millan87 skrev 2007-03-31 13:55:59 följande:
våran tjej e jätterädd varje gång klo tången åker fram:S e de vanligt att de e så? kanske har blivit utsatt för nåt me dom förra ägarna:S vi har iaf aldrig lyckats klippa hennes klor för hon springer iväg o man vill inte tvinga henne.. men ska köpa en fil? finns d specciella i djuraffärer då lr köper man en vanlig?
Det är nog ganska vanligt... Jag har vänner vars hundar aldrig blivit klipta i pulpan men ändå är rädda. Min förra hund var livrädd... Jag filade honom i nästan alla år tills nu det senaste för jag klarade inte av att ligga så på golvet med min skadade nacke...
Jag köpte en munkorg och klippte klorna ändå, det gick faktiskt bra och hade säkert fungerat även utan korg, men det var en bra säkerhet för både mig och hunden.... Klippte lite och filade lite sedan utan korg...
Nu klipper jag klorna på hunden jag har nu, men så väger hon max 10 kg istället för 55 oxå och det är en väldigt skillnad när det gäller hur enkelt och hanterbara dom är... Jag föredrar modell stor, man ser vad man gör osv, men lite är lättare att hålla på plats om det skulle behövas.. Nu fungerar kloklippning bra här, hon sitter ner och stannar kvar, älskar det inte men gör inget. Men så har jag ju tränat detta med henne sedan hon var liten, för min mormor var hennes förra ägare
Ett tips föresten om man klipper igenom pulpan men inte kan rusa ut och låta hunden gå i jord direkt för att minska blödningen är att köpa alunsalt, lägga det i en flask kapsyl (cola flaska) och stoppa klon däri, alun stoppar blödandet.