allt för att hon ska må bra.

Låter konstigt att dom inte vill fixa till klorna. '
    Är det fler som har hundar med ljusa klor som nu på senare tid fått några mörka klor? Min golden tik har fått tre mörka klor och dom är svåra att klippa. i början så klippte jag tassarna tre gånger i veckan nu räcker det med en gång i veckan.

Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?