Coola stickare, del 2
Gröna Hönan: Tack för uppmuntran. Jo, nog fixar jag det. Bara väldigt irriterande att behöva ta upp så mycket. Men livlinor är jättebra!
Villain: Ja, en livlina är en tråd man trär igenom alla maskorna på ett varv, gärna tex efter en mönsterrapport som är rätt. Behöver man sedan repa upp kan man dra ur stickorna och repa upp tills tråden tar emot. Då sitter alla maskorna där och det är bara att plocka upp dem. Superbra. Ännu lättare blir det om man tar en tunn rundsticka och trär igenom alla maskorna med ledning av tråden innan man repar upp. Kan vara tusan så pilligt att få upp maskorna på stickan igen om man bara har tråden.
Härligt med böckerna. Ja, visst är gathering of lace fin! Vad blir det för projekt nu?
Angående uppläggningar så använder jag olika beroende på vad jag vill ha för uppläggning. Vanligast och den "jag alltid gjort" är den som kalals long tail cast om i boken. Dock på rejält mycket större stickor än de jag senare ska använda för att få en tillräckligt elastisk uppläggning. En annan favorit är en jag lärde mig ur boken "knittring in the old way" Har för mig att den kallas Norwegian cast on, och som påminner om longtail men som ger en lite stadigare kant och är mer elastisk. Till spets använder jag ibland backward loop om jag inte vill ha någon stadig kant alls. Och gör jag en provisorisk uppläggning virkar jag en luftmaskrad och plockar upp maskor ur den. Tar sen bort den virkade raden när jag ska ha mina maskor igen.
Magda: Säger som Villain: Du fixar att sticka på engelska. Meningarna mellan stickorden är oftast väldigt enkla och okomplicerade, och stickorden lär du dig snart. och engelska beskrivningar är ofta tydligare än svenska. Har du bara inställningen att det ska gå bra så gör det det också. och vi hjälper till här om det krånglar. Du vinner så otroligt mycket på att ge dig in den engelskspråkiga stickvärlden också. Finns så otroligt mycket fint!