Coola stickare, del 2
Stenfalk: Åh, du är en ängel! Tack tack tack! Ska se hur jag lyckas :)
Stenfalk: Åh, du är en ängel! Tack tack tack! Ska se hur jag lyckas :)
Behöver hjälp att tolka ett stickmönster...
Det står så här:
Varv 1: Rätt (så långt är jag med)
Varv 2; x 1 rm, 1 rm som man sticker in i varvet under så att maskan under löses upp x. Upprepa x-x.
Varv 3: = varv 1
Varv 4: x 1 rm som man sticker in i varvet under, 1 rm x Upprepa x.x.
Jag är inte på det klara med vad de menar med att "sticka in en rät maska i varvet under". Förklara gärna som till ett barn så kanske jag begriper
Oups *pekar uppåt*
Så kan det gå när man har två användare *skäms*
Har denna som hemlig användare för att inte de som känner mig ska få reda på alla mina intima skaffa-barn-funderingar och projekt som att sticka barnkläder fast jag inte är gravid osv... Nåja... i alla fall.. tack för hjälpen Stenfalk!
*belägger alla med tystnadsplikt och bannlyser Zyzter Zäta från att tala hädanefter*
Stickar jag alltså i samma maskbåge (den från förra varvet) en gång till och låter den maskan som var där förut "falla igenom"?
Så att jag liksom byter ut den mot en ny maska som kommer från detta varv... EH... ja.. Jag ska göra en testlapp!!
Jag gillar att virka för att det går så snabbt. Sticka är jag inte lika bra på så det kan ju ha med saken att göra. Stickar rätt löst och borde nog använda mindre stickor än vad mönstren rekommenderar tror jag... Har försökt sticka fastare men efter ett tag är jag inne i "min lunk" igen och då blir det ojämnt. Har faktiskt stickat en hel tröja en gång men annars blir det mest halsdukar, och nu då en filt eller flera. Ska testa en liten tröja också. Bäbiskläder är ju små och går snabbare att göra
Tusen tack för länken till edgings! Jag har nog inte det rätta vokabuläret för att söka på engelska helt enkelt. Synd att det inte finns fler svenska sidor med virkmönster. Det finns rätt mycket för stickning... Nåväl Nu måste jag komma igång. Återkommer med frågetecken!
WOW vilken rolig länk jag hittade:
www.anniesattic.com/crochet/content.html
Det är små filmer som visar alla möjliga sätt att virka på
Spara i favoriter!!!
Nu lägger jag ut filt nummer 3 i mitt galleri.
Stenfalk: Jag ska definitivt ha mindre stickor till det mönster du hjälpte mig med... hur vet man hur mycket mindre de ska vara??
Inna: Jag använder tvättmedel och kör dem på vanligt program i tvättmaskinen.
Magda: Jag hittade mönstret här. Kopierar in det i detta inlägg för det är så lätt.
Filten:
Varv 1.
Lägg upp X antal luftmaskor löst så att du får filten så bred som du vill ha den, detta antal maskor skall vara delbart med 3. Och därefter en extra luftmaska. (Exempelvis 91 luftmaskor= 90+1, svårt att säga hur brett detta blir eftersom det är beroende på hur hårt/löst du virkar).
Varv 2.
Virka därefter 5 luftmaskor och gör en stolpe i den nionde maskan från nålen. Virka 2 luftmaskor, hoppa över 2 maskor och gör en stolpe i nästa maska. Fortsätt så hela varvet ut. (På slutet ska du göra den sista stolpen i den sista maskan om du lagt upp rätt antal maskor från början). Du ska nu ha den första raden med massa "hål".
Varv 3.
Virka 5 luftmaskor och gör en stolpe i den näst sista stolpen på föregående varv. Virka 2 luftmaskor och gör en stolpe i nästa stolpe från föregående varv. Fortsätt så varvet ut......
Varv 4.
Upprepa varv 3 tills filten är så lång som du vill ha den. När du gjort det sista varvet är det bara att klippa av garnet och dra det genom den sista maskan, ta en nål och fäst garnet genom att "sy" fast garn-änden tillbaka i de virkade maskorna.
Själva kanten har jag hittat på den här sidan där det finns en uppsjö olika spetsar mm som man kan virka som kant (fått tipset av Stenfalk här på tråden): crochetpatterncentral.com/directory/edgings.php
Lycka till!!
Magda: Jag har virkat det i ett garn som heter Safran (25kr/nystan, egyptisk bomull) och det gick åt knappt ett nystan till filten och sedan har jag ju en annan färg på kanten så det är svårt att uppskatta hur mycket det gick åt där. Använde ett rest-nystan till det (samma garn). Filten blev liten. Som en stor kökshandduk. Är tänkt som att lägga över ett täcke som "dekoration" eller bara lägga över ett nyfött barn som inte ska bli för varmt.
Jag la upp 101 maskor. Rekommenderar att man lägger upp minst 131 för att få en normalstor filt (jag hade virknål nr 3 och virkar rätt löst bör tilläggas).
Men det går ju att använda ett grövre garn om man vill så det gäller nog att testa sig fram.
Stenfalk: tråk!
Jag hittade en del dropsmönster som var just i Alpaca men tyckte att det verkade lite för varmt. Jag bytte ut det mot Safran som är egyptisk bomull. Blir lite strävare förstås men jag gillar det ändå. Det är också stabilt och håller formen när man stickar/virkar. Drar sig inte så lätt med andra ord.