• Sasson

soppa på dagis?

Vår kommun har en kostpolicy som säger vad alla barn i kommunen (från förskola till gymnasium) ska äta varje dag, alltså vilken typ av mat, ex färsrätt, korvrätt. Rätt ofta är det soppa. Min dotter är snart två och äter aldrig bra när det är soppa, är vansinnigt hungrig och trött när hon kommer hem på em. Det verkar som att inget av barnen (alla födda -05) i hennes grupp äter bra när det är soppa och personalen får ofta säga till kökschefen att den soppan inte är så lätt att äta för de minsta barnen. Jag vet att han är styrd av kostpolicyn, att han måste laga soppa, men nu funderar jag på att ta upp det i inflytanderådet och se om det går att ändra så de minsta barnen får någon annat.

Så nu skulle jag vilja höra om era barn i 1-3-årsåldern äter bra på dagis när det är soppa, för att veta om det bara är mitt barn eller om det är vanligt? Ska även höra med Alvas personal hur de upplever det.

Så: Äter de bra när det är soppa?

• Svar på tråden soppa på dagis?
  • game set match

På sonens dagis får de soppa varje fredag. De minsta barnen får alltid lite potatis till som mosas ner för att det ska bli lite enklare för de att äta. Därtill blir det alltid matigare mellis på eftermiddagen på fredagarna.
    Så sonen är inte hungrigare än vanligt de dagarna.

• Piff och Puff

Min dotter är född juni 05, hon äter inte soppa när det serveras på dagis. Å andra sidan äter hon nästan aldrig lunchen där, av någon anledning jag inte vet. Hon är vrålhungrig varje dag när jag hämtar henne. Jag är inte alls nöjd med situationen.

• Saltlakrits

Jag har en dotter som är 4,5 år och en son som är 2,5 år som går på dagis.
    De äter soppa en gång per vecka.

Min abarn älskar soppa... Alla sorters

När de har soppa har de alltid nybakade bullar (frallor) till. Ofta har de oxå pannkakor till efterrätt.

Mamma till tre underbara barn!
  • Mirris

På vårt dagis jobbar en underbar kokerska. HOn lagar såååå god mat att ungarna går hem o gnäller på föräldranas mat

För inte så länge sen så gjorde hon en linssoppa, ungarna åt som tokiga

Å varje torsdag är det soppa och så pannkaka efteråt.

Har sagt åt henne att göra ett litet häfte med hennes bästa recept Ingen mat är som ** på dagis!!

Kan inte TS komma med ett förslag att ge soppan i en mugg istället. Lätteare att sörpla i sig från mugg än från en vinglig sked.
    Och att personalen får försöka se att hon äter bröd o "tillbehör".

Stackars barn som är så hungrig efter en dag på dagis.

När sonen var liten o nybörjare på dagis, då brukade jag ta med en flaska välling som han fick i bilen på väg hem. Då var han "människa" igen nrä vi kom hem

• gullican

På min dotters dagis har de också soppa varje torsdag. Men de dagarna har de också ett kraftigare mellanmål så de får korv med bröd, hamburgare eller fläskpannkaka då.

När min dotter gick på småbarnsavdelningen så bad personalen om att de skulle få annat på torsdagarna eftersom de små dels inte fick i sig så mycket då de skulle äta själv och dels så blev de inte mätta. Det var inga problem, så kocken lagade annat då till småbarnen.

• Twilight

Tror de äter soppa rätt ofta på A´s dagis, men då med mannagrynspudding efteråt.

♥A&J... Och mamma♥
  • Mora

nej min dotter äter dåligt när det är soppa, men jag tycker inte att det är så bra lunch egentligen ,jag menar, man måste ju äta mycket för att bli mätt på soppa, iallafall när dom som kan tex få nyponsoppa till lunch, vad är det för LUNCH. Det kallar jag mellanmålsmat!

• sissig

På vårt dagis får barnen ALLTID pannkakor oxå när det är soppa. Då brukar dom äta bra med soppa för att dom vet att sen kommer det pannkakor.

• Sasson

Tack alla ni som svarat!

Jag tycker själv inte att jag står mig på soppa till lunch, så även om vi har ett ställe nära jobbet som lagar underbara soppor så är jag vrålhungrig efter ett par timmar när jag ätit där. Så jag tycker eg inte heller att soppa är dagismat, för även om man får mackor till så blir det ju då mackorna de ska stå sig på. Soppa består ju till största delen av vatten.

Idag har jag pratat med personalen och de höll med mig, de små barnen var inte så överdrivet förtjusta i soppan. När de gäller övrig mat så gillar barnen verkligen kockens mat, så jag _tror_ inte han gör pulversoppa. Maten kommer från den närliggande skolan.

Personalen får en lapp varje vecka där de ska utvärdera maten, om barnen åt och så, och de har tydligen ofta fått "klaga" på just soppan. Både för att den inte är matig nog, svåräten eller för att de helt enkelt inte gillade den (ibland är det ju svårt att veta varför ett barn inte äter bra). Många av barnen gillade inte hellar att få ihopblandad mat, soppa är ju lite svårt att se vad man äter ibland.

Så de tyckte att det var bra om jag tog upp det i inflytanderådet. Kanske kan man som någon skrev, få ris eller potatis serverat till? Eller pannkakor efter, som en del av er har skrivit.

Tack alla igen!

• Veladis

När de får soppa på förskolan där dottern går eller där jag jobbar, får de alltid pannkaka efteråt. Och extrastadigt mellis, de brukar få mannagrynsgröt då till mellis faktiskt...

Svar på tråden soppa på dagis?