• Sasson

soppa på dagis?

Vår kommun har en kostpolicy som säger vad alla barn i kommunen (från förskola till gymnasium) ska äta varje dag, alltså vilken typ av mat, ex färsrätt, korvrätt. Rätt ofta är det soppa. Min dotter är snart två och äter aldrig bra när det är soppa, är vansinnigt hungrig och trött när hon kommer hem på em. Det verkar som att inget av barnen (alla födda -05) i hennes grupp äter bra när det är soppa och personalen får ofta säga till kökschefen att den soppan inte är så lätt att äta för de minsta barnen. Jag vet att han är styrd av kostpolicyn, att han måste laga soppa, men nu funderar jag på att ta upp det i inflytanderådet och se om det går att ändra så de minsta barnen får någon annat.

Så nu skulle jag vilja höra om era barn i 1-3-årsåldern äter bra på dagis när det är soppa, för att veta om det bara är mitt barn eller om det är vanligt? Ska även höra med Alvas personal hur de upplever det.

Så: Äter de bra när det är soppa?

• Svar på tråden soppa på dagis?
  • barbamamma67

På vår förskola serveras det alltid pasta/ris mini köttbullar, knäckebröd och dy till soppan.
    Aldrig bara soppa
    Vi har också ett kraftigare mellanmål som potatisbullar.
    Barnen älskar soppa hos hos framförallt när det är tomatsoppa.

• Siranbiran

Min flicka har alltid älskat soppa... Nu har hon ju aldrig gått på dagis, så det är mammas hemmagjorda. Mycket grejor i , är ju det som gäller för mindre barn. Även lillkillen på 6 månader har ätit mixad soppa. Han gilllade det!

• akman

På min sons dagis är det soppa på torsdagar men de får ordentliga mackor till. Men sen brukar mellanmålet vara "större" dessa dagar - tex korv med bröd... funkar jättebra!

• 1973

Soppa på torsdagar, med mackor eller pannkakor efteråt. Min kille gillar soppa, men är den för tunn så blir det svårare att äta den..

• AmandaPitkänen

ja min son äter bra när dte är soppa på dagis, han brukar äta 2 stora portioner soppa säger personalen Dessutom äter han bröd till och en frukt efter. (han blir 2 år snart)

• Busymommy

Hej , min son har älskat soppa från det han började på dagis, de gör så god soppa där, de mixar den och den är krämig o god!
    Men min son gillar inte korv därimot och det är det ofta tycker jag,

• zazla

Min dotter (16 månader) får soppa på dagis varje torsdag och hon äter den aldrig! Varje torsdag när jag hämtar så får jag höra "ja det var ju soppa idag så hon åt inte så bra". Hon äter typ mackor och frukt till lunch då. Jag vet inte vem det är som bestämmer maten ärligt talat. Jag vet faktiskt inte om mellanmålet är större de dagar de får soppa, ska nog fråga om det.

• Dodis

Min son äter alltid soppan. De får även knäckebröd till.

• Sasseluring

Åh, vad härligt med föräldrar som engagerar sig!!!!!!

Barnen på min avdelning vräker väl inte heller i sig direkt när det är soppa...(finns en del som älskar den dock)...
    Men som många påpekat här så kompletteras soppan ofta med en bulle o ost till, rejäl efterrätt o ett kraftigt mellanmål 2 timmar senare.... så jag tror inte att det är ett så stort problem egentligen!

• Norpan81

På mina barns förskola serveras det soppa en gång i veckan, då brukar det vara pannkakor eller paj till efterätt och lite rejälare mellanmål på eftermiddagen.

Jag tycker det är bra, vi äter soppa hemma oxå och det är inga problem. Barnen får äta vad som bjuds, sen om det gillar det är ju en annan sak. Det finns ju maträtter som inte är soppa som de inte gillar heller.

• Suskiv

Mina barn gillar soppa. De gillar i princip allt.

• Stora

Jag håller med soppa är INTE en komplett måltid för en 1-3 åring läs på livsmedelsverkets rekomendationer för att ett så litet barn ska få i sig en fullvärdig måltid krävs bröd med pålägg mjölk och efterrätt...
    Det kan vara jättesvårt för en liten att äta soppa och hos oss så får vi jättedåliga soppor det är tex sparrissoppa på pulver eller så är det grösnakssoppa som bara är spad och små fragment av grönsaksblandning - man undar ju vad lite frysta ärtor o morötter och en halv buljontärning ger för portionspris...

• Maria med 3

Jag tycker soppa är bra och även mina små dagbarn äter soppa bra, men jag lagar väldigt tjock soppa som är ordentligt matig och de får bröd till med pålägg när vi äter soppa (köttpålägg vid grönsakssoppor och tex ost om det är soppa med kött).

Fast skulle man servera potatis och purjolökssoppa från påse (tex blå bands) så tycker jag inte den är tillräckligt matig för att ha som mat.

Nu vet jag inte om de köper pulversoppa hos er, men om kökspersonalen gör egen soppa så kan de ju stoppa ner potatis mm så det blir ordentligt matigt. Man behöver ju inte servera blaskig minestronesoppa tex. *L*

Svar på tråden soppa på dagis?