Inlägg från: stenfalk |Visa alla inlägg
  • stenfalk

Coola stickare, del 2

Gröna Hönan: Tack för uppmuntran. Jo, nog fixar jag det. Bara väldigt irriterande att behöva ta upp så mycket. Men livlinor är jättebra!

Villain: Ja, en livlina är en tråd man trär igenom alla maskorna på ett varv, gärna tex efter en mönsterrapport som är rätt. Behöver man sedan repa upp kan man dra ur stickorna och repa upp tills tråden tar emot. Då sitter alla maskorna där och det är bara att plocka upp dem. Superbra. Ännu lättare blir det om man tar en tunn rundsticka och trär igenom alla maskorna med ledning av tråden innan man repar upp. Kan vara tusan så pilligt att få upp maskorna på stickan igen om man bara har tråden.

Härligt med böckerna. Ja, visst är gathering of lace fin! Vad blir det för projekt nu?
    Angående uppläggningar så använder jag olika beroende på vad jag vill ha för uppläggning. Vanligast och den "jag alltid gjort" är den som kalals long tail cast om i boken. Dock på rejält mycket större stickor än de jag senare ska använda för att få en tillräckligt elastisk uppläggning. En annan favorit är en jag lärde mig ur boken "knittring in the old way" Har för mig att den kallas Norwegian cast on, och som påminner om longtail men som ger en lite stadigare kant och är mer elastisk. Till spets använder jag ibland backward loop om jag inte vill ha någon stadig kant alls. Och gör jag en provisorisk uppläggning virkar jag en luftmaskrad och plockar upp maskor ur den. Tar sen bort den virkade raden när jag ska ha mina maskor igen.

Magda: Säger som Villain: Du fixar att sticka på engelska. Meningarna mellan stickorden är oftast väldigt enkla och okomplicerade, och stickorden lär du dig snart. och engelska beskrivningar är ofta tydligare än svenska. Har du bara inställningen att det ska gå bra så gör det det också. och vi hjälper till här om det krånglar. Du vinner så otroligt mycket på att ge dig in den engelskspråkiga stickvärlden också. Finns så otroligt mycket fint!

• stenfalk

Villain: Ja, det är inte dumt med en referensbok. Den som heter korsuppläggning i bonniers är den jag menar med long tail cast on. Visst bar ainte vad det hette på svenska.

Sitter och försöker göra ett mönster på en barntröja till en ettåring. Funderar lite på det här med proportioner. Är det samma proportioner på en barntröja som på en vuxentröja? Funderar främst på halsringningen. Behöver den vara större på en tröja till ett barn? Eller är det bäst att göra någon konstruktion med knappar, så att det går lätt att få på den?

• stenfalk

Vill också beställa stickböcker! Men jag kan inte riktigt godkänna en sådan utgift just nu. Fast jag hade bestämt mig efter mycket velande att köpa Amos Aldens big book of handspinning, och nu är den tillfälligt slut överallt! Jätteirriterande, när jag äntligen bestämt mig.
    Och stickböcker borde jag nog låta bli att beställa tills jag har det lite lugnare med antal projekt på gång :-P

Aunt Molly: Kan bara instämma i Villains lovsång av "A gathering of Lace" Jag tycker att det är en hell del användbart i den. Visst är det mycket sjalar, så om man inte använder det så kanske den inte är värd pengarna annat än för sin skönhet. Men det är många sjalar i den som jag vill sticka. Plus även några tröjor, varav en jag defenitivt ska göra någon gång. Några strumpor som jag inte är så förtjust i, finns mycket finare på nätet. En stickad hatt som är jättekul tycker jag, ett par vantar. Lite av varje som du hör :)

Nu ska jag också ägna mig åt lite stickning. Får bli lite mystery stole som jag ligger låångt efter med. Och så ska jag fila lite mer på mitt barntröjemönster. Ingen mer som har några åsikter om halsöppning. Vill helst bara ha en hel halskant utan några knappar eller så, för det passar nog designen bäst, men hur stor behöver jag göra öppningen då? Eller måste jag försöka peta in lite knappar för att den ska bli användbar? *stenfalk som är totalt rådvill när det gäller barn*

• stenfalk

Villain: Ja, de har ju det. Knappar på axeln är nog det som fungerar bäst om jag måste ha något. Är en ganska klassisk Gurnsey-modell. Fast då får jag nog stryka besparingarna på axlarna som jag funderade på. Tack för hjälpen i alla fall. Får fundera vidare.

