• secordo

Fanatism om islam

Har läst en del trådar här på religion sidan och många många alltför många handlar om hur muslimer behandlas och hur vi icke muslimer är så oförstående.

Jag tycker mig att en hel del härinne uppför sig som fanatiker som med hets och häxjakt ska "omvända" oss icke muslimer och "lära" oss om islam.

Det finns vissa trådar där medlemmar t.o.m sjunker så lågt att de vill kalla oss kristna för allahs anhängare för Jesus är ju hans profet - så extremt förvrängd religionsuppfattning ni har! Bara där visar ni att ni inte respekterar andra människor och deras tro!

Varför har ni detta behov av att hävda er och er tro?

Varför visar ni ingen som helst respekt mot oss icke muslimer, varken kristna, judar eller icke troende och övriga?

Ni gnäller om att ni behandlas illa, men sluta då för sjutton att se ner och klanka på oss. Vi vill inte omvända oss till islam. Vi har vår tro och det kan ingen av er göra något åt!

Ni som diskuterar om er tro islam i en stillsam form och med respekt för oss - heder åt er! trots att ni inte är många!

Sea

• Svar på tråden Fanatism om islam
  • Halal

Öyvind

''Vad är det du skriver !! har in inget ansvar ?''

Haha nu fick du till det lite fel tror jag. Nej jag är inte ansvarig för vad du gör och du är det inte för vad jag gör. Du får snällt ta ansvar för dina egna handlingar och jag för mina.

''Nej självklart inte i själva händelsen? Vi alla har väl ett medmänskligt ansvar i hur vi uppför oss
    Eller ? ?att fördöma och ta avstånd ifrån denna typ av vanvett. och den möjligheten har du ..så
    Var är din medmänskliga empati och sympati i frågan ??''

Precis det var det jag menade, inte i själva händelsen.
    Javisst bör och måste vi rätta varandra när vi gör fel. Tyvärr tas ju inte alltid sånt emot med öppna armar men spelar roll.
    Varför tror du eller förutsätter du att jag inte bryr mig?

''Att du bara med en axelryckning avfärda ditt mänskliga och inte minst ditt religiösa ansvar med
    En kommentar?.? att vi inte kan vara ansvariga för vad andra gör.?''

Jag sitter på FL och skriver här finns det inte mycket att göra åt det om det ska hända något. När jag säger jag ska ta ansvar för något handlar det inte om att skriva det på en rad på FL och sen är det klart. Lite mer komplicerat än så är det.

''Varför bemöter du inte detta men agg och avståndstagande här på fl
    Eller tycker du att det är en naturlig del av Islam att misshandla barn på detta sett??''

Naturligtvis inte.

''Rent allment är Muslimska reaktioner väldigt sällsynta på olika typer av debatter har på fl''

Det kanske beror på hur det läggs fram? Ofta så är vi skyldiga före något ens skrivits. Vad hjälper det att dementera, förfasa, förkasta, förneka - det är liksom ingen som lyssnar i alla fall. En muslim har inte det bästa utgångsläget för att andra ska lyssna om man så säger.

''Angående olika typer av brått som begås i Islams namn ?.samma typ av förklädd försvar
    Hela tiden och det är tystnad oftast total tystnad ?.det är tragiskt ! ''

Men när brotten inte är okejade av Islam varför ska man då acceptera att de är det? Självklart kan man inte acceptera oarlighet. Det går inte att komma åt ett problem och lösa det genom att skylla ifrån sig eller skylla på någon annan - Islam i det här fallet. Omöjligt att få en positiv utgång.

''Kommer inte Islam i dåligdager när vissa Muslimer begår brått av denna karaktär''

Nej för det är inte tillåtet enligt Islam. Varför ska Islam ha skulden? Det är ett ojust resonemang.

''Att låta ett barn avrätta en annan människa dessutom inför allmän beskådning ??''

Ja det är hemskt men för att förstå varför det skett måste man ju se till situationen för svaret hittas inte i Islam utan i det utspelade händelsen och vad som skett före det.

