Inlägg från: Villain |Visa alla inlägg
  • Villain

Coola stickare, del 2

Magda: AJdå. VIlken miss!

• Villain

Stenfalk: De har ju som sagt stora huvuden. Kan inte ge dig några direkta mått det får jag överlåta till andra som har barn att relatera till. Antingen en väldigt töjbar halsringning eller en slits på axeln alt. mitt fram med tex knytning... Hmm... ja, jag kan inte komma på ngt annat. Ja att göra den som kofta i så fall med helt öppen front då... Annars funkar väl dragkedja på axeln? Den går ju i princip att göra osynlig.

• Villain

Glittrax: Du avmaskar två maskor i varje ände och stickar sedan ett varv utan att avmaska och avmaskar nästa gång en maska i varje ände.

ALLA: Idag är det känn-och-kläm-dag! Jag sitter här med en skatt. Har 12 olika yarn-samples från Sarahs yarns *glad*
    Hur brukar ni sticka när ni provstickar? Vad gör ni med dem??

• Villain

Glittrax: Det låter som att det är en liten tröja så ska du nog bara avmaska 2+1 och sedan inte avmaska mer. Antingen ska du sedan sticka vidare och avmaska för axeln eller så bara sticka vidare tills arbetet nått full längd. Det ska bara bli en liten "rundning" där i armhålan så att säga så du ska inte göra fler avmaskningar.

• Villain

Stenfalk: Hur lång gjorde du Tiger Eye? Jag ser att den är rätt töjbar så det är lite svårt att uppskatta hur lång den blir efter att man blockat den klart. Förstår också att bredden tar en del av längden... I mönstret står det att den blev 20% längre men jag undrar om inte min blir mer än så?? Jag vill ju hellre ha den "för lång" än för kort men... ja... vad tror du?

Åker bort imorgon bitti och är borta en vecka så nu blir tråden utan min frågvishet ett tag. Ni andra får fylla tomrummet
    Förhoppningsvis kommer jag tillbaka med ull från Morjärvs ullspinneri! Vad ska man tänka på när man köper ull? Vad är skillnaden på 1-, 2-, 3-, eller 4-trådigt förutom grovleken då...?!
    Fårull handlar det om, för den som inte förstod det.

• Villain

Ok... tack för den vetenskapliga rapporten om ull. Jag tänkte förstås på garn. Lekte lite med tanken att köpa ngt om prova att tova också men det får nog bli längre fram i "karriären". Så garn menar jag. När du skriver att fyrtrådigt garn blir slätare blir jag lite sugen på att prova det eftersom jag gillar när ytorna blir släta.
    Det här är garnen jag beställde från Sarahs:
    (Hon har skickat två "nystan" av några så det blev 12 små rara nystan som fortfarande ligger i påsen och väntar på att bli klämda på. Drar på det lite. Måste vara "in the mood" Tar kanske med dem på resan. Ska sitta ute i Skärgården och sticka Härligt!!!)

JaggerSpun Super Fine Merino 2/18 Lace Weight 100% Super Fine Grade
    Australian Merino Wool Yarn

JaggerSpun Heather 100% Wool

JaggerSpun The Maine Line

JaggerSpun Zephyr Wool-Silk Yarn

Sarah's Yarns 100% Bamboo

Punta Del Este Yarns: Montoya Beach 100% Lace Weight 3-Ply Lace Weight Linen

• Villain

Bah! Hålla sig härifrån när man är bortrest? Skulle inte tro det. Pappa råkade ha dator och uppkoppling mot 3G-nätet i den stuga jag sover i *ler*

Magda: Det var så lite så. Glöm inte att berätta för oss när Räkan anländer!

Jag har mest solat och läst men även stickat några rapporter på min Tiger Eye. Fått div idéer om hur man kan tillverka en egen blockingbräda. Det material pappa gjorde en till mamma i finns tydligen inte längre. Återstår att se om jag knåpar ihop någon eller tar någon gigantisk kudde från IKEA (äger ett antal) och använder den istället...?!

Ha det gott alla!

• Villain

Just ja... Stenfalk: Ser att du stickat din Tiger Eye symetriskt... hur fäste du ihop de två delarna sedan? Ska man göra trenålsihoptagning (heter det så??) eller?? Funderar lite på att göra den i två delar för att få den "samma-lika" från båda hållen...

• Villain

Magda: Kanske kan vi få se bild på den - så långt du hunnit (filten alltså)?

Stenfalk: NU sitter jag här med 5 härvor 2-trådigt ullgarn. 300m per 100g är det. Ngt särskilt att tänka på då jag ska nysta upp dem? Jag har lånat min mammas garnvinda så ingen behöver hålla härvorna åt mig

Det blev två härvor i en härligt orange lite burrig nyans och tre härvor av "andra sorteringen" i ofärgad, vit ull. Känns som att jag hittat en skatt Kul att se alla maskinerna i spinneriet också. Glömde i all hast att köpa tovade äpplen dock. De är jättefina!!!

• Villain

Stenfalk: Det var en frivillig rundvandring (promenad genom maskinrummet) för i själva shoppen fanns ingen personal. Det är ingen rush där och de säljer förmodligen mest till återförsäljare och andra storköpare... så jag fick leta igenom spinneriet för att hitta personalen helt enkelt. De stod i vad jag tror är en spinnmaskin (såg ut som ett gigantiskt spindelnät) och grejjade när jag hittade dem. Jag har inte funderat på att spinna själv. Verkar ganska tidsödande. Borde vara svårt att få det jämnt?
    Imorgon påbörjas projekt nystning. Blir nog vanliga runda (läs äggformade!) nystan jag gör.
    Ska göra en av de andra halsdukarna i spets av det orange garnet. Den som hette "Dipsy's cable lace scarf". Har "Falling water lace scarf" utskriven också om jag ångrar mig.

Svar på tråden Coola stickare, del 2