• Sasson

soppa på dagis?

Vår kommun har en kostpolicy som säger vad alla barn i kommunen (från förskola till gymnasium) ska äta varje dag, alltså vilken typ av mat, ex färsrätt, korvrätt. Rätt ofta är det soppa. Min dotter är snart två och äter aldrig bra när det är soppa, är vansinnigt hungrig och trött när hon kommer hem på em. Det verkar som att inget av barnen (alla födda -05) i hennes grupp äter bra när det är soppa och personalen får ofta säga till kökschefen att den soppan inte är så lätt att äta för de minsta barnen. Jag vet att han är styrd av kostpolicyn, att han måste laga soppa, men nu funderar jag på att ta upp det i inflytanderådet och se om det går att ändra så de minsta barnen får någon annat.

Så nu skulle jag vilja höra om era barn i 1-3-årsåldern äter bra på dagis när det är soppa, för att veta om det bara är mitt barn eller om det är vanligt? Ska även höra med Alvas personal hur de upplever det.

Så: Äter de bra när det är soppa?

• Svar på tråden soppa på dagis?
  • Jenny m Benjamin

Soppa brukar gå ner bra, men riktig soppa, inga pulversoppor eller hopkok som bara består av diverse osorterade grönsaker som serveras i lite buljong...

Ett fel en del personal gör är att sätta upp som regel att man måste smaka på soppan eller äta en viss mängd innan man får smörgås. Kostrekommendationen är soppa OCH smörgås, vilket innebär att barnen skall serveras båda delar för att ha fått en fullvärdig måltid. Sedan är det som alltid barnet som väljer hur de vill äta av det som serveras och äter de då inte mer än smörgåsen så har de iallafall fått i sig en del av den beräknade näringen.

• Jambosana

Jag gör soppa, men det är med lite större bitar rotfrukt och med små pastabitar. Grovt bröd till. Det funkar bra.

Problemet är väl att skolornas soppor är rätt vattniga och består bara av vatten och inget tuggmotstånd.

• Wilowa

Det spelar ingen roll om de äter bra eller inte, de står sig inte på det ändå! Det är förlite näring i det! Jag äter själv den maten på jobbet och jag är alltid hungrigare när det varit soppa! ibland är det bara lite överkokta grönsaker i vatten! Alltså det är inte ens knappt buljong!

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Bromma105

Pratade med min mamma idag om just soppa på dagis. Där hon jobbar servera de soppa ofta och alla barn äter jättebra då. Hon jobbar på just småbarns avdelningen. De gör precis som Joci skriver, serverar ordentligare mellanmål de dagar de fått soppa. Deras kokerska kokar soppan själv och mixar grönsakerna så att inte barnen vet vilka grönsaker de äter.
    Vad jag och min mamma även pratade om var att föräldrarna påverkar barnen väldigt mycket när det gäller mat. Det föräldrar äter med barnen äter oftast barnen också.

• Kristin24

Elsa älskade soppa när hon åt på dagis...(när jag jobbade) De fyllde ut soppan med ris och så fick de mjuk smörgås till och frukt efteråt så de skulle stå sig till mellanmålet. Hon var då 1,5 år . Nu är hon 2,5 år och äter inte längre lunch på dagis, men när vi har soppa hemma så mumsar hon massor. 

Han kanske gör äcklig soppa då?

Go och glad Kexchoklad
  • Wilowa
    Kristin24 skrev 2007-04-15 15:57:19 följande:
    Elsa älskade soppa när hon åt på dagis...(när jag jobbade) De fyllde ut soppan med ris och så fick de mjuk smörgås till och frukt efteråt så de skulle stå sig till mellanmålet. Hon var då 1,5 år . Nu är hon 2,5 år och äter inte längre lunch på dagis, men när vi har soppa hemma så mumsar hon massor.  Han kanske gör äcklig soppa då?
    Ofta är det frågan om pulversoppor och de är oftast inte goda eller näringsrika! Speciellt inte när de verkar spä ut dem med vatten också!
    Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • timberhochmandie

Alltså, det verkar vara många som skriver om pulversoppor... Serveras det verkligen på dagis??? Kan inte påminna mig det från min egen dagistid (ok, jag erkänner, det var ett tag sedan och jag kan omöjligt minnas allt), vi fick det inte förra våren när jag jobbade på dagis och jag tror inte att det serveras på Johans dagis. Var i hela friden serverar man pulversoppa på dagis?

• sicksack

På min sons förskola är det alltid pannkaka till mellis när de får soppa till lunch. kanske inte svar på frågan, men kanske ett tips.

• April Mamma

Jag blev lite paff när jag fick reda på att dom fick soppa till lunch på sonens dagis, han är 2 och går på en småbarnsavd. Han gillar dock soppan som dom får där så det e väl ok, men jag tycker nog inte att soppa till så små är en bra lunch.
    Man kan ju hoppas på att melliset den dagen är något stabilare

• Jen

Varför skulle en rejäl soppa inte duga som mat åt små barn??? Okej för att blaskiga soppor är dåligt (för alla som behöver mycket att fylla magen med) men om det är pulversoppa eller buljong med enstaka bitar i så tycker jag hellre man ska ta en faight om helfabrikat än att dissa soppa helt och hållet.

På sonens dagis serveras soppa en gång i veckan och det äts friskt av den. Kocken har i mycket ingredienser och han ser på hela dagens näringsinnehåll för att de ska få i sig bra.

Svar på tråden soppa på dagis?