Inlägg från: stenfalk |Visa alla inlägg
  • stenfalk

Coola stickare, del 2

Villain: Ingen fara. Bara roligt om jag kan hjälpa till.
    Vet inte om jag rekommenderar att översätta hela mönstret först. De är ofta svårt att översätta när man inte riktigt begriper hur det ska vara, och det kan var svårt innan man kommit dit och ser hur det ser ut. Ta en bit itaget istället.
    Det är verkligen en jättefin kofta, men om jag orkar virka vet jag inte :-P är ju inte så förtjust i att virka. men om jag skulle få gott om tid så...

• stenfalk

frövi.
    sl 1 = slip one = lyft en maska som om den skulle stickats rät
    k2tog = knit 2 togehter = sticka två tillsammans rätt
    passo = pass slipped stitch over = drag den lyfta maskan över de stickade
    På svenska hade det hetat dubbel överdragshoptagning tror jag.

• stenfalk

frövi: Säger som ÄngelBängel. Bayerische socks är inte svåra. Bara pilliga och lite tidsödande. Och hälen var inte heller särskilt svår. Tycker det är så fascinerande hur fint flätmönstret fortsätter ner i hälen

• stenfalk

Villain: Stickar Bayerische socks i regia-garn med 2mm-stickor.
    Det där med att ha mycket på vill göra listan känns igen allt för väl. Har mycket på "på gång-listan" också :-P
    Och nu har jag dessutom anmält mig till Mystery stole 3 groups.yahoo.com/group/mysterystole3/ , sitter och stickar provlappar till den just nu.
    Och så har mitt garn till påfågelsjalen kommit nu

• stenfalk

ÄngelBängel: Ja, jag har fattat det så att man får en instruktion varje vecka som man stickar, och när det hela är slut så har man en färdig stola. Bilder på de två första finns här pinklemontwist.blogspot.com/2005/02/pink-lemon-twist-patterns.html Det är Ledas Dream och Scheherazade Stole. Har också funderat på det där att det ju ofta är samma mönster över hela. Men det ger sig nog efter hand :-P Ska bli kul i alla fall Bara att hå+lla tummarna för att det är ett mönster man gillar.
    Köpte både blueberry och juniper till påfågelsjalen, så jag velar fortfarande :-P Och så köpte jag ett fint rosarött till en annan sjal också.

• stenfalk

Villain: Kan ju berätta vad jag har som jag tycker är bra.
    "Bonniers stora bok om stickning" och "Knitters handbook" av Montse Staley är två bra referensböcker.
    "Knitting in the old way" av Pricilla Gibson Robertsär också väldigt bra. Handlar om hur man stickar utan mönster genom att "läsa sin stickning" och räkna lite för att få det att passa just sig själv. Och om gamla tekniker i stickning. Inga direkta mönster, men den rekommenderas varmt. (Hon har även skrivit en väldigt bra bok om att spinna på slända som heter "Spinning in the old way" som också är väldigt bra!, men det var ju stickböcker det handlade om)
    "A gathering of lace" Meg Swansen är en bok med massa spetsstickning. Har nocg tänkt göra sisådar tio av projekten i den i alla fall :-P Lite rolig för den innehåller inte bara sjalar, som de flesta spetsböcker gör annars.
    "Traditional fair isle knittin" av Sheila McGregor är ett mönsterlexikon eller vad man ska kalla det, som inehåller an massa traditionella fair isle-mönster. Sådana mönsterlexikon är guld tillsammans med "Knitting in the old way"
    Det var vad jag har somn är bra, och är ju egentligen det enda jag kan uttala mig om. Lite av det som som står på min önskelista:
    Victorian Lace Today av Jan Sotherby (tror jag hon heter). Massor med skira spetssjalar och en del teosi om spetsstickning på den tiden.
    Alice Starsmores böcker, speciellt den med fiskartröjor.
    Svenska tröjor (Är det Britt-Marie Christofferson som skrivit den?). Finns inte att köpa ute i handels längre, så det är antikvariat som gäller.
    Elizabeth Zimmermans böcker.
    Hmm. Kommer inte på fler på rak arm, men det finns fler jag vill ha

Hoppas det här gav lite tips. Adlibris har faktiskt ett väldgt bra utbud av stickböker, så det är lätt att hansla också (lite för lätt ibland kanske :-P)

• stenfalk

laven: Haha... ja, jag har ju garn så det räcker till det i alla fall. Men det blir nog bara en. Det röda garnet har jag redan andra planer för (Ur "A gahering of lace" som jag tipsade om ovan), och jag kan nog hitta något att göra av det andra garnet också som blir över.

• stenfalk

laven: Ja, Faux Russian stole har jag redan stickad. Den jag tänkt härnäst är A Shaped Triangle. Sen finns det en hel del till jag vill göra därur någongång när jag får tid. Sample stole är en favorit. Dopklänniningen. Fast jag har inga planer på att döpa min framtida barn så vad jag ska med den till vet jag inte, Frost and Flower leaves är jag sugen på att göra i ganska grovt garn och använda som filt, Ingrids Bridal Shawl (heter den va?) tycker jag är fantastiskt vacker. Vanalin Gloves och hatten har jag också tänkt göra någon gång. och tröjan med flätor tycker jag är fantastisk, fast om jag gör den kommer jag ändra modellen en del, för som den är i mönstret kommer jag inte kunna ha den. Men flätorna och hålmönstret på den tycker jag är väldigt snyggt
    Själv då? Blir det något ur den. Eller en påfågelsjal kanske? Vad tycker du om garnet? För du beställde väl också provgarn?

• stenfalk

Villain: Vad är det för alpacagarn? Hur tjockt?

• stenfalk

laven: Har det inte kommit än? Till mig kom det på två dagar. Tyckte att det var hur snabbt som helst med tanke på hur långt det har åkt. Och garnbeställningen kom på en vecka sen.

Svar på tråden Coola stickare, del 2