• Anonym (Ledsen)

Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!

Var och handlade igår men glömde slå in en sak i all hast och åkte dit på det, HJÄLP, vad kommer hända nu? Aldrig gjort något förut och detta var ju inte meningen heller, men inte lätt med 2 barn som skriker och komma ihåg allt..
    Någon som varit med om detta som kan lugna mig eller är det jättehemskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-06 13:11:23:
    Nej alltså jag handlade det jag skulle men glömde slå in 1 vara och det såg tydligen en vakt för han kom ikapp mig då jag redan betalat och gått ut ur affären och ringde polisen. Så de kom och jag trodde jag skulle dö nu sitter jag här super nervös för nåt jag inte menade.. Jag fick ingen avstämning denna gången utan hann gå utanför dörren.Jag har aldrig glömt någon vara förut på 4 år och aldrig gjort nåt olaligt innan Så komme detta som en smäll

• Svar på tråden Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!
  • Ungen

Äsch! Jag förstår att du känner dig "dum" men skit i det. Misstag gör alla!

Id quot circumiret, circumveniat.
  • Anonym (Ledsen)

Ungen: Ja jag kände med att missatag gör alla men sen kom en polisanmälan och jag har 2 barn gift och familj, så jag känner mig så dålig. Menar kan man få fängelse för det?

• Mia83

Fängelse för 35 kr? Skulle inte tro det, i värsta fall blir det väl böter, men även det låter ju långsökt.

• Anonym (Ledsen)

Tack för att ni skriver känns mycket lättare då, men känner mig ändå ledsen och rädd.. Menar polisen hjälp..

• Ungen

Jag tror att om du förklarar för polisen vad som hänt kommer de att lägga ner. Det handlar om 35 kr, du har betalat och du hade inte uppsåt. Alltså för att åka dit för snatteri måste man ha nåt som kallas tillägnelseuppsåt i stunden. Det betyder att du måste varit medveten om att du inte skulle betala när du tog saken/sakerna och det var sitt syfte. Eftersom du glömt att scanna hade du inte uppsåt i stunden och har då inte gjort något brottsligt. Detta är i teorin vill jag påpeka. I straffskalan för snatteri finns fängelse men jag har svårt att tänka mig att det skulle komma på tal möjligtvis böter men det har jag svårt attt tänka mig också. Det skulle vara helt absurt.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • Anonym

Du kommer INTE att få fängelse för 35 kr i värsta fall böter.

• MagdaA

TS: jag förstår om du känner dig ledsen och rädd. Skulle jag också göra. Men jag hoppas det går bra ändå. Var bara ärlig hela tiden så kommer det gå fint.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Anonym (Ledsen)

Tack igen alla skall se vad som händer och hoppas på det bästa, gjorde ju inget med flit det jag är rädd att de tror..

• Hiker

Men herregud vad löjligt av butiken! Visst brukar man polisanmäla allt snatteri (hur lite pengar det än rör sig om) men detta kan ju knappast klassas som snatteri! Jag jobbar själv ibland i en icabutik med scanning och jag skulle inte bry mig om detta! Det händer ju hela tiden att kunderna glömmer scanna varor, det måste man ju räkna med om man har självscanning i butiken. Till och med i de vanliga kassorna glömmer kunderna lägga upp småsaker på bandet ibland! Jag har själv "stulit" varor ofrivilligt ibland...som jag då betalat i efterhand istället. Om jag varit du skulle jag inte kännt mig så skyldig, utan istället blivit arg på butiken som behandlar sina kunder på det viset!

• Anin4456

jag vet att det finns många som missar med flit...
    det tycker jag är pissigt, men om det är ett misstag så är det ju inte så lätt

Ärlighet varar längst
Svar på tråden Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!