• Mika86

Suck.....jobb

Ha ringt runt till massa ställe o frågat om de behöver folk, visst en del behöver o då skickar man in en ansökan.
    Ha sökt en hel del jobb på ams hemsida oxå, är fortfarande mammaledig men sen blir jag arbetslös.
    Ha nog ringt/sökt på typ 20 ställe på ca 1½ månad, suck, känns som att jag aldrig kommer få ett jobb, varför?!!!
    Vill så gärna ha syskon till sonen oxå men ha sagt att jag helst vill ha jobb först men det känns lönlöst, kommer aldrig få nåt jobb ändå.
    SUCK.
    Va bara tvungen o ventilera lite

• Svar på tråden Suck.....jobb
  • Cullinan

Mika - Ja, då får du ju pendla. Nån annan lösning finns ju inte.

• Earth Angel

Mika86: "Är inte anmäld där än då jag fortfarande är mammaledig men ska in där nån dag, kan man va anmäld där samtidigt som man är mammaledig?
    Vill börja jobba i juni"

Hm, ok...nej, jag vet faktiskt inte så det vågar jag inte svara på.
    Men som sagt, söka själv (som du gör) går ju alltid :)

Vad söker du för jobb?

• Mika86

Cullinan
    Skulle du vilja pendla över 30 mil/dag eller veckopendla om du ha en son på 1 år??
    Skulle inte tro det faktiskt.

Earth Angel
    Söker allt som går o söka, dvs det som inte kräver utbildning (mer än gymnasie), kan tänka mig vad som helst bara det är ett jobb på inom 10 mils resa (enkel resa).
    Man är ju inte så intresant när de få reda på att man har barn heller men det är ju inget man skryter med när man söker jobb precis

• Earth Angel

Mika86: "Söker allt som går o söka, dvs det som inte kräver utbildning (mer än gymnasie), kan tänka mig vad som helst bara det är ett jobb på inom 10 mils resa (enkel resa).
    Man är ju inte så intresant när de få reda på att man har barn heller men det är ju inget man skryter med när man söker jobb precis"

Jag har också bara gymn.utbildning förutom en yrkesutbildning som hud -och spaterapeut, men och andra sidan söker jag inte många såna jobb (pga att det inte finns så många såna anställningar på heltid för den lönen som jag vill ha för det).
    Står det i din ansökan att du har barn?

Är du inte sugen på att plugga då kanske?

• Cullinan
    Mika86 skrev 2007-04-16 12:30:25 följande:
    CullinanSkulle du vilja pendla över 30 mil/dag eller veckopendla om du ha en son på 1 år??
    Så, vad finns det för alternativ menar du?
  • Mika86

Earth Angel
    Är utbildad djurskötare men det finns knappt några såna jobb i sverige så man ha ju inte rätt utbildning om man säger så.
    Nej det gör det inte, står bara var jag bor.
    Men en jag ringde till frågade om jag va arbetslös o det kunde jag inte säga för då hade han ju ringt till ams o kollat.
    Nej är inget för mig, vill hellre ha jobb eller iaf nåt o göra som ger lite pengar.
    Den nya regeringen ha ju slopat det med praktik så det går ju inte heller

• Cullinan

Mika - Ja, varför inte? Men om du ska plugga i höst så har tiden för ansökan till kurser redan löpt ut tror jag.

• Cullinan

Åtminstonde för högskolekurser.

• a halleluja moment

svårt  att få jobb ..
    visst pendla det kan man,MEN det ska funka med dagis tider..som hos oss så stänger de 17.00,öppnar 7.00...PLUS att man vill ju inte ha vardan helt utan ungarna,man prioriterar ju lite..de går före...

så hur ställer du dig till att plugga,vet ej hur gammal du är,men de flesta ams ställena har ju div utbildningar med jobbgaranti(visserligen brukar det bli praktik först)men ändå,det är ju lättare att få jobb när man fått in en fot ngnstans...

Himmeln har blivit en ängel rikare...men vi har blivit en älskling fattigare...ta vara på varandra
  • Earth Angel

Mika86: "Nej är inget för mig, vill hellre ha jobb eller iaf nåt o göra som ger lite pengar."

Vill och vill...ibland får man ju kanske göra vad som krävs?

Du skriver själv att du inte vill pendla långt, och du bor på ett ställe där det finns lite jobb. Du skriver att det inte finns några jobb inom det du är utbildad inom.

Vad menar du att du har för alternativ, som ngn annan skrev tidigare?