''Eller är det bara kultur ??
    Eller är det bara religion ?? ''

Jag tror det är varken eller.

''Hur kan vuxna människor förvandlar ett barn till bödel och mördare
    Vad är syftet ??''

Människor är elaka? Desperata? Känslokalla? Egostiska? Kan nog finnas många orsaker.

''Låt oss säga att denna pojkens familj flyr till Sverige och behöver hjälp
    från dessa händelser.
    Hur rehabilitera vi en sådan människa med denna typ av misshandel i bagaget??
    Det är den stora frågan för mig !''

Jag vet inte heller, psykatri är inte mitt område.

• Aaqil

Rataxes
    "Tillräckligt.

Det är samma upplägg som www.genesis.nu och www.gluefox.com

Inget nytt."

Tror knappast det är samma upplägg...Finns ingenstans i dem sidorna som relaterar till vetenskapens upptäckt gentemot vad som sägs i Bibeln..(Det är det som var den ursprungliga diskussionen)..Den ena är forskning gjorda av "kristna kreationister" andra är en gymnasie lärares syn på vetenskap & tro där inget som helst upptäckt återkopplas till bibeln(kan även missat det, men jag är nästan säker)..

Så du får gärna gå in igen och läsa genom på riktigt..För att forskarnas påstående kvar står dock..

Vetenskapen bekräftar Koranen!

www.harunyahya.com

Må Allah(Gud) Vägleda Dig!
    Frid!

• JojjeSkrutten

Öyvind

Kan inte diskutera med ngn som bara svarar med frågor och förnekar sina egna uttalanden...vart tog logiken vägen??? Om man ställer en fråga till ngn om vad de gör för att bekämpa islamistiska terrorsiter bara för att de tillhör samma religion, så håller man dem indirekt ansvariga för de terroristernas dåd!

Men tydligen så vet du ju inte ens själv vad du skriver, och jag vet inte ens längre vad det är för fråga du vill att jag ska svara på...ärligt talat så är det väldigt svårt att följa din tankegång...lycka till med att få svar på dina frågor!

• rajtantajtan

Jag vet åtminstone 1 punkt där muslimerna faktiskt är en homogen grupp-när det gäller att besvara frågor, då är det taggarna ut, misstroende & misstänksamhet:

Varför då?
    Hurså?
    Du själv då?

Motfrågor & hugg!

• Rataxes

Aaqil

De båda "kristna" kreationistsidorna hävdar precis som din sida, att "vetenskapen bekräftar" *lägg in valfri "helig skrift" här*

Att ett fåtal forskare och vetenskapsmän säger sig bekräfta de "heliga skrifternas sanning" innebär inte att hela forskarvärlden står bakom dem.

• cicek

rajtantajtan!
    det tycker jag inte alls stämmer. men ställer man en fråga får man väl acceptera svaret. inte ställa samma frågor gång på gång och säga att man inte får ett svar

• Aaqil

Rataxes
    "Aaqil

De båda "kristna" kreationistsidorna hävdar precis som din sida, att "vetenskapen bekräftar" *lägg in valfri "helig skrift" här*

Att ett fåtal forskare och vetenskapsmän säger sig bekräfta de "heliga skrifternas sanning" innebär inte att hela forskarvärlden står bakom dem.

Hmmm...Inget illa menat om Bibeln..Men vart har dem "kristna" kreationistsidan relaterat till bibeln som överstämmer med vetenskapen?I mina inlägg har jag hitills bekräftat både med forskarnas egna ord, och vad Koranen säger...Som sagt..Vetenskapen bekräftar Koranen!

Hela forskar världen behöver inte bekräfta...Räcker med dem ledande forskarna inom respktive ämne...

Några ex:

"Årtionden senare fick en känd embryolog, Keith Moore, en expert inom sitt område, ta del av påståenden uttryckta i Koranen angående de olika stadierna embryot går igenom, från blandningen av manliga och kvinnliga könsceller, till embryots fulla utveckling. Han kommenterade: ?Det har varit ett nöje för mig att hjälpa till att förtydliga uttalanden i Koranen om människans utveckling. Det står klart för mig att dessa uttalanden måste ha kommit till Muhammed från Gud eller Allah, eftersom nästan ingen av denna kunskap upptäckts förrän många århundraden senare.?