• stenfalk

Gansey-tröjor är fiskartröjor från skottland, med mönster främst med aviga maskor på en slät botten. Stickas runt till armhålen och ett ok fram och tillbaka. Oftast md besparingar på axlarna, och ärmarna stickade uppifrån och ner.

• stenfalk

Villain: Härligt med så mycket garnprover. Vad beställde du om du fick så många? Själv beställde jag bara fyra :-P
    När det gäller att provsticka beror det lite på om jag provstickar till ett speciellt projekt, eller bara provar garnet, och vad det är för typ av garn. Provar jag bara garnet gör jag oftast bara en slätstickad lapp, med rätstickade kanter för att den ska kunna ligga någorlunda platt. Är det ett tunt garn stickar jag oftast något enkelt spetsmönster.
    Det där med längd på halsduk är inte helt lätt. Den töjer sig ju som sagt mycket när man blockar och mycket beror ju också på hur bred man gör den. Har gett bort min Tiger Eye så jag kan inte mäta, och jag hade tyvärr inga noteringar om måtten. Men jag stickade i alla fall 11 mönsterrapporter per halva. (Och om jag inte missminner mig så blev den ca 15*180cm, men de måtten kan vara helt åt skogen...) Jag hade 4mm-stickor och drops alpaca.
    Härligt med resa till ullspinneri. Det är alltid kul. Se om du kan få titta inne i själva spinneriet också och inte bara i butiken.
    När du pratar om att köpa ull, menar du att köpa råull, kammad/kardad ull eller garn då?
    Köper du råull ska du tänka på vad den kommer ifrån för fårras. olika raser har väldigt olika ull, och kvaliteten på det garn du kan spinna av ullen varierar. Oliak ull lämpar sig också olika bra till spinning och tovning. Titta också så att ullen inte är allt för smutsig. Är det råull så är den ju givetvis smutsig, men den kan ju vara mer eller mindre, oftast beroende på var på fåret ullen har suttit. Bäst ull har fåret bringan och bogen.
    Köper du kammad/kardad ull så gäller förutom samma om sort som för råullen att titta på hur den är preparerad, så att den är välkardad/kammad så att ma ninte behöver gåra något ytterligare sådant med den.
    Även när det gäller garn är det bra att veta vilken sorts får ullen kommer ifrån, men det får man sällan. Den är det ju naturligtvis saker som tjocklek, jämnhet, kvalitet, antal trådar. Och vilket garn man vill ha beror ju självklart på vad man ska ha det till. Rätt garn till rätt projekt gör stor skillnad.
    Skillnaden mellan två-, tre-, och fyrtådigt garn är främst strukturen. Tvåtrådigt garn har ganska mycket struktur, tretrådigt är mjukare men fortfarande levande. Fytrådigt är väldigt runt, och har inte alls lika mycket liv. Ger en väldigt slät stickad yta. Dessutom så påverkar antalet trådar hur starkt garnet är. Eller rättare sagt. Ett garn är starkare ju mer tvist det är i det, och ju fler trådar du har, desto mer tvist är dit i garnet per viktenhet. Tjocklek behöver inte hänga ihop med antalet trådar i garnet. Det beror ju på hur tjocka de enskilda trådarna i garnet är. Det går ju att göra ett entrådigt garn som är mycket tjockare än ett fyrtådigt.

• stenfalk

Magda: På www.knittinghelp.com kan du se hur man lägger upp på många oliak sätt. Det vanliga sättet heter nog long tail cast on där tror jag (om du med vanliga sättet menar samma som jag brukar använda :-P)

Lynley: Jag tycker det är lite knivigt just att börja på två saker samtidigt. Men du börjar med att lägga upp hälften av maskorna till första vanten. Lägger sedan upp alla maskor till andra vanten, delar i mitten på den, och lägger sedan upp den andra hälften maskor till första vanten. Sen är det bara att börja sticka, precis som när du stickar en sak med magic loop. Bara att komma ihåg att byta garnände när du byter vante, så du inte stickar ihop dem. Jag tycker det är lite besvärligt att börja såhär så jag brukar lägga upp till en i taget och sticka några varv på dem, och därefter flytta över till en lång rundsticka.
    Finns många fina guider till hur man gör det här, ska se om jag hittar någon åt dig.