Jag tycker inte heller det är kul att plugga (eller jobba med för den delen ;) ), men har ändå sökt till högskolan i höst för att plugga enskilda ämnen samtidigt som jag arbetar, bara för att öka mina chanser på arbetsmarknaden.

Man kan inte få allt precis som man vill.

Och du får väl mer pengar av att plugga än att inte jobba eller plugga alls?

• a halleluja moment
    Cullinan skrev 2007-04-16 12:40:37 följande:
    Mika - Ja, varför inte? Men om du ska plugga i höst så har tiden för ansökan till kurser redan löpt ut tror jag.
    brukar inte de löpa ut bara nu i april dgrn?
    Det finns ju ofta reservplatser osv...
    Himmeln har blivit en ängel rikare...men vi har blivit en älskling fattigare...ta vara på varandra
  • Earth Angel

Förövrigt är sista ansökningsdag till högskolekurser idag (på dom flesta skolor) ;)

• Cullinan

Precis som Earth Angel skriver så får man göra vad som krävs för att få arbete idag. Man kan inte komma med några krav direkt som att man inte vill pendla eller att man måste ta hänsyn till barn osv...

Då får man strunta i att arbeta och bli försörjd av sin karl, eller vänta tills barnet kan lämnas på dagis.

Sorry, men så hård är verkligheten.

• Mika86

a halleluja moment
    Tackar, är precis så jag känner, man vill inte va ifrån sina små.
    Jag är snart 21 (fyller i juni)
    Ska till ams imorgon o prata med de o se vad de säger, om man kan va mammaledig samtidigt som man är arbetssökande osv.

Earth Angel
    Finns endast ett fåtal jobb inom djurskötar delen i HELA sverige, inga alls här nere, hade man varit utbildad kassör eller nåt sånt så hade det kanske varit lättare o få jobb, vet inte, känns som att man valde fel utb.
    Se om ams ha nåt jag kan göra, ska dit imorgon så vi få se, håller tummarna.
    O sen finns ju samhall, de tar in långtidsarbetslösa, vet inte hur länge man ska va arbetslös men de ha ont om folk där iaf

• Earth Angel

TS: Önskar dig lycka till iaf! :)

• Cullinan

Reservplatser är svårt att få, det finns nästan bara på de oattraktiva och meningslösa kurserna.

På de attraktiva och vettiga kurserna står det redan massor med folk i kö om någon skulle hoppa av eller så. Ibland då jag sökt en kurs har jag hamnat på typ reservplats 300... och då har jag ansökt om kursen i tid, och på vanligt vis.

Ska man plugga måste man planera inför det och ansöka i tid.

• Cullinan

Kassör behöver du inte ha utbildning för. Inte heller för sekreterare, receptionist, telefonist, städerska, vårdbiträde, osv... Sök jobb på alla möjliga och omöjliga områden, så ökar du dina chanser.

God lycka!

• jeeri74

Vet inte var du bor och vet inte om du redan fått tipset, men hör med bemanningsföretag. För att sitta i växel och reception behöver man ingen utbildning för det mesta, och det brukar kunna vara lättare att få jobb hos en sån firma om man inte har erfarenhet än att få ett fast jobb. Och då får du prova dig fram, prova olika jobb och olika branscher.

• a halleluja moment
    Mika86 skrev 2007-04-16 12:57:22 följande:
    a halleluja momentTackar, är precis så jag känner, man vill inte va ifrån sina små.Jag är snart 21 (fyller i juni)Ska till ams imorgon o prata med de o se vad de säger, om man kan va mammaledig samtidigt som man är arbetssökande osv.Earth AngelFinns endast ett fåtal jobb inom djurskötar delen i HELA sverige, inga alls här nere, hade man varit utbildad kassör eller nåt sånt så hade det kanske varit lättare o få jobb, vet inte, känns som att man valde fel utb.Se om ams ha nåt jag kan göra, ska dit imorgon så vi få se, håller tummarna.O sen finns ju samhall, de tar in långtidsarbetslösa, vet inte hur länge man ska va arbetslös men de ha ont om folk där iaf
    tyvärr så tror jag inte att du får stå som arb.sökande medans du är mamma ledig,likadant att du får inte stå som arb.sökande om du inte har barnomsorg till barnen...
    Men du kan ju alltid slinka in och kolla vad de har.Ibland har de ju typ olika företag som rekryterar på plats.Vilket är bra..

Lycka till
Svar på tråden Suck.....jobb