Inlägg från: Villain |Visa alla inlägg
  • Villain

Coola stickare, del 2

Gaaah! Jag blir g a l e n ! Det blir fel fel fel hela tiden. Antingen förskjuts hålen åt ena eller andra hållet dvs jag har gjort fel någonstans och så blir det fel hela vägen.
    Detta är en bra test för mitt tålamod eftersom jag inte har något sådant när det kommer till trassel. Lägger undan sjalen för idag och tar nya tag imorgon. Får nog göra markeringer var 10:e maska i början så det är lättare att se vart man är. Har svårt att se vart jag tagit ihop 2 r eller 2 br.

• Villain

Stenfalk: Jo jag har tampats med "ska jag låta de första åtta varven vara fel och göra resten rätt eller ska jag repa upp" men kommer att repa upp för andra gången imorgon.
    Menar du att man ska låta de där trådarna vara längst ner eller ska man sätta nya trådar eftersom? Man minskar ju hela tiden antalet maskor per varv så mönsterrapporterna (som är om 10 maskor per varv) flyttar sig ju hela tiden... Eller ska man göra dem så små att de ligger kvar runt om stickan men går att flytta genom att dra dem fram och tillbaka? Hänger inte med riktigt tror jag *kliar huvudet* Ska sova nu så jag kanske fattar snabbare imorgon!

• Villain

Stenfalk: Jag börjar misströsta (igen) och funderar på om man kanske skulle göra en spetshalsduk istället så det inte är 299 maskor att göra om när det blivit fel... Vill så gärna sticka spets ju. Har inte du ngt förslag på fint spetsmönster som passar 1. nybörjare som kommer att göra fel ibland 2. alpaca 3. gärna vanliga jumperstickor.

Gröna Hönan: Jag ger inte upp den vackra sjalen för gott, känner bara att lusten förtas när jag måste börja om om om

• Villain

Stenfalk: Är idel öra om du kommer på något mönster!

• Villain

www.millharrow.com/weblog/front_content.php&idsel=181

www.canknit.com/free/kos.html

www.tmooka.net/blogs/stitchingirl/patterns/tigereyescarf.pdf

Dessa tre fastnade jag mest för. Vilken tror du är bäst lämpad till alpaca? Jag älskar ju den där Tiger eye men undrar om den är för svår?

Fördelen med Knotted Openwork Scarf är väl att det är ett mönster som man kan lära sig utantill och inte behöver läsa innantill då man gör...? Om du har tid någon gång att testa så gör gärna det. Annars kan jag ju faktiskt själv

Vi säger så här, om DU skulle rådgiva, vilken skulle du rekommendera då? Tänk alpaca och jumperstickor. Ska köpa annat garn när jag får råd och åker norrut senare i sommar. Men nu är detta det som finns till hands. Har ju iofs cotton viscose också men den blir ju rätt flashig och är på tok för grovt för att göra dessa finmaskiga mönster.

• Villain

Hmm.. jag gör en provlapp av Cable Lace till en början så ser jag hur den blir. Sedan kanske jag vågar testa detsamma med Tiger Eye... men vad betyder sl k2tog psso? När det står no stitch, ska man bara plocka maskan då?
    Jag gör testlapp på Cable så länge. Har ingen flätsticka men strumpsticka brukar funka.

• Villain

Stenfalk: Den var fin, sjalen. Men det är väl ofta så där med saker man gjort själv. Man är värsta kritikern själv Tack för bilden med stickmarkörerna.
    Jag har gjort några varv på Cable Lace och tror att det mönstret är lagom svårt för mig. SKA testa Tiger Eye också, bara-för-att Men åter till Cable Lace - jag har haft stickor 4½ och tror att jag kan gå ner till 4 och sedan, som du skrev, lägga till en mönsteromgång/rapport så jag stickar tre istället för två som det står i anvisningen. I övrigt kan jag rekommendera andra spetssugna att testa mönstret. Har man stickat fläta förr och gjort omslag är det en enkel match! Jag måste fixa en flätsticka dock för det blev lite mekkigt annars.

• Villain

... och jag gillar dem breda Men jag ska sträcka den här ytte-pyttebiten jag stickat och se hur bred den blir först. Sedan ta ställning.
    OCH testa Tiger Eye... walking on the wild side ikväll

• Villain

Gröna Hönan: Jo, tanken slog mig när jag såg ett mönster som började i den änden men det var virkmönster och nu SKA jag STICKA SPETS *envis*

Svar på tråden Coola stickare, del 2