• Sasson

soppa på dagis?

Vår kommun har en kostpolicy som säger vad alla barn i kommunen (från förskola till gymnasium) ska äta varje dag, alltså vilken typ av mat, ex färsrätt, korvrätt. Rätt ofta är det soppa. Min dotter är snart två och äter aldrig bra när det är soppa, är vansinnigt hungrig och trött när hon kommer hem på em. Det verkar som att inget av barnen (alla födda -05) i hennes grupp äter bra när det är soppa och personalen får ofta säga till kökschefen att den soppan inte är så lätt att äta för de minsta barnen. Jag vet att han är styrd av kostpolicyn, att han måste laga soppa, men nu funderar jag på att ta upp det i inflytanderådet och se om det går att ändra så de minsta barnen får någon annat.

Så nu skulle jag vilja höra om era barn i 1-3-årsåldern äter bra på dagis när det är soppa, för att veta om det bara är mitt barn eller om det är vanligt? Ska även höra med Alvas personal hur de upplever det.

Så: Äter de bra när det är soppa?

• Svar på tråden soppa på dagis?
  • Pochahontas

På vår förskola - arbetar där - får småbarnsavdelningarna potatis också när det är soppa. Och alla avdelningar få dessutom bullar eller bröd med smör och ibland ost... På så sätt blir alla mätta.

Nu är hon här!!! ...våran lilla Elsa...
  • chacline

När det är soppa äter nästan alla barn dåligt. Personalem på Elise dagid kompencerar ofta med mackor, eller mer frukt. Det här problemet kan jag tänka mig finns över hela landet. Soppa är inte dagis mat.

• mammatillpojkar

nicolas har gått på dagis sen han va 1 år (är nu 20 månader) och dom får soppa 1 gång i veckan och alla barnen äter bra.. grönsaksoppa, köttsoppa m.m plus att dom alltid får frallor till..
    nicolas äter 3 portioner

• Arctura

Vi får pannkaka till "efterrätt" när det är soppa då blir barnen garanterat mätta....

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Jonna79

Vi har sagt till kocken att när det äe soppa vill vi ha tjock soppa, nästan som gryta, med rejäla bitar av tex potatis och korv så det blir något att tugga på.

• Arctura

Glömde att skriva att barnen faktiskt tycker om soppa, fast det är lite svårt att få upp på skeden för de minsta. Vi personal får se till att hjälpa dem så gott det går! Men hur som hellst så tycker de om soppan i allfall....

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Sasson

Ok, då kanske det bara är den soppa han lagar? För övrigt säger personalen att barnen verkligen gillar hans mat (han började vid nyår). Men han kanske inte kan göra soppa som är lätt att äta. Hm, jag ska prata med personalen på måndag iaf, se vad de säger. Det kanske inte är som jag uppfattat det, så de kanske kan ge Alva en extra macka eller ngt om det bara är hon.

• Kerplunk

Vi har soppa en gång i veckan på förskolan jag jobbar på.
    Det kan då vara potatis och purjosoppa, linssoppa, morotssoppa m.m. Oftast lite tjockare, släta soppor.
    Och barnen äter superbra! Och de under 3 år äter nog bäst av alla!
    Till soppan har vi ostsmörgås med grönsaker och till mellis brukar vi ha nåt lite matigare den dagen.
    Men som sagt så äter dom jättebra av soppan!

Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • Linda1976

Alice är som tur e ledig på torsdagar när det serveras soppa. Jag har själv jobbat på fsk och har den erfarenheten att soppa inte är den ultimata fsk-maten. Men det beror väl inte på hur de gör den, blaskig minestrone gör ju ingen glad.

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Prillan73

Barnen på min avdelning är 1-3 år och ÄLSKAR soppa !
    Vi får alltid potatis eller pasta att ha i soppan, på så sätt får de i sig soppan plus att det blir matigare ! Till soppaluncherna är det alltid nybakat bröd o nåt pålägg.
    Till mellanmål är det nåt mer stabilt som tex korv med bröd, pannkakor, gröt eller så !
    Hos oss har aldrig nån förälder klagat att deras små är hungriga hemma på soppdagar. Visst undrar de HUR det ska gåosv....många små äter inte soppa innan de börjar på förskola.

Föreslå att de kan koka potatis/pasta till soppan så ska du se att barnen håller sig mätta längre !

Svar på tråden soppa på dagis?