Coola stickare, del 2
Villain: Det låter bra. Man ska våga prova
Tänk på när du sträcker att inte bara sträcka på bredden bara. Du kommer ju även sträcka på längden sedan och det "stjäl" ju lite av bredden
Villain: Det låter bra. Man ska våga prova
Tänk på när du sträcker att inte bara sträcka på bredden bara. Du kommer ju även sträcka på längden sedan och det "stjäl" ju lite av bredden
Själv sitter jag och stickar på Mystery Stole nu. Den är hur rolig som helst. Fast jag har inte kommit så långt än. Det går fortfarande att gå med i ett par dagar till. Ingen mer som ska vara med på det roliga? groups.yahoo.com/group/mysterystole3
Gröna hönan: Ja, rysligt jobbigt är det. Man stickar och stickar, och så ger det negativt resultat Men du är såå duktig!
Villain: Envishet är en mycket bra egenskap när man stickar
ssk betyder slip, slip, knit. Dy lyfter en maska som om den skulle stickas rät, lyfter en till som om den skulle stickas rät. Flyttar tillbaka båda på vänsterstickan och stickar ihop dem i bakre maskbågen. Ger en snygg vänsterlutande minskning.
Villain: 2rb??? Aldrig hört. Vad betyder det?
gröna hönan: Ja, det är ju en smaksak, men om du stickar ihop direkt i bakre maskbågen så får du en vriden maska, det slipper du om du lyfter över först.
Vad är det för sjal du stickar nu?
Fin babyalpaca finns på stäkets hantverk staketshantverk.scorpionshops.com/
Villain: Aha. Har nog aldrig sett förkortningen för att sticka två tillsammasn genom bakre maskbågen på engelska förut. Det bli inte samma sak som ssk.Det förra ger vridna maskor till skillnad från den senare.
Ja, Sarah är jättetrevlig :)
Tvåan i 2/18 betyder att det är ett tvåtrådigt garn. 18 betyder att ett kilo garn av en tråd är 18000 meter. Det betyder att det ett garn 2/18 är tvåtrådigt och 900 meter(minus lite som går bort för att garnet är tvinnat, men det är försumbart)/100g. Hade det istället stått 3/18 hade det varit tretrådigt med 600 meter/100g.
Laven: Haha, jag har lyckats Visst är det kul. Vad använder du för garn? Hur går det med hemlighetesprojektet? Är det med i julinummret eller ska jag behöva vänt tills i augusti? *nyfiken*
Magda: Snygg filt!
Villain: Garnvikter är ganska svårt att översätta eftersom vi inte har motsvarande begrepp på svenska, och de är inte särskilt definitiva heller.
Men DK Weight är ett ganska tjockt vart. Tänk ett garn till tröjor kanske. Fingering weight är lite tunnare, tänk drops alpaca. Laceweight är tunt, kanske mellan 700-1300 meter/100 gram (chansar vilt) Cobweb är ännu tunnare, 1300meter/100 gram och tunnare. Väldigt ungefärligt det här men det ger kanske en uppfattning.
Garn på rulle kan du antingen ha som den är och låta ligga och snurra, eller trä en sticka genom rullen och hänga upp den på en kartong eller liknande, så att den kan snurra fritt. Tänk på att garn som är på rulle eller kon ofta är ganska hårt sträckt, och slappnar av lite när man använder det. Så gör man en provlapp med garnet direkt från rullen så krymper den ofta lite på ett par dagar, när garnet slappnar av.
Villain: Du ska sticka de tre första och de tre sista maskorna på varje varv räta. Dessa är inte med i diagreammet.
Annars har du fattat helt rätt. Lägg upp 31 maksor, sticka 4 varv rätstickning varv ett är aviga maskor (förutom kantmaskorna så som ju alltid är räta), sen börjar du med diagrammet.
När det gäller att sticka tre tillsammans. kan det vara så att du spänner dig lite och därför stickar ovanligt hårt? Spets kan bli lite jobbigt om man stickar allt för hårt. Rekommenderar även stickor som är ganska spetsiga för att det ska vara lättare med alla hoptagningar. Addi Lace är väldigt bra Annars är det nog mest att du är ovan. Det släpper när du kommit in i det lite.
Laven: Vad underbart att bo så nära en alpaca farm. Tänk om man gjorde det. Då skule jag spinna en massa alpaca Blir säkert jättebra med en alpacasjal. Menar du bloggen på fl, eller har du en annan som jag inte har adressen till? Ska bli jättekul att se hur din blir. Själv stickar jag i ett merinosilkegarn, som är mycket tunnare än vad det ska vara, så riken är väl att det bara blir en haslduk av min. Stickar i ett ljus grått.
Härligt att det går bra med hemlighetsprojetet. Får väl ge mig till tåls med att få se det då
Villain: Har väl inget annat för mig än att sitta på fl och svara på dina frågor Ja, något måste ha blivit fel om du bara får två maskor över (missat ett omslag någonstans kanske?). Ta det lugnt och räkna noga. Kontrollera gärna efter varje mönstervarv.