• stenfalk

Magda: Du hittar det under Basic techniques, Cast om, Long -Tail cast on. det är den översta där. Även om man tycker engelskan är jobbig så är det ju film, så man ser hur man ska göra. Annars vet jag ingen sida såhär på rak arm.

Aunt Molly: Magic loop är när man sticka något med liten omkrets, tex. en strumpa på en lång sundsticka. Väldigt smidigt tycker jag. Du kan se hur man gör på www.knittinghelp.com

• stenfalk
    ÄngelBängel skrev 2007-07-14 19:05:20 följande:
    Stenfalk: Barn är mycket kortare än vuxna det går inte att förminska ner tröjan rakt av för då blir den för lång och smal. Jag tror att man måste göra den ganska mycket "knubbigare" än vuxentröjor. skit i att det är ett jätetfult mönster men här har du mått i alla fall www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php... Jag tycker att koftor är bra, min kille hatade att få saker över huvudet och om det blir för varmt i vagnen går det lätt att knäppa upp.
    Tackar! Är det mönstret bra i formen. har tittat på många olika, och det är ganska så olika proportioner på dem. Sen är det ju det här med att få till en lagom storlek :-P Men det löser sig nog.
  • stenfalk

Laven: Är ju svårt att säga vad som är sådant du inte kan få tag på hemma när man inte vet vad du har där
    Ja, klippans garner är trevliga ullgarner, de har Nm 1/600, 2/600 och 2/1800 tror jag. Ganska robusta garner, eller vad jag ska kalla dem. Finns alltså på Bohusslöjd.
    Annars är det mest Strikk på Vallgatan som har lite exklusivare garner tror jag. Deisy Design på avenyn är också bra, har tex en del garn från Östergötlands ullspinneri som är väldigt trevlig. Där har du ju en lagom liten runda du kan springa iväg på när du lämpat av make och barn i någon annan affär där de trivs bättre ;.)Dessa ligger ganska nära varandra.

• stenfalk

Villain: Hehe. Klart att du ska var här på semestern också
    Blocknigsbräda har jag också funderat på, men än så länge avstått för att jag inte har någonstas att förvara den när den inte är i bruk. Jag hade tänkt använda samma material som man gör anslagstavlor av. Ska gå att köpa i ca 2*1,5-metersbitar, och borde ju fungera rätt så bra. Men det är ju skrymmande...
    Min TigerEye har jag sytt ihop med maskstygn. Lite pilligt, men efteråt syns det inte att det är sytt.

• stenfalk

Villain: Härligt med nytt garn! Att tänka på när man nystar är att inte nysta för hårt, för då töjer man ut garnet så att det förlorar en del av sin elastisitet, och när man stickar så får man "fel" masktäthet först när man stickar upp det, eftersom garnet kommer att dra ihop sig lite. Annars är det bara att nysta på Du kan ju välja om du vill göra vanliga bollar eller nystan man kan ta garnet inifrån.
    Härligt att du fick titta inne i spinneriet också. Så nu kan du allt om hur man gör garn? Sugen på att prova att spinna själv också nu?

• stenfalk

Villain: Aha. Så du fick ingen guidning då, så du förstod vad alla maskinerna gjorde? Synd.
    Att spinna själv är rysligt tidsödande, men väldigt väldigt roligt. Och ja, det är svårt att få det helt jämnt men man lär sig med övning och det ska ju synas att det är handspunnet
    Kul att du fastnat bland spetshalsdukarna

• stenfalk

Nu kära stickvänner försvinner jag på ett par dagar. Ska åka till Öland och bara ta det lugnt ett par dagar. Sitta i skuggan och sticka och njuta av livet. Förhoppningsvis blir det även ett besök på Ölands Ullcentrum

Svar på tråden Coola stickare, del 2