Coola stickare, del 2
Här är jag!
Har visserligen inte stickat något alls på sistone, bara spunnit. Men klart jag vill vara med i alla fall
Här är jag!
Har visserligen inte stickat något alls på sistone, bara spunnit. Men klart jag vill vara med i alla fall
Pirella: Är ingen stjärna på virkning, men jag svarar ändå :P Som alltid bli mitt svar att göra en provlapp och utgå i från den. Garnet du har köpt nu är ju tunnare än det förra du hade, men jag skulle kunna tänka mig att virknål 2,5 skulle kunna passa även till det här garnet. Det borde ge en rätt så fast virkning. Normalt har man ett halvt eller ett nummer mindre virknål än vad man har stickor till samma garn, men här kan jag tänka mig att det är bättre med ytterligare lite fastare virkning. Du kommer antagligen att få fler maskor på 10x10 cm med det här garnet än med det förra och då får du gå upp i storlek enligt mönstret. Men som sagt, provlappar är bra
laven: Baudelaire från knitty är roliga.
Har börjat på bayerische socks från eunnyjang.com också. Roliga, men väldigt jobbiga.
laven: Ja, bayerische socks är väldigt jobbiga. De är rätt så kul och blir väldigt fina, men de är otroligt pilliga. Många maskor på ett varv och flätor på varje... INget resprojekt direkt.
Baudelaire tyckte jag var roliga. Visst, som allt med ett mönster som upprepar sig så blir det ju lite tjatigt på nummer två. Men det var ett enkelt och roligt mönster, och för mig var det det första jag stickade från tån. Bra reseprojekt tycker jag. Lagom enkelt, men ändå inte helt slätt.
Pomatomus är också ett förslag som är rätt så roliga.
gröna hönan: Kul att du vill sticka igen. Spets är bara så roligt! Rent spontant skulle jag säga att spetssjalen från avigmaskan är lättare än den från ica-kurriren. INte ås mycket för att själva spetsmönstret är lättare på den en eller andra, men garnet till skiraste sjalen är rätt så svårstickat, och den sjalen gör sig bäst i originalgarnet eller något likande. Den från avigmaskan däremot passar i ett lite tjockare och mer lättstickat garn. Tycker du att diagrammet är krångligt så förklarar jag gärna!
gröna hönan: Alltid jobbigt med garn som delar sig. Men med tålamod och noggrannhet brukar det gå bra ändå. Blir säkert fint!
När det gäller sjalen från avigmaskan tolkar jag det du skriver som att du har missuppfattat beskrivningen lite. Du ska öka totalt 4 maskor vartannat varv (på de räta varven). Dessa ökningar är inbakade i diagrammet, så kommer du bara på hur du ska läsa diagrammet så är de inga bekymmer.
Jag kan dock hålla med om att beskrivningen var något krångligare än den såg ut vid första anblicken.
Du börjar med att lägga upp 3 maskor öppet. Titta på www.knittinghelp.com för att se hur du gör detta. Sen stickar du ett antal varv rätstickninga, plockar upp maskor på sidan av stickningan och sätter de maskor du lade upp också på stickan. Detta bildar spetsen på sjalen.
Nu är det direkt dags att börja sticka efter diagrammet. Du läser diagrammet från höger till vänster. Varje ruta är en maska. (de grå rutorna betyder att de maskorna inte finns, och är bara där för att diagrammet ska visa en sannare bild av hur det kommer se ut, och vara lättare att läsa). När du kommit längst till vänster på diagrammet, till maskan som är markerad M, såvänder du och läser diagrammet från vänster till höger (M är mittmaskan och stickas alltså bara en gång). Gör du så ska du se att maskantalet stämmer. Varven från avigsidan finns inte med på diagrammet och stickas lika varje varv.
När du stickat hela diagram 1 en gång, upprepar du raderna 11-30 ytterligare 6 gånger. Då får du sticka de maskor som är markerade i en röd ruta flera gånger för att täcka hela bredden på sjalen.
Sen stickar du på samma sätt diagram 2 en gång och avmaskar enligt beskrivningen. Sen är det klart
Klarnar det något? Fråga igen annars.
gröna hönan: Ja, det är spetsen på sjalen. Tycker också att det känns väldigt bakvänt, men när man börjar med spetsen så brukar det stå att man börjar från nacken. Mönstret börjar ju i alla fall helt uppenbart med få maskor och ökar hela tiden.
Och visst är det en fin sjal (Fast jag har så många andra jag vill göra istället...)
Bara maskantalet stämmer och du har varit noga så är det säkert rätt på ICA-sjalen (Som förresten heter Birch i originalmönstret). Skulle vilja ha en sådan sjal jag också, men jag kommer aldrig orka sticka den. Orkar aldrig med mönster som upprepar sig över så stor yta.
gröna hönan: Det är bara maskorna i den röda rutan du ska upprepa. När du stickat från v till h, och gjort sista maskan i röda rutan, så stickar du de maskorna igen det antal gånger som krävs för att du ska komma rätt när du kommer till mittmaskan, och så på samma sätt på tillbakavägen.
När jag räknar maskor på diagrammet så stämmer det i alla fall. Prova igen. Första gången får du upprepa maskorna i röda rutan två gånger extra på var sida mitten för att det ska stämma.
gröna hönan: Konstigt. Prova igen, och räkna riktigt noga. Det är ju lätt att villa bort sig. Kolla också att du verkligen har rätt antal maskor på stickan när du börjar, så att det inte är på förra varvet du har gjort fel.
Livlinor är underbara
Lynley: Jaa, visst är eunny jang fantastisk!
Bayerische är inte så svåra som de ser ut. De är mest jobbiga, för det är små stickor, många maskor på ett varv och flätor överallt. Det är pilligt och tidskrävande, men inte så svårt. Och snygga blir de, om de nu blir färdiga någon gång...
Tycker visst att du ska våga ge dig på endpaper mitts. De är så läckra!
Trist när man stickar fel. Lätt att tappa sugen då. jag skulle lägga dem och göra något annat projekt mellan, och ta upp sockorna igen sen. Det ska vara roligt att sticka!