Inlägg från: stenfalk |Visa alla inlägg
  • stenfalk

Coola stickare, del 2

ÄngelBängel: Det där med garnval är svårt. Jag älskar ylle, och stickar så gott som uteslutande i det. Sen gillar jag att ha tjocka ylletröjor på vintern också. Garnstudios silke-tweed har jag inte provat, men jag är också lite sugen på det. Tror att det är ett väldigt trevligt garn.
    Annars är det väl till att välja tunna ullgarner, och som man kanske inte stickar allt för tätt, för att få det lite svalare. Merino är bra om man vill ha tunnt, mjukt garn som inte sticks, men här i Sverige är ju tillverkarna sanslöst dåliga på att tala om vad det är för sorts ull i garnet. Ull är ull, punkt slut enligt dem verkar det som... Babygarner är ofta merino, eller i alla fall andra mjuka ullsorter, och väldigt tunna och fina. Nackdelen med merino och liknande ullsorter är att de har väldigt korta fibrer, vilket gör att de lätt noppar.
    Sen kan man ju sticka i bomull också, det blir ju inte så varmt, även om jag personligen tycker att stickning=ull :-P Och så finns ju, hemska tanke, syntetgarner...

Ja, prissättning är ett elände. Problemet är att själva hantverket inte uppskattas. Eller kanske lika troligt, att folk inte begriper vilket arbete det är att göra ett plagg. Det finns ju så mycket stickat ute i affärerna till en bråkdel av priset av ett handstickat plagg, och folk förstår inte skillnaderna.

• stenfalk

ÄngelBängel: Ja, Karisma är ju ett trevligt garn. Fast det rä ju inte jättetunnt, och stickar man med flera färger blir det ju lätt tjockt. Tråkigt nog så finns ju bara Karisma kvar i den superwashbehandlade varianten. Tycker det är trevligare med obehandlad ull.

• stenfalk

ÄngelBängel: Ja, det förstås Fast jag tror aldrig jag har tvättat en ylletröja i maskin. Handtvättar allt sådant.

• stenfalk

Lynley: Ja, alpackan är mysig. Men vill man ha ett garn som inte är så varmt så är det ju helt fel val. Alpacka är ungefär fem gånger så varmt som ull, så det blir ju rejält varma plagg, även om de är tunna. På gott och ont. Har en sjal i alpacka som mest består av hål, och ändå nästan bränner det när man haft den på axlarna en stund

• stenfalk

Villain: OM du har 32 maskor allt som allt borde hälen vara 16 maskor? Då stickar du som det står 10 maskor, gör en ödhpt, vänd. Då har du fyra maskor kvar på stickan när du vänder och har minskat en, så att det nu är totalt 15 på stickan. Nu stickar du, som det står, lyft första maskan, sticka 5 aviga, sticka två aviga tillsammans, sticka en avig, vänd. Också här har du fyra maskor kvar på stickan när du vänder. Sne fortsätter du likadant. Lyft en maska, sticka tills du har en maska kvar till "gapet" där du vände sist, gör din ödhpt, vänd. Nu har du tre maskor kvar när du vänder. Lyft en maska, sticka aviga tills du är två maskor kvar innan gapet, sticka två tillsammans avigt, sticka en avig, vänd. också här tre kvar när du vänder. Fortsätt så tills du inte har några kvar när du ska vända.
    Är du med?
    Finns enklare varianter på hälar än den här också, men det här är den som är absolut vanligast i svenska mönster.

• stenfalk

Villain: Ja, matten är bra även till stickningen. Skönt att det lossnade nu.
    En annan väldigt enkel och bra variant av häl är att man, när man kommer till hälen bara sätter de maskorna på en tråd, och lägger upp lika många ny. Sen stickar man foten färdigt. Sen tar man maskorna på tråden, och plockar upp maskor vid den nya uppläggningen och sen stickar man hälen på samma sätt som tån. Denna häl har den mycket trevliga fördelen att man, när den blir utsliten, bara kan repa upp just hälen och sticka dit en ny. För det är ju oftast just hälen som går sönder först på ett par sockor.

Laven: Ja, den sidan är fantastisk. Måste nog beställa någon av deras böcker någongång.

• stenfalk

Villain: Men du ska inte ha helt slut på maskor när du är klar. Det ska vara åtta maskor kvar, om jag räknar rätt i hastigheten. Dessa kommer du sedan att fortsätta att sticka under foten. Du har ju gjort som en kil nu. Nu ska du börja sticka runt igen, och plocka upp maskor längs sidan av hälen.

• stenfalk

Laven. Ja, tänk vilken rolig mattekurs det skulle bli, om man utgick från stickning Och matten i Wooly thoughts måste jag fördjupa mig mer i. Verkar väldigt intressant.

• stenfalk

Magda: Använd vanligt tvättmedel, utan blekmedel eller andra special, utan bara vanligt milt tvättmedel. Såpa i tvättmaskinen bör du undvika. Blir bara världens skummbad.
    Ska bli kul att se resultatet sen. Är häftigt hur mycket det förändrar sig

• stenfalk

Magda. Ok.. Är Grumme tvättsåpa och vanlig såpa samma sak då? Har kört med vanlig såpa någon gång, och det var ingen höjdare alls.

Svar på tråden Coola stickare, del 2