"Betänk även uttalandet från E. Marshall Johnson (Professor och ordförande, Anatomiska Avdelningen, Daniel Bough Institutet, Thomas Jefferson Universitet, Philadelphia, USA) när han blev medveten om sådana uttalanden i Koranen och granskade dessa: "Koranen beskriver inte bara utvecklingen av yttre former men betonar även inre stadier - stadierna inuti embryot, i dess skapelse och utveckling, betonar stora händelser erkända av nutida vetenskap...om jag skulle förflytta mig själv till den eran, med kunskap om vad jag gör idag och beskriva saker, skulle jag inte kunna beskriva tingen så som de här är beskrivna...jag ser inga bevis som motsäger konceptet att denna individ Muhammad måste ha utvecklat denna information någonstans ifrån....så jag ser ingenting som står i konflikt med konceptet att Gudomligt inbegripande varit inblandat..."

"Efter att ha blivit presenterad med hadither (verifierade uttalanden av Profeten Muhammed (sasw)) angående dominanta och recessiva anlag, sa Joe Leigh Simpson (Professor i Obstetrik och Gynekologi, Northwestern University Medical School, Chicago, Illinois, USA): ?Dessa hadither skulle inte ha kunnat baseras på den vetenskapliga kunskap som var tillgänglig vid ?författarens? tid?Av det följer inte bara det faktum att det inte finns någon konflikt mellan genetik och religion (Islam), utan också det faktum att denna religion (Islam) kanske kan vägleda vetenskapen, genom att tillägga uppenbarelse, till några av de traditionella vetenskapliga infallsvinklarna?Det finns uttalanden i Koranen, som århundraden senare visat sig vara giltiga, och det stöder att kunskapen i Koranen har kommit från Gud.?

Så Rataxes...Tänk Dig att dessa är bara en del av citaten från ?Det vetenskapliga samfundet? angående naturen och Koranens ursprung. Faktum är att Koranen och haditherna inte bara talar om embryologi, utan om hundratals andra fenomen, inkluderat att jorden och solen är runda, att de roterar runt sina egna axlar och följer sina egna banor, universums ursprung och bildning, de två typer av hav, mellan vilka en barriär finns, bergens roll i stabiliseringen av jordskorpan, mjölkbildningen hos kor, orsaken till sexuella sjukdomar, lokaliseringen av smärtreceptorer inom kroppen, universums utvidgning, vattenkretsloppets precisa natur, förändringen i det atmosfäriska trycket vid höga höjder, könet på det bi som ansvarar för honungens produktion (honan), att stjärnorna konsumerar sig själva genom förbränningen av sina egna gaser, och att detta är källan till deras ljus och mycket mer.

Rataxes..Att förklara alla dessa uttalanden som en ren slump är någonting som varit en sista utväg för vissa, överraskande nog från de som anses inneha intellekt och högre bildning...

Det är ifrån principerna om visdom och rättvisa att då du inte själv vet, gör du ingen egen bedömning, utan istället rådfrågar den som är i position att göra så. Det är faktiskt något som Allah har beordrat oss att göra:

"Så fråga dem med kunskap om du inte vet." (Koranen 21:7)

• det barn ser det lär dem sig

cicek du hänger med grattis syster det stämmer håller med dig!;)

cicek skrev 2007-04-22 22:44:36 följande:
    rajtantajtan!det tycker jag inte alls stämmer. men ställer man en fråga får man väl acceptera svaret. inte ställa samma frågor gång på gång och säga att man inte får ett svar
  • Öyvind

Halal & JojjeSkrutten

"Jag vet inte heller, psykatri är inte mitt område."

Psykatri är just mitt område...så just därför
    mina konstiga frågor!

Svar på tråden Fanatism om